اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای رفع مشکلات محیط زیست

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای رفع مشکلات محیط زیست

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس کنفرانس علمی حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاحیه همایش ملی حفاظت محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه این همایش به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در بهار امسال که به نام «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مزین شده برگزار می‌شود، افزود: ضرورت برگزاری این همایش ریشه در واقعیت‌هایی دارد، از جمله این واقعیت که بر اساس دانش علمی ما کره زمین تنها زیستگاه بشر محسوب می‌شود و هرآنچه که برای رشد و تکامل انسان و سایر موجودات نیاز است، در این کره تعبیه شده است و در آن وجود دارد، به شرطی که همه این عوامل بطور مناسب و بصورت علمی شناسایی شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه انسان به منشاء مشکلات جدی برای کره زمین تبدیل شده است، اظهار کرد: شیوع انواع بیماری‌های مختلف، تغییر اقلیم، از بین رفتن گونه‌های جانوری و... از جمله این مشکلات است. برای حفظ محیط زیست کشور از جمله به آموزش در کتابهای درسی مدارس و دانشگاه‌ها احتیاج داریم. همچنین باید فعالیت‌های ترویجی در میان دانشجویان و حتی‌الامکان دانش‌آموزان در حوزه محیط زیست افزایش یابد.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به لحاظ قانونی در زمینه حفظ محیط زیست مشکلی نداریم؛ بلکه در امر اجرا دچار مشکل هستیم، افزود: مسائل محیط زیست بیش از حد سیاسی شده است؛ بنابراین وجود تفاهم بین مقامات در مصالح کشور، وفاق ملی در حل مشکلات و سخت‌گیری در اجرای قوانین از ضروریات کشور ما برای حل بحران‌های محیط زیست است.

طیبی با اشاره به اینکه سیاسی شدن و ترجیح مسائل فردی، جناحی و حقوقی در مسائل ملی رواج دارد، گفت: این موضوع به عدم شایسته‌سالاری و حل نشدن بحران‌ها، رانده شدن انسان‌ها به لایه‌های پایین جامعه و مهاجرت نخبگان منجر می‌شود.

وی اظهار کرد: ترجیح مسائل حزبی در مسائل ملی در کشور باعث ایجاد بحران‌هایی در حوزه محیط زیست از جمله رشد زمین‌خواری، دریاخواری و کوه‌خواری، آلودگی آب، هوا و خاک شده است. اکنون که تحریم‌های ناعادلانه با حمایت مقام معظم رهبری و تدبیر دولت برداشته شده، نیاز به همبستگی ملی داریم تا از نتایج برجام حداکثر بهره را ببریم.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در دوران پسا تحریم نباید درهای کشور را بدون برنامه‌ریزی برای سایر کشورها باز کنیم، گفت: نیاز داریم از تجربیات دنیا در زمینه محیط زیست استفاده کنیم؛ اما همکاری با دنیا باید با برنامه‌ریزی باشد.

طیبی با اشاره به ضرورت انتخاب شعارهای زیست‌محیطی توسط شرکت‌های مهم و عمل کردن به آنها گفت: امروزه شرکت‌های مهم دنیا برای خود شعارهایی محیط زیستی انتخاب می‌کنند، بنابراین در کشور ما نیز صنعت و توسعه باید به مسائل محیط زیستی حساس باشد و شعارهای زیست محیطی طراحی و تعیین کرده و به آنها عمل کند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های محیط زیستی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی بر ایجاد فناوری‌های زیست‌محیطی متمرکز است. استفاده از باکتری‌های نفت‌خوار در مناطق با آلودگی نفتی، طراحی و ساخت الکترو فیلتر در صنایعی چون گچ و سیمان، حفظ گونه‌های در حال انقراض از طریق شبیه‌سازی، طراحی و ساخت کارخانجات کمپوست، راه‌اندازی ذخایر مراکز ژنتیکی و تشکیل سازمان‌های دانشجویی زیست‌محیطی بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در محیط زیست است.

رییس کنفرانس علمی حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی آمادگی پذیرش مسؤولیت‌های بزرگ در حوزه محیط زیست به ویژه پسماندها را دارد، گفت: همایش ملی حفاظت محیط زیست با محوریت حفاظت آب، هوا و خاک، اقتصاد و حقوق محیط زیست، آموزش و فرهنگ محیط زیست، حفاظت در مقابل آلودگی‌های صوتی، امواج، معادن، صنایع معدنی و حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.

طیبی با اشاره به اینکه 220 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست ارسال شده است، تصریح کرد: از میان مقالات پذیرفته شده، 60 مقاله به صورت سخنرانی در همایش امروز ارائه می‌شود، همچنین 120 مقاله به صورت پوستر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، همچنین رونمایی از کتاب مدیریت محیط زیست روستا از دیگر برنامه‌های همایش ملی حفاظت محیط زیست است.