چرا پوشک گران شد؟

التهابات در بازار و قیمت کالاهای اساسی باعث شده تا قیمت سایر کالاها نیز متأثر از این موضوع و به بهانه نوسانات نرخ ارز روند افزایشی پیدا کند، البته در برخی کالاها به دلیل حجم زیاد مواد اولیه وارداتی افزایش قیمتها به نوعی طبیعی است اما در برخی از کالاها تولیدکنندگان از این شرایط سوءاستفاده کرده و به بهانه های مختلف اقدام به افزایش قیمتها در محصولات خود کرده اند.

جالب اینجاست در این شرایط که هر کس به نوعی خود را در افزایش قیمت ها محق می داند؛ واحدهای نظارتی سکوت کرده و به نوعی بازار رها شده است. طبیعی است در شرایطی که بازار به سمت بی سامانی قیمتها حرکت می کند هر کس از این شرایط سوءاستفاده کرده و برای کسب سود بیشتر دست به هر شگردی می زنند.

به عنوان نمونه چند روزیست که صدای کمبود محصولات سلولزی مخصوصا پوشک در بازار به گوش می رسد و همین موضوع عاملی شده تا برخی دلالان شرایط بازار را ملتهب نشان داده تا از این طریق بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

این درحالیست که تولیدکنندگان داخلی پوشک معتقدند هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته و آنها با تمام توان مشغول تولید و تامین نیاز بازار هستند.

به اعتقاد تولیدکنندگان با وجود تمام مشکلات امسال حجم تولید آنها افزایش هم پیدا کرده و مردم هیچ نگرانی نباید در خصوص تأمین نیاز خود در بخش پوشک داشته باشند.

یک تولید کننده پوشک در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: عوامل مختلفی در عرضه و تولید پوشک و میزان فراوانی آن در بازار دخیل است. اما در مجموع مشکلات نتوانسته خللی در عرضه پوشک در بازار بوجود آورد و ما با تمام ظرفیت مشغول تولید هستیم.

وی با اشاره به مشکلات خود در امر تولید پوشک افزود: افزایش تدریجی و قابل توجه نرخ ارز ظرف یک سال اخیر به همراه زمان بر بودن تخصیص ارز به مواد اولیه عاملی شده تا روند فعالیت برای ما با سنگ اندازی های متعددی روبرو شود.

این تولیدکننده پوشک افزود: میزان ارزبری و درصد مواد اولیه متشکله محصولات تولیدی از محل واردات به میزان تقریبی 68 درصد در محصولات سلولزی بهداشتی (انواع پوشک بزرگسال و کودک و ملزومات بانوان) است که به همراه افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی تأثیرات خاص خود را برقیمت تمام شده این کالا گذاشته است.

وی اضافه کرد: علاوه براین عدم موفقیت در انجام حوالجات ارزی خریداری شده به علت عدم همکاری بانکهای خارجی در شرایط تحریم باعث شده تا برگشت ریال به کشور با زمان زیادی روبرو شود.

این تولیدکننده پوشک ادامه داد: مواد اولیه رسوبی در گمرکات بر حجم مشکلات ما اضافه کرده چرا که می گویند به دلیل نداشتن کد رهگیری و عدم تخصیص ارز قابلیت ترخیص ندارند. البته قرار شده با موافقت مسئولان این گروه کالایی در نوبت کد تخصیص ارز قرار گیرند که تا به امروز اجرایی نشده است./ تسنیم