جنجال اردوغان در باکو
واکنش تند ظریف به اظهارات مداخله جویانه اردوغان
سخنرانی اردوغان در مراسم رژه باکو و خواندن بخشی از ترانه"ارس" از سوی او با واکنش ایران روبه‌رو شد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه به تندی از اقدام اردوغان انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور که برای سفری دو روزه به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، در مراسم رژه نیروهای مسلح این کشور پس از کسب موفقیت در جنگ قره‌باغ شعری جدایی طلبانه درباره آذربایجان خواند.

او در قالب این شعر ناسیونالیستی خطاب به آذری‌های دو سوی ارس اعلام کرد ما از شما جدا نمی‌شدیم ما را به زور از شما جدا کردند و گفت ارس بزودی قدرت می‌گیرد.

این شعر تحریک آمیز اردوغان با واکنش تند وزیر خارجه ایران روبه رو شد.

ظریف در توئیتی در این باره نوشت: "به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!"

او ادامه داد: «آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

اشاره ظریف به عهدنامه گلستان در دو قرن پیش است که به موجب آن روسیه تزاری با شکست ایران قاجاری بر بخش‌های بیشتری از قفقاز مسلط شد.

ایران و آذربایجان روابط نسبتا گرمی با یکدیگر دارند و یک روز پیش ازسفر اردوغان به باکو جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرد و با وزیر خارجه و رییس جمهور ایران دیدار و گفت و گو کرد.

سفر اردوغان به جمهوری آذربایجان پس از پیروزی آذربایجان در جنگ قره باغ و باز پس گیری بخشی از مناطق تحت کنترل ارمنستان توسط آذربایجان انجام شده است. پیروزی جمهوری آذربایجان با حمایت تمام قد ترکیه صورت گرفت. ترکیه حتی شبه نظامیان مورد حمایتش در سوریه را هم برای کمک به آذربایجان به قره باغ اعزام کرد.

ایران هم از تحولات قره باغ و موفقیت آذربایجان در این جنگ استقبال کرده است اما مخالف حضور شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه در منطقه است.

سفر اردوغان به باکو در این وضعیت از سوی تحلیلگران "نمایش قدرت" ارزیابی شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه درباکو حرف‌های مهم دیگری هم زد از جمله تمایل خود برای کنار رفتن دولت فعلی ارمنستان مطرح کرد و همزمان از این ارمنستان خواست که به ائتلاف منطقه‌ای که ترکیه به دنبال تشکیل آن با عضویت اذربایجان، روسیه و ایران است بپیوندد.

منبع: فرارو