با همت شهرداری مشهد؛
استفاده از ظرفیت های ملی و محلی برای ساماندهی حاشیه شهر
استفاده از تمامی ظرفیت های ملی و محلی برای ساماندهی حاشیه شهر با همت شهرداری مشهد
  

 به گزارش قلم نيوز؛ ساماندهی حاشیه شهری با این وسعت وجمعیت که به لحاظ مشکلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و امنیتی یکی از دغدغه های مسئولان ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری است جز با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها در تمامی سطوح ملی، استانی و شهری امکان پذیر نیست.


وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد، مقاوم نبودن ساختمان ها، کم عرض بودن معابر، کمبود فضای سبز، فضاهای فرهنگی و ورزشی و... در کنار معضلات اجتماعی و اقتصادی بخشی از مشکلات حاشیه شهر مشهد است که مدیریت همه ابعاد آن با توجه به وسعت و جمعیت بالای ساکن، از عهده مدیریت شهری مشهد خارج است.

اما وجود تمام این مسائل، یکی ازاولویت های شهرداری و شورای پنجم شهر مشهد، ازآغاز فعالیت، توازن بخشی و کاهش فاصله میان بخش های برخوردار،کم برخوردار و حاشیه شهر بود که برای تحقق این امر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در سطح ملی، استانی و شهری فارغ از دیدگاه های سیاسی با ایجاد تعامل، همدلی، هم افزایی و هماهنگی بین بخشی در دستور کار قرارگرفت.

در این مسیر در سطح استانی و شهری با پیگیری های زیاد تعامل، هماهنگی و هم افزایی بسیار خوبی میان استانداری خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه دراستان، آستان قدس رضوی، دستگاه قضایی، نمایندگان استان و مشهد در مجلس شورای اسلامی، ارگان های نظامی،انتظامی و امنیتی با مدیریت شهری و شورای شهر ایجاد و برنامه ریزی های لازم برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد از دو شهرک شهید رجایی و باهنر که با وسعت زیاد و جمعیتی قابل توجه با فرهنگ های متنوع به عنوان چشم حاشیه شهر مشهد به شمار می روند با شعار «یک حاشیه کمتر،صدها فرصت بیشتر» آغازشد.

در این چهارچوب دوازده پروژه بزرگ شهری و 85 ریز پروژه از جمله احداث بوستانی 70 هکتاری به همراه بوستانی 5 هکتاری با همکاری آستان قدس رضوی در محدوده دو شهرک شهید رجایی و باهنر درکنار احداث جاده دسترسی و تقاطع غیر همسطح برای خارج کردن این دو شهرک از بن بست و... با پیش بینی اعتباری بیش از 2400 میلیارد تومان آغاز شده است که تامین اعتبار، اجرا و به سرانجام رساندن این میزان پروژه نیاز به استفاده ازهمه ظرفیت های در سطوح ملی و محلی دارد.

یکی از ظرفیت هایی که برای تامین بودجه و تصویب قوانین مورد نیاز جهت ساماندهی حاشیه شهر مشهد و اجرای پروژه های تعریف شده از آن می توان بهره برد،نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند،برهمین اساس تعامل و هماهنگی با نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان مردم مشهد و سایرشهرهای استان خراسان رضوی و از طریق آنها با سایر نمایندگان مورد توجه قرارگرفته است.

لذا درچهارچوب سیاست مدیریت شهری مشهد برای استفاده از تمامی ظرفیت ها فارغ از نگاه های سیاسی چندی پیش نمایندگان فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی مجلس شورای اسلامی به ریاست، سید احسان قاضی زاده هاشمی ، یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس درسفر به مشهد از اقدامات انجام شده و یا دردست انجام شهرداری مشهد در حاشیه شهر به ویژه شهرک های شهید رجایی و باهنر و همچنین منطقه کشف رود بازدید کرده و ضمن حمایت از این اقدامات قول پیگیری بودجه های مورد نیاز برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد درمجلس شورای اسلامی را دادند.

