آمارهای نگران‌کننده از وضعیت مالی خانوار ایرانی
نیمی از ایرانیان پول درمان کرونا را ندارند!
آمارهای مرگ و میر و ابتلا به کرونا در چند وقت اخیر رو به صعودی است و این بیماری علاوه بر مشکلات متعددی که برای خانوار ایران به وجود آورده، از نظر مالی نیز این خانوار را در تنگنا قرار داده است.

دو آمار نگران‌کننده درباره وضعیت مالی خانوار ایرانی وجود دارد. حداقل 70 درصد جامعه در صورتی که بخواهند هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی خود را تامین کنند توان پرداخت مبلغ تست کرونا برای کل اعضای خانواده را ندارند و 50 درصد جامعه اگر هیچ هزینه دیگری در ماه نداشته باشند توان پرداخت هزینه درمان خود را با درآمد یک ماه نخواهند داشت. این آمارها را یک سایت خبری با احتساب آخرین داده‌های رسمی منتشر شده محاسبه کرده است.

طبق محاسبات اقتصادنیوز، در دهک‌های هزینه‌ای اول تا هفتم که حداقل 70 درصد جامعه هستند درصورتی که بخواهند هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی خود را تامین کنند توان پرداخت مبلغ تست کرونا برای کل اعضای خانواده را نخواهند داشت. بنابراین یکی از دلایل افزایش سطح ابتلا به خصوص در فصل پاییز می‌تواند هزینه سنگین تست برای هفت دهک جامعه باشد. وقتی توان درآمدی به حدی نباشد که کل خانوارها تست بدهند خطر مخفی ماندن مبتلایان و افزایش شدت شیوع کرونا بیشتر می‌شود.

همچنین با احتساب هزینه درمان هر نفر یک میلیون تومان، مشاهده آمار نشان می‌دهد 50 درصد جامعه اگر هیچ هزینه دیگری در ماه نداشته باشند توان پرداخت هزینه درمان خود را با درآمد یک ماه نخواهند داشت.

منبع: اقتصادنیوز