هم‌پوشانی محدودیت‌های قبلی با جدید
جزییات کامل محدودیت‌های جدید کرونا در تهران و مراکز استان
قلم‌نیوز:دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: بیماری رو به افزایش است و همه استان‌ها درگیر هستند. کادر بهداشت و درمان نیز به شدت مشغول خدمت‌رسانی در سراسر کشور هستند و امیدواریم مردم هم همراهی و همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به تصمیم‌های اتخاذشده در زمینه مقابله با کرونا گفت: تا ساعت ۱۲ شب گذشته یعنی جمعه شب منع تردد بین ۲۵ استانی که وضعیت قرمز داشتند برقرار شده بود، خوشبختانه همکاری خوبی در سطح کشور صورت گرفت و گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم به خوبی با ما همراهی کردند که جای تقدیر دارد.

مقابله با کرونا محله‌محور می‌شود

رئیسی گفت: یکی از بحث‌های اصلی که ما از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد، بحث محله‌محور کردن مقابله با کرونا و درگیر شدن همه‌ مردم به ویژه خانه‌ها و خانواده‌ها به عنوان کانون اصلی در مقابله با کروناست. در این زمینه برنامه‌ای داریم تحت عنوان بسیج محله و همکاری خانواده‌ها و محلات در مقابله با کرونا که طرح جامعی است و به کمک بسیج انجام خواهد شد و امیدوارم این برنامه که وزارت بهداشت به کمک بسیج اجرا خواهد کرد موجب شود که ما بتوانیم همه خانواده‌ها را هوشیار کنیم.

وی افزود: در این طرح سه محور اصلی مدنظر است؛ در حوزه مراقبت، حمایت و حوزه نظارت که در این سه حیطه همه مردم بسیج خواهند شد و با کمک مراکز بهداشتی درمانی که خوشبختانه قوی‌ترین مراکز بهداشتی سطح منطقه را داریم، می‌توانند کمک کنند.

ورود تست‌های سریع به عرصه تشخیص کرونا؛ به‌زودی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: همچنین با توجه به حمایت رئیس‌جمهور، خوشبختانه میزان انجام تست تشخیص کرونا را به ۴۰ هزار تست در روز رسانده‌ایم و امروز هم خبرهای خوبی بود تا به زودی با توجه به اینکه هم در داخل کشور تست‌های سریع در حال ساخت است و به مقدار زیادی تست سریع در حال ورود به کشور است، بتوانیم تعداد تست‌ها را بسیار بالا بریم.

وی در مورد این تست‌ها گفت: خاصیت این تست‌ها به این شکل است که در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب تست آماده می‌شود و با توجه به اینکه نیاز به دستگاه یا مهارت خاصی ندارد، این تست‌های سریع می‌تواند در قطع زنجیره بیماری بسیار کمک‌کننده باشد. امیدواریم تعداد آزمایشگاه‌های فعلی را به بالای ۱۲۰۰ مرکز و در آینده حتی در سطح روستاها هم تعداد تست‌ها را افزایش دهیم. این موضوع می‌تواند یک گام قوی و مهمی باشد و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم به بالاتر از ۷۰ تا ۸۰ هزار تست در روز دسترسی پیدا کنیم.

آخرین وضعیت اعمال محدودیت‌ها در ۸۹ شهرستان بحرانی

رئیسی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده در ۸۹ شهرستان در وضعیت بحرانی کرونا گفت: ۸۹ شهرستان در وضعیت بحرانی بودند و بر همین اساس در محدودیت شدید به سر می‌برند. در ۴۳ شهرستانی که ابتدا محدودیت‌ها را اعمال کردیم، این محدودیت‌ها سه‌شنبه به پایان می‌رسند. اعمال محدودیت‌ها در این ۴۳ شهرستانی که ابتدا شروع کردیم، نتایج خوبی داده است و خیلی خوب اجرا شد و همکاری های خوبی صورت گرفت. ۴۶ شهرستان دیگر هم همچنان محدودیت‌هایشان ادامه دارد. تا جمعه هفته جاری نیز در ۲۵ مرکز استان که محدودیت‌های مشاغل ۳ و ۴ را داشتند، محدودیت‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

مهمانی‌های خانوادگی از کانون‌های اصلی انتقال کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در جلسه امروز مطرح شد و نتیجه چند تحقیق هم ارائه شد بحث مهم تهویه است. اگر افراد در فضای بسته‌ای دور هم جمع شوند و تهویه مناسبی وجود نداشته باشد، بیماری می‌تواند بسیار شدیدتر منتقل شود. در تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته است مشاهده کردند ۳۱ درصد از درگیری‌ها، درگیری دورهمی‌های خانوادگی است و در کشور خودمان هم آمارها همین را می‌گویند.

به گفته وی، مهمانی‌های خانوادگی یکی از کانون‌های اصلی انتقال بیماری کوویدـ۱۹ است به ویژه آنکه در مکان‌های سربسته و محلی بدون تهویه برگزار شود. به همین دلیل با توجه به سرد شدن هوا اکیدا توصیه می‌شود این موضوع را مدنظر داشته باشند که اگر یک فرد مثبت حتی بدون علامت در جمع خانوادگی حضور داشته باشد، بعد از نهایتا ۴ ساعت می‌تواند همه‌ اعضا را مبتلا کند. امیدواریم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در سلامت باشیم.