توصیه‌های کارشناسانه به مجلس: انتقاد با انتقام فرق دارد
قلم‌نیوز: تعامل قوا با یکدیگر یکی از نکات کلیدی سخنان رهبر معظم انقلاب در دو سخنرانی ایشان خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بود. ایشان تأکید کردند با توجه به اینکه امسال، سال آخر دولت دوزادهم است و سال آخر دولت‌ها سال سختی است، باید قوای کشور برای حل مشکلات کشور در این شرایط با یکدیگر تعامل و هم‌افزایی داشته باشند.

ایشان یکشنبه ۲۲ تیرماه در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم که به دلیل شیوع کرونا، به صورت تصویری برگزار شد، مهمترین خطوط تعاملی قوه مقننه با دیگر قوا به ویژه قوه مجریه را ترسیم کردند و با تاکید بر اینکه مردم به مجلس یازدهم امیدوارند، قانون و شرع را مبنای همکاری دولت و مجلس برای بهبود شرایط دانستند.
رهبر معظم انقلاب ضمن برشمردن خطوط قرمز رابطه مجلس با قوای دیگر به ویژه دولت، از نمایندگان خواستند در تعامل خود با دولتمردان حدود قانونی و حتی شرعی را رعایت کنند.

«پرهیز از جو زدگی، عمل به سوگند شرعی نمایندگی مردم، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی، تعامل و هم‌افزایی قوا» از مهم‌ترین توصیه های رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود.
«همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان‌بخش و ناراحت‌کننده است.» این تاکید رهبری، از یک سو نشان‌دهنده اهمیت افکار عمومی در شرایط کشور و از سوی دیگر تاکید بر تلاش مضاعف و نه منازعه مضاعف دستگاه‌ها برای کاستن از ناراحتی‌ها و زیان‌های مردم است.

با این حال با وجود این تاکیدات، حدود ۶ ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و شاهد رفتارها و رویکردهایی از مجلس هستیم که در تقابل با بیانات رهبری است.
این رفتارها سبب شده تا در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های مختلفی درباره تقابل با دولت مطرح شود؛ از جمله اینکه «نمایندگان به جای رفتارهای شعارگونه، طرح‌های مهمی که دولت در انتظار بررسی آنها در مجلس است را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.»

انتقاد با انتقام فرق دارد


امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره رفتارهای نمایندگان و عملکرد آنها به ایرناپلاس می‌گوید: رهبر معظم انقلاب بر تعامل تأکید کردند که موضوع انتقاد نباید منجر به توهین و ... شود. در واقع انتقاد و انتقام با یکدیگر فرق دارد. همچنین تعامل باید دو سویه باشد. درواقع اگر حرف از تعامل فقط در حد گفتار باشد و به مرحله عمل نرسد، مردم ضرر می‌کنند.

وی می‌افزاید: وقتی در گفتار از تعامل حرف بزنیم اما در عمل به این اصل پایبند نباشیم، باعث عدم اعتماد مردم به مجلس و دولت می‌شویم.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه برخی کارشان فتنه‌انگیزی است و در اتاق فکرشان فقط راه ایجاد اختلاف خارج می‌شود، می‌گوید: من پیش از این نیز گفته بودم اگر مجلس و دولت در پایان هر سال گزارش عملکرد منتشر کنند، به طور نمونه اینکه در کمیسیون‌ها چه مسائلی مطرح شده و دولت هم درباره اجرای مصوبه‌ها گزارش دهد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و ما ایراد کار را متوجه می‌شویم.

تصویب طرح‌های بی‌فایده در مجلس


مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این زمینه به ایرناپلاس می‌گوید: هر وقت رئیس مجلس شورای اسلامی را در رسانه‌ها می‌بینم، گمان می‌کنم که ایشان به عنوان نامزد انتخاباتی و در یک مناظره تک نفره‌اند. به نظرم این موضوع شایسته کسانی که دم از شهدا، مردم و انقلابی‌گری می‌زنند نیست.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از مسائل و طرح‌هایی که در مجلس یازدهم مطرح می‌شود، می‌تواند منشاء فساد و مشکلات باشد اما آقایان این طرح‌ها را با عنوان حمایت از مردم مطرح می‌کنند؛ مانند طرح اختصاص قیر رایگان به جاده‌های روستایی.

مبلغ ادامه می‌دهد: یارانه جدیدی(کمک معیشتی) که مجلس یازدهم مطرح کرده و جدی آن را پیگیری می‌کند، بدون مشخص بودن منبع درآمدی و مالی آن است که خود می‌تواند منشاء مشکلات اقتصادی بعدی باشد. تلوزیون هم که در اختیار آنهاست و با گزارش‌های خود، از آنان حمایت می‌کند.
«یادمان نرود طرح یارانه‌ای که در زمان آقای احمدی‌نژاد مطرح شد در رابطه با بنزین، منشاء تورم گسترده‌ای بود که سبب التهام در اقتصاد و در ادامه چاپ پول شد. هم نظام اقتصادی آسیب جدی دید و هم مردم؛ زیرا کل یارانه در تورم حل شد.»



رویکرد مجلس سبب دوقطبی شدن و شکاف در جامعه می‌شود


وی می‌افزاید: این مسائل در مورد طرح اخیر مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز صادق است؛ در واقع این طرح استحاله کامل انتخاب مردم بر کشورشان است و نهادهای انتخابی را به هرچه بیشتر به سمت انتسابی شدن، پیش می‌برد. اما مشکل اصلی این است که همه این طرح‌ها با شعار دلسوزی و مردم‌داری مطرح می‌شود.

«مجلس کانون افرادی است که با واقعیت‌های کشور آشنایی ندارند و به طور عمده شعار می‌دهند و شعارها نیز علیه دولت است. همین موضوع سبب ملتهب شدن فضای جامعه می‌شود اما سرانجام مردم بعد از این همه سال، متوجه می‌شوند که اوضاع از چه قرار است. با این حال همین موضوع سبب سرخوردگی، دو قطبی‌تر شدن فضای جامعه و ایجاد شکاف‌های بزرگ در جامعه می‌شود.»

این فعال سیاسی اضافه می‌کند: رئیس و هیات رئیسه مجلس به طور رسمی نقش جدی در مدیریت مجلس دارند و همچنین در تعاملات خود نیز می‌توانند فضای خاصی را بر مجلس حاکم کرده تا نمایندگان واقع‌بینانه عمل کنند اما سرانجام مجلسی که تشکیل شده، به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده و فضای غیررقابتی، از افراد شایسته خالی است. «کسانی امروز در مجلس یازدهم حضور دارند که حضور دو سوم آنان به عنوان نماینده مجلس، پیش از انتخابات مشخص بود. بنابراین چنین مجلسی نمی‌تواند هم تراز نیازها و مطالبات مردم باشد.»

شرایط این روزهای کشور و مشکلات متعددی که فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده، ضرورت تعامل قوا و پرهیز از پرداختن به منافع حزبی و جناحی را دوچندان کرده است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس به مسئولان قوا توصیه کردند در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.