بر اساس اعلام یک منبع آگاه؛
افزایش سرمایه شپنا در پالایش یکم به ثبت رسید/ وضعیت پالایش یکم چه می شود؟
قلم‌نیوز:صندوق پالایش یکم یا همان دارا دوم مرکب از باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در مرداد سال جاری به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان به مردم عرضه شد و حدود ۴.۵ میلیون نفر در خرید آن مشارکت کردند، اما قرار بود این صندوق یک ماه پس از پذیره نویسی در آخر شهریور باز شود که در نهایت با حدود دو ماه تاخیر و با سود جزئی باز شد، اما بعد از آن به همراه افت شاخص کل بازار، ارزش هر واحد این صندوق سرمایه‌گذاری هم افت کرد، به گونه‌ای که اکنون فروش پالایش یکم با زیان دارندگان همراه است.

در این زمینه تعداد ۳ هزار و ۱۲۰ نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت موضوع «درخواست رسیدگی به شرایط صندوق پالایش یکم در بورس» خواستار پیگیری افت ارزش واحد‌های صندوق پالایش یکم در بورس شدند.

همچنین تعداد ۶۶۹ نفر با موضوع «کام سهامداران پالایش یکم تلخ شد» و نیز تعداد ۱۴۰ نفر با موضوع «سهامداران خواستار رسیدگی به وضعیت سهام پالایش یکم هستند» و نیز تعداد ۸۵ نفر با موضوع «چرا باید پالایش یکم را با ضرر بفروشیم» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

با توجه به اینکه در زمان پذیره‌نویسی واحد‌های پالایش یکم هر واحد آن ۱۰ هزار تومان به مردم فروخته شد، به خاطر ریزش شاخص کل بورس در حال حاضر پالایش یکم از قیمت عرضه اولیه هم کمتر شده، به گونه‌ای که در حال حاضر با زیان مواجه بوده و هر واحد پالایش یکم امروز ۸ هزارو ۴۵۵ تومان خریده می‌شود، در حالی که قرار بود واحد‌های صندوق پالایش یکم مرکب از سهام چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز با تخفیف ۳۰ درصد به مردم واگذار شود.

پیش از این داوود رزاقی مدیرعامل صندوق پالایش یکم گفته بود، صندوق را به گونه‌ای باز می‌کنیم که با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده دولتی، مردم یعنی خریداران واحد‌های این صندوق سود ببرند و دچار زیان نشوند.

از دو هفته پیش که فروش واحد‌های صندوق پالایش یکم آزاد شد، در روز اول با سود اندک همراه بود، اما بعد از آن با کاهش ارزش پالایش هم‌اکنون به زیر قیمت اسمی رسیده است.

خبرنگار فارس در این زمینه با یک مقام آگاه تماس گرفت و گفت مگر قرار نبود بازارگردان برای صندوق پالایش یکم انتخاب شود که وی نیز گفت: بازارگردان پالایش یکم منابعی در حد ۵ درصد در اختیار داشت، آن منابع را صرف کرده و دیگر پولی برای بازارگردانی ندارد.

وضعیت امروز پالایش یکم

وی شرکت تأمین سرمایه نوین را مسئول بازارگردانی پالایش یکم دانست و گفت: منابع دراختیار این صندوق هم تمام شده. از طرفی با توجه به افت کلی بازار، اکثر سهام در حال حاضر ضررده هستند و واحد‌های پالایش یکم هم از این قاعده مستثنی نیست.

این مقام آگاه در شرکت پالایشی در مورد اینکه قبلا گفته شده بود، دو پالایش اصفهان و تهران افزایش سرمایه داده‌اند، آیا این افزایش سرمایه‌ها ثبت شده و در پالایش یکم اثر داشته است؟ گفت: سهام پالایش یکم از پالایشگاه‌های مهم کشور تشکیل شده است. در حال حاضر فقط افزایش سرمایه پالایش نفت اصفهان ثبت شده و هنوز مراحل افزایش سرمایه پالایشگاه تهران به ثبت نرسیده است.

این مقام آگاه در مورد اینکه چرا قیمت واحد‌های پالایش یکم افت می‌کند، گفت: به خاطر تقاضای زیاد برای فروش واحد‌های این صندوق این اتفاق افتاده است.

ثبت افزایش سرمایه پالاش نفت اصفهان

وی گفت: مدیر صندوق مانند مدیر ساختمانی می‌ماند که پول شارژ اعضا تمام شده و اکنون نمی‌تواند هزینه‌های ساختمان را بپردازد. در مورد پالایش یکم هم چنین واقعه‌ای اتفاق افتاده است.

معاون وزیر اقتصاد قبلا قول داده بود باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات هم در آینده نزدیک در قالب دارا سوم ارائه می‌شود، اما ظاهراً به خاطر افت بازار، هنوز این قول عملی نشده و مردم همچنان منتظر هستند. به هر حال بازار سرمایه امسال از ابتدای سال تا اواسط مرداد روند رو به رشد داشته است، اما بعد از آن به خاطر اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد برای تشکیل صندوق پالایش یکم یا همان دارا دوم روند ریزش بازار شروع شد، به گونه‌ای که شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم کاهش یافت، اما بعد از مدتی قدری این روند تغییر کرده و هم‌اکنون در محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار واحد در نوسان است.

منبع: فارس