پیام رهبر انقلاب به مناسبت سالروز تشکیل بسیج
بسم الله الرحمن الرحیم
انقلاب کبیر اسلامی ایران از نخستین روز‌های پیروزی با توطئه‌های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام روبرو گردیده به هر یک از دستاورد‌های انقلاب که بنگرید جز با ایثار و مقاومت مردم در برابر کارشکنی‌های مخالفان و معاندان انقلاب بدست نیامده است؛ و گذار از سنگلاخ معضلات و کارشکنی‌های دشمنان که پیوسته کوشیده‌اند چرخ انقلاب اسلامی را از حرکت و پویندگی و ملت ایران را از رشد و پیشرفت باز دارند تنها با حضور مستمر و آگاهانه‌ی مردم در صحنه‌ی مبارزه و در سایه‌ی رهبری هوشمندانه‌ی امام امت میسور و مقدور گردیده است. عظمت اهداف انقلاب و گستردگی توطئه‌های دشمنان ایجاب میکرد که برای حفظ و صیانت انقلاب اسلامی و مردمی و بمنظور مقابله با دشمنان و معاندان نیرویی از خود مردم فراهم آید تا از انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و اهداف آن در برابر تهاجم و توطئه عمال ابرقدرت‌ها دفاع کند.

چرا که دفاع مستمر و همه جانبه از انقلاب تنها با آموزش و سازماندهی مردمی که حاضرند در راه حفظ انقلاب وجود خود و عزیزان خود را فدا کنند میتوانست کارساز باشد. فرمان رهبر کبیر انقلاب و امام امت مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفان در شرایطی که ایران اسلامی و انقلاب شکوهمند ما از هر سو مورد تجاوز و تهاجم دشمنان قرار گرفته بود حرکتی آگاهانه در جهت خنثی‌سازی نقشه‌های ابرقدرت‌ها بود که با تحمیل جنگ و محاصره‌ی اقتصادی میخواستند به خیال خود انقلاب را متوقف کنند و دستاورد‌های ملت مسلمان ایران را برباد دهند.

استقبال نیرو‌های مؤمن به انقلاب از بسیج و شرکت اقشار مختلف مردم بخصوص جوانان و نوجوانان در آن و حرکت سریع و صحیح مردم و دولت در جهت اجرای فرمان امام در مدتی کوتاه نیرویی عظیم از ملت فراهم آورد که میتوان آنرا بحق مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین نیروی مقاومت جهانی نامید. بسیج این ارتش عظیم مکتبی و مردمی -که بضرورت انقلاب اسلامی و دفاع از اهداف و آرمان‌های آن بوجود آمده است- دانشگاهی عظیم برای ساختن و پرورش نسلی است آرمانخواه و خداجو که دفاع از مستضعفان سراسر عالم را در سرلوحه‌ی اهداف خویش دارد و جانبازترین و فداکارترین انسان‌ها در آن جمع شده‌اند تا از محرومان و مستضعفان عالم در برابر تجاوز جهانخواران قدرتمند و نیروی اهریمنی ابرقدرت‌ها دفاع کنند.

در ایران اسلامی شمع وجود جوانان دلباخته انقلاب گرمی‌بخش و برافروزنده‌ی سنگر‌های نبرد حق بر ضد باطل است. بسیجیان جوان گل‌های بوستان انقلاب نیروی حیاتبخش انقلاب و مایه‌ی امید و دلگرمی ملت و رهبر انقلابند. امروز از این قدرت سربرآورده از متن مردم و جوشیده از دل انقلاب هراسی در دل دشمنان خانه کرده است. چرا که میدانند نسلی که امروز با شرکت در بسیج چنین آگاهانه و عاشقانه از حریم انقلاب پاسداری میکند فردا همچون توده‌ی فولادی آبدیده در برابر آنان قرار خواهد گرفت و سد راه مطامع آنان خواهد شد. اینک شما بسیجیان که بنیانی مرصوص در دفاع از انقلاب اسلامی بنا نهاده‌اید بدانید که حرکت قهرمانانه‌ی شما برای همیشه در صفحات تاریخ جوانمردی و ایثار ثبت شده است و اگر همه‌ی وجود دشمنان اسلام چنگ و ناخن شود نخواهد توانست نام عزیز و مبارک شما را از صفحات تاریخ بزداید. شما نمونه‌ی جوانمردی و فتوت و ایثار و دلاوری در تاریخ می‌باشید چه دشمن بخواهد چه نخواهد؛ و اگر من امروز جملاتی بصورت توصیه در این پیام به شما میگویم از این روست که از صمیم دل میدانم شما در راه تعالی و پیشرفت، هر توصیه‌ی برادرانه را با صمیمیت و پشتکار به کار خواهید بست:
۱- شما سرباز امام زمان علیه السلام و پشتوانه اسلامید. تقوی، تواضع، فروتنی و گذشت در برابر ضعفا و مقاومت در برابر زورمندان و ستمگران از صفات سربازان امام عصر علیه السلام میباشد. جامه‌ی تقوی بر تن کنید و پیوسته فروتن و بزرگوار باشید تا وجودتان موجب آرامش خاطر محرومان و مستضعفان شود.
۲- شما سرباز اسلامید و سرباز اسلام باید اسلام‌شناس و عمل‌کننده به دستور‌ها و تعالیم اسلام باشد. از آموزش‌های عقیدتی غافل نباشید. وجود ارزشمند خود را به عطر دلنواز قرآن بیارایید. قرآن بخوانید و به احکام آن عمل کنید.
۳- امروز جبهه‌های نظامی به نور وجودتان روشن است و پشت جبهه از همت مردانه‌ی شما گرم. اما فردا شما در همه جبهه‌های نبرد فرهنگی سیاسی و اقتصادی حضور خواهید یافت. از هم اکنون خود را برای ایران اسلامی آینده که در آن محرومان و مستضعفان همه‌ی نیروی خود را تنها صرف سازندگی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهندکرد آماده کنید.
۴- مساجد که نیرو‌های بسیج از آن تغذیه میکنند باید همچنان بصورت پایگاه بسیج باقی بماند. نیروی مساجد در بسیج مردم نیرویی منحصر و معنی دار است.
بسیج تنها تا آن روز پیروز است که در یک دست بسیجی «قرآن» و در دست دیگرش «سلاح» باشد. راز پیروزی مسلمین و وحشت و هراس دشمنان و معاندین از مسلمین در برافراختن پرچم قرآن است. بسیج باید مطیع مسجد، حامی مسجد، عامل به قرآن و حافظ قرآن باشد. موفقیت شما عزیزان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین از درگاه خداوند متعال خواهانم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
برادر شما سید علی خامنه‌ای
رئیس جمهوری اسلامی ایران
۴ آذر ۱۳۶۲