خوش‌احوالی بورس در هفته‌های آینده ادامه می‌یابد؟
قلم‌نیوز:بهروز محبی نجم آبادی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرده بود که قطعا مجلس از بازار سهام حمایت خواهد کرد و هر لایحه‌ای که دولت برای تقویت و حمایت این بازار مدنظر داشته باشد را مورد تصویب قرار خواهد داد. این صحبت‌های نجم آبادی بنا به تحلیل افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های مهم و سرنوشت‌سازی برای سهامداران بورس بود.

آنها این مساله را در نوشته هایشان مطرح می‌کردند که بعد از یک هفته اعتراض‌های پی در پی سهامداران در خیابان، شبکه‌های اجتماعی و انتقادهای تند و تیز فعالان حوزه سرمایه، حالا سروسامان دادن به بورس بیش از پیش نزد مسوولان و مقامات اهمیت پیدا کرده است. پس می‌توانیم منتظر روزهای خوبی باشیم. از آنجا که این صحبت‌ها از سوی یکی از نماینده‌های مجلس مطرح شده بود، گروهی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر در نوشته هایشان به دوگانه مجلس – دولت دامن می‌زدند و سعی می‌کردند که توجه کاربران عادی توییتر را به این موضوع جلب کنند که مجلس بیش از دولت حواسش به سرمایه‌های مردم و بهبود اوضاع اقتصادی است. به غیر از این دو گروه، افرادی بودند که چنین نوشته‌ها و نظراتی را از روی هیجان معرفی می‌کردند. این دسته از افراد درباره این مساله صحبت می‌کردند که این نگاه، یعنی دخالت مسوولان و مقامات در بورس باعث شده است که وضعیت بازار سرمایه به این روز در بیاید. به اعتقاد این دسته از افراد نباید انتظار داشته باشیم که دولت یا نهادهای دیگر در بورس دخالت کنند، بلکه باید نسبت به دخالت‌های آشکار یا غیرمستقیم آنها واکنش نشان دهیم تا بگذارند بازار سرمایه به حال خودش باشد و راه خودش را برود.

  تاثیر تعطیلات دو هفته‌ای بر بازار سرمایه

تعطیلی دو هفته‌ای که از امروز (شنبه یک آذر) قرار است آغاز شود، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در بین افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی است. البته افرادی که در حوزه بازار سرمایه و بورس فعال هستند کمتر از دیگر کاربران درباره سازوکار این تعطیلی‌ها و نحوه اجرای آنها صحبت می‌کنند. این دسته از افراد بیشتر دغدغه تاثیر این تعطیلی‌ها بر بازار سرمایه را دارند. موضوعی که حدودا از اواخر هفته گذشته و با مطرح شدن بحث تعطیلی دو هفته‌ای آذرماه بین این دسته از کاربران شکل گرفت. آنچه در گروه‌های تلگرام و شبکه اجتماعی توییتر بیشتر به چشم می‌خورد از این قرار است که خیلی از افراد فعال در حوزه بورس و بازار سرمایه تعطیلی‌های دو هفته‌ای را عاملی مثبت در جهت اوج‌گیری بورس معرفی می‌کنند. برای مثال یکی از دلایلی که این افراد در این رابطه می‌آورند از این قرار است که تعطیلات

دو هفته‌ای باعث غیرفعال یا نیمه فعال شدن کسب و کارها در کشور می‌شود. در نتیجه بخشی از پول‌ها برای کسب سود کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می‌شود. آنها این مساله را زمینه‌ ایجاد هیجان مثبت در بازار معرفی می‌کنند.

 نوید قدوسی،کارشناس بازار سهام

یک خوبی یا بدی بورس در مقایسه با بازارهایی مثل املاک یا خودرو این است که نمی شود قیمتی غیر از معاملات تابلو را برای یک دارایی اعلام یا ادعا کرد. کاش سامانه معاملات مسکن و خودرو برای درج قیمت معاملات روزانه وجود داشت. البته این نکته را اضافه کنم که در مورد املاک و خودروی دست دوم ناهمگنی عامل کاهش کارآیی است.

 شاهین چراغی،عضو شورای عالی بورس

نزدیک به دو دهه است که ازشروع بازنگری قانون تجارت می‌گذرد. بخشی ازمشکلات ریزش بورس، عدم توجه به حقوق سهامدار خرد، تعارض منافع آنها با مدیران و حتی بعضا با سهامدار عمده بود. تعیین تکلیف فوری لایحه مذکور و تغییرات در قوانین و مقررات شرکت‌های سهامی عام، برای حفظ حقوق سرمایه گذار ضروری است.

 سعید اسلامی بیدگلی،عضو شورای عالی بورس

پس از مدت‌ها و با رایزنی بسیار، با تصمیمات اخیر شورای‌ عالی بورس، امیدواریم مشکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری حل شود. سقف صندوق‌ها افزایش یافت و نهادهای مالی وابسته به بانک‌ها هم مجوز افزایش سقف و تاسیس صندوق گرفتند.

منبع:دنیای‌اقتصاد