استاندار تهران: موافق تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران هستم

قلم‌نیوز:استاندار تهران گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شد و من به عنوان رییس ستاد موافق این پیشنهاد هستم.

انوشیروان محسنی بندپی در پاسخ به این سوال که آیا موافق تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران هستید، افزود: همانطوری که وزیر کشور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، این موضوع به عنوان یک پیشنهاد است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی و پس از تصویب ابلاغ شود.

وی یادآور شد: این موضوع هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی نشده است.

وی ادامه داد: خستگی کادر درمان و حجم بالای بستری در بیمارستان ما را ملزم می‌کند تا شرایطی را فراهم کنیم که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند.

استاندار تهران همچنین گفت: اقدامی که با همکاری وزارت بهداشت و بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی آغاز شده، شرایطی را فراهم می‌کند تا حالت تهاجمی به چرخه انتقال ویروس کرونا داشته باشیم.

بندپی  اعلام کرد که از  اقداماتی که می‌تواند کمک کند تا بار بیماری و مراجعات بیمارستانی کمتر شود، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان تهران در حال درمان هستند، پیشنهاد تعطیلی تهران مطرح شد تا بتوانیم بار مراجعات به بیمارستان‌ها کم کنیم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: گلوگاه‌های اصلی چرخه کرونا در استان تهران از جمله مترو و حمل و نقل عمومی در صورت اجرای تعطیلی ۲ هفته‌ای باید از سوی آن‌ها ارزیابی شوند که چقدر بار بیماری کاهش پیدا می‌کند.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۸ آبان در گفت و گویی اظهارداشت: رییس جمهوری دستور تعطیلی دو هفته‌ای تهران را صادر کرده است، اما استانداری موافقت نمی‌کند.

وی گفت: پیشنهاد من و بسیاری از متخصصان و از جمله همه روسای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی که به وزیر بهداشت نامه نوشتند، این است که دو هفته و حداقل یک هفته در تهران و اکثر شهر‌های کشور که وضعیت مشابه دارند، تعطیلی کامل داشته باشند و بعد از آن با ارزیابی وضعیت برای اقدامات بعدی تصمیم بگیریم تا بتوانیم یک مقدار از ازدحام بیمارستان‌ها که اکنون واقعا جا ندارند و در وضعیت بحرانی هستند، کم کنیم.

۱۶ گروه تلفیقی بر تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ نظارت می‌کنند

استاندار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه بر تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ نظارت می‌شود، گفت: در جلسه امروز که با حضور فرمانداری تهران، شمیرانات و مسوولان وزارت صنعت، اتحادیه اصناف، تعزیرات و نیروی انتظامی برگزار شد، اعضای جلسه مقرر کردند ۱۶ اکیپ تلفیقی از ساعت ۱۷ در نقاط مختلف شهر بر اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا نظارت کنند.

محسنی بندپی ادامه داد: در کنار آن تقریبا ۱۰۰ اکیپ موتوری نیروی انتظامی، اقدام به تذکر و اخطار به متخلفان می‌کنند.

وی با یادآوری این که با متخلفان برخورد صورت می‌شود، گفت: عصر دیروز حدود ۴۵ درصد مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ این مصوبه را رعایت کردند و امشب اکیپ‌های نظارتی افزایش می‌یابند که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت رعایت شود.

براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل غیرضروری از روز ۲۰ آبان از ساعت ۱۸ بعد از ظهر تعطیل و با تصمیم ستاد ملی کرونا مقرر شد از ۲۰ آبان به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ محدودیت اعمال شود.

طبق این مصوبه همه مراکز شغلی به جز مراکز ضروری شامل مراکز درمانی داروخانه ها، مراکز آتش نشانی، امداد و نجات، آمبولانس ها، خدمات سرویس‌های عمومی آب و برق و تلفن و سوپری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بقیه مشاغل تا صبح فردای هر روز تعطیل می‌شوند.