نخست وزیری سعد حریری و انجام اصلاحات غربی
نقشه مکرون برای لبنان
قلم‌نیوز: سعد حریری پس از دیدار با میشل‌عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که ابتکار امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه تنها و آخرین فرصت باقی‌مانده برای نجات لبنان و جلوگیری از فروپاشی کشور است.

نخست‌وزیر سابق لبنان خاطرنشان کرد: من به آگاهی گروه‌های سیاسی اعتماد دارم و مواضع من همسو با مواضع رئیس جمهور است و همین امر مرا تشویق می‌کند تا ابتکار فرانسه را پیش ببرم. همه این را می‌دانند که زمانی برای تلف کردن با درگیری‌های سیاسی نداریم.

این در حالی است که حریری با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار کرد. حریری پس از این دیدار گفت: در این نشست، رئیس پارلمان با مفاد اصلاحی ابتکار اخیر فرانسه موافق بود و درباره این مسئله اطمینان دارم.

نقشه مکرون برای لبنان؛ نخست وزیری سعد حریری و انجام اصلاحات غربیحریری به دنبال نخست وزیری مجدد لبنان است

مصیب نعیمی کارشناس مسائل لبنان در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه طی دو روز اخیر تحرکات سعد حریری برای تصاحب دوباره منصب نخست وزیزی لبنان افزایش یافته است، اظهار داشت: در حالی که هنوز مهلت قانونی برای رایزنی میشل عون رئیس جمهور لبنان برای مذاکره با نامزد‌های نخست وزیری آغاز نشده، شاهد رایزنی‌های حریری هستیم، اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که وی راه بسیار مشکلی را برای رسیدن به مقاصدی که در سر می‌پروراند، پیش رو دارد.

وی افزود: رئیس جمهوری لبنان از روز چهارشنبه یا پنجشنبه مذاکرات خود را با نامزد‌های نخست وزیری آغاز خواهد کرد، در این رابطه دو نامزد اصلی حسان دیاب نخست وزیر مستعفی و حریری هستند، اما در حال حاضر دیاب شانس اصلی رو دارد، چرا که جریان هشت مارس که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، از دیاب راضی است، آن‌ها معتقدند که اگر اتفاقات اخیر در لبنان به مانند انفجار رخ نمی‌داد، دیاب الان سرکار بود و دیگر مذاکره برای تعیین نخست وزیر انجام نمی‌گرفت.

نعیمی با تاکید بر اینکه حزب الله اعلام کرده، هرکسی که می‌خواهد نخست وزیر لبنان شود، باید خواسته‌های جریان هشت مارس را بپذیرد، گفت: با توجه به اینکه این جریان اکثریت پارلمان لبنان را در اختیار دارد، نخست وزیر باید، حمایت از محور مقاومت، انