واکنش عراقچی به ادعای ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان
قلم‌نیوز: معاون سیاسی وزیر خارجه که هفته گذشته و در چارچوب سفری منطقه‌ای به‌عنوان فرستاده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ و معرفی طرح ایران برای حل این مناقشه در اولین مقصد این سفر به باکو رفت، در گفت‌وگو با شبکه ITV (شبکه تلویزیونی اجتماعی) جمهوری آذربایجان عنوان کرد که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت‌آمیز درگیری در قره باغ کمک کند.

عراقچی نگاه واقع بینانه، رویکرد منطقه‌ای و مشارکت کشورهای تأثیرگذار منطقه را از ویژگی‌های طرح جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ایران با یک مشارکت منطقه‌ای می‌خواهد این موضوع را حل و فصل کند و دو طرف را به خواسته‌های خود برساند. وی گفت که طرح ایران بر یکسری اصول پذیرفته شده بین‌المللی استوار است از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییرناپذیری مرزها، خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت‌ها و بازگشت آوارگان.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه این گفت‌وگو گفت: اگر همه طرف‌ها حسن نیت داشته باشند و از مداخله برخی کشورهای خارج از منطقه که به‌دنبال تخریب روابط هستند، جلوگیری شود، ما می‌توانیم به نتیجه برسیم.  به‌گزارش ایرنا، معاون وزیر خارجه موضع همیشگی ایران را حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تأکید بر آزادسازی مناطق اشغال شده بوده در طول ۲۷ سال گذشته دانست.

عراقچی یکی از اصولی که همه کشورها باید به آن پایبند باشند را رعایت حقوق بشردوستانه برشمرد و افزود: عدم حمله به اماکن غیر نظامی و هدف قرار ندادن غیرنظامیان بیگناه، یکی از اصول مهم حقوق بشردوستانه است و همه باید آن را رعایت کنند. معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در طی هفته‌های گذشته شاید صدها مورد اصابت موشک، خمپاره و راکت‌های جنگی به مناطق مسکونی مرزی ایران وجود داشته است و برخی خانه‌های روستایی خسارت دیده، اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که از هر دو طرف این اصابت‌ها صورت گرفته، البته در یک عملیات جنگی اشتباهات و اصابت‌های تصادفی محتمل است. ما از هر دو طرف درگیر بارها تقاضا کردیم که دقت و مراقبت کنند که گلوله‌های آنها به سمت مرز ایران نیاید و تلاش کردیم تا این مسأله به تنش تبدیل نشود.