بررسی داد و ستد بازار سهام امروز شنبه ۱۳۹۹/۰۹/۰۱؛
چرا شاخص بورس به۱ میلیون و ۴۰۰ نرسید؟
قلم‌نیوز:بورس اوراق بهادار تهران در جلسه معاملاتی امروز شاهد عرضه،تقاضای نسبی و سپس عرضه سنگین در برخی از نمادها بود.

عرضه‌های نسبی در تایم پیش گشایش نشان از شناسایی سود و تحرکات بازارگردانی در بازار پس از یک هفته سبزپوش داشت؛ اتفاقی که ابتدا سبب مچینگ مثبت و سپس افزایش نسبی عرضه‌ها ۱۵ دقیقه پس از آغاز بازار شد. اما به سرعت با غلبه تقاضا نماد‌ها به تعادل رسیده و مجددا صفوف خرید نمایان گشت!

این وضعیت نیز چندان پایدار نماند و مجددا با افزایش عرضه‌ها از ۱۱:۴۰ دقیقه و پس از آن رِنج کشی منفی سنگین در نماد خودرو مجددا بازار به سمت افزایش عرضه‌ها حرکت کرد.

صف فروش سنگین خودرو آن هم پس از حجم سنگین ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی معاملات این نماد سبب افزایش عرضه در لیدر دیگر گروه خودرویی یعنی نماد خساپا شد؛ اتفاقی که اثر موجی آن به سایر هم گروهی‌های این نماد‌ها نیز سرایت کرد و در مدت زمان کمی به گروه فلزی معدنی و سپس به سایر گروه‌ها نیز رسید.

شاخص کل بورس امروز از ابتدای مچینگ تا پایان جلسه معاملاتی با نوسانات همراه بود و بین یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد و یک میلیون و ۳۷۴ هزار واحد رکورد‌های خود را به ثبت رسانید.

وضعیت شاخص بورس

این در حالی است که با پس گرفتن بخشی از رشد روزانه خود در نهایت با ثبت نوسان مثبت ۲۱ هزار و ۲۳۵ واحد معادل ۱.۵۸ واحد رشد جلسه معاملاتی نخستین روز از هفته و نخستین روز از نهمین ماه سال را به پایان رسانید.

نماد فملی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل در تمام ساعات معامله برای حفظ معاملات مثبت و تشکیل صف خرید مصمم بود.

پس از فملی نمادهای شستا، کگل، شپنا، وامید، وتجارت و کچاد به ترتیب بیشترین تاثیر بر روند صعودی شاخص بورس را سبب شدند.

نماد خودرو نیز در نهایت پس از معامله سنگین دقایق آخر صف فروش خود با حجم معامله ۳ میلیارد و ۱۶۱ میلیونی معاملات امروز را به پایان برد. در حالی که در پی جمه آوری صف فروش خودرو نماد‌های خساپا و سایر خودرویی‌ها نیز شاهد تحرکات مثبت بودند.

معاملات بورس

شاخص کل هم وزن نیز با وجود حفظ روند مثبت با رشد چندانی در معاملات امروز همراه نشد و در نهایت با ثبت نوسان مثبت ۲ هزار و ۳۰۳ واحدی در ارتفاع ۳۸۳ هزار و ۵۷۸ واحد قرار گرفت که معادل ۰.۶ درصد از رشد این نماگر بود.

کوتاه از فرابورس

نماگر آیفکس امروز تحت تاثیر عرضه‌های سنگین تاب نیاورد و با پس دادن رشد امروز خود با ثبت منفی ۵ واحد در ارتفاع ۱۶ هزار و ۶۴۱ واحد به کار خود پایان داد.

در این میان نماد بانک دی با بازگشایی ۱۲ درصد مثبت خود از افت بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کرد و در کنار نماد پتروشیمی تندگویان (شگویا) با تاثیر مثبت بر روند شاخص این بازار همراه شد.

این در حالی است که نمادهای آریا،هرمز،وسپهر، وهور و ارفع با ثبت معاملات منفی بازدهی این نماگر را برای جلسه معاملاتی نخستین روز هفته کاهشی کردند.

نماد ذوب نیز با وجود جمع شدن چند باره صف فروش خود تنها توانست در دقایق پایانی بازار به تعادل در معاملات دست یابد.

معاملات فرابورس

ارزش معاملات افزایش یافت!

مساله قابل توجه در معاملات امروز بازار سرمایه ثبت ارزش معاملات در محدوده ۲۴ هزار هزار میلیارد تومان بود که رقمی در حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد بالاتر از دو روز پایانی هفته گذشته است.

سهم بورس در این ارزش معادل ۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و بقیه این ارزش متعلق که معاملات نماد‌های بورسی برآورد می‌شود.

این ارزش از تعداد ۲ میلیون و ۷۹۰ معامله و داد و ستد بیش از ۲۴ هزار برگه سهم حاصل شده است.