پیگیراعتبارات قرارگاه ساماندهی حاشیه شهر مشهد خواهیم بود

در همین راستا احسان قاضی زاده هاشمی، رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فریمان، سرخس، احمد آباد و رضویه در حاشیه این بازدید گفت: اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری در رفع محرومیت زدایی در حاشیه شهرمشهد قابل تقدیر است.

همچنین وی با اظهار امیدواری از اینکه با پیگیری و حمایت سایر نمایندگان امکان پیش بینی ردیف های اعتباری لازم برای ساماندهی این مناطق فراهم شود، اظهار کرد: این فراکسیون از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم با حضور نمایندگانی که دل در گرو محرومیت زدایی دارند تشکیل شده است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: یکی ازردیف های اعتباری که برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد درنظر گرفته شده بود اعتباراتی تحت عنوان قرارگاه ساماندهی حاشیه شهر مشهد است که متاسفانه از سال گذشته تا کنون صفر بوده است، لذا پیگیری خواهیم کرد تا دولت این اعتبارات را تخصیص دهد.
رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های این فراکسیون رفع مشکلات کشف رود و فاضلاب خامی است که در کنار مشهد ۱۱ روستا نیز درگیر آن هستند تصریح کرد: برای رفع بخشی ازاین مشکلات به دنبال جذب اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی جهت تکمیل تصفیه خانه فاضلاب هستیم.

وی افزود: اتفاقی که در حوزه فاضلاب کشف رود شاهد آن هستیم، آثار بدی بر روی محیط زیست و ساکنان محل به ویژه کودکان گذاشته است و ما از فعالیت های مثبت شهرداری در حوزه ساماندهی کشف رود و حاشیه شهر که اقداماتی موثر و مفید است حمایت خواهیم کرد.

تصویب قوانین مورد نیاز برای تسهیل ساماندهی مناطق حاشیه ای را پیگیری می کنیم

حجت الاسلام احد آزادی خواه، عضو فراکسیون محرومیت زدایی وگروه های جهادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات مدیریت شهری مشهد برای ساماندهی مناطق کم برخوردار و پیرامونی شهراظهارکرد: ما نیزبر اساس وظیفه تصویب قوانین مورد نیاز برای تسهیل ساماندهی مناطق حاشیه ای را درمجلس پیگیری می کنیم.

وی گفت: با توجه به گستردگی بافت های حاشیه ای و جمعیت بسیار بالای ساکن این بافت ها در مشهد بازدید از مشهد در دستور کار قرارگرفت.

وی اضافه کرد: معتقدم اقدامات و برنامه ریزی هایی که شهرداری مشهد برای ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرانجام داده و یا در دستور کار قرارداده می تواند برای سایر نقاط کشور الگویی مناسب باشد.

آزادی خواه اظهار کرد: امیدواریم فعالیت های شهرداری مشهد در حاشیه این شهر در کل کشور اجرایی شود، هرکجا که مشکلات اقتصادی برای رفع محرومیت زدایی محدودیت ایجاد کند می توان با کمک و همراهی دستگاه های مختلف مشکلات را برطرف کرد که این موضوع در مشهد مشهود است.

آزادی خواه ادامه داد: در این راستا فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی مجلس شورای اسلامی نیزضمن تقدیر از این اقدامات شهرداری مشهد،از این فعالیت ها حمایت می کند .

ساماندهی حاشیه شهر مشهد، نیازمند هماهنگی و تعامل فراجناحی است

درمجموع آنهایی که با حاشیه گسترده شهر مشهد و مشکلات و آسیب های عدیده آن آشنایی دارند و یا ازنزدیک این محدوده و مشکلات آن را مشاهده کرده باشند با نگاهی منصفانه اذعان خواهند کرد که ساماندهی حاشیه شهر مشهد به تنهایی از عهده مدیریت شهری مشهد خارج است لذا برای کاهش بخشی از مشکلات حاشیه شهر و مردم مظلوم ساکن در این مناطق باید از تمامی ظرفیت ها ملی و محلی فارغ از نگاه های سیاسی و غوغاسالاری استفاده شود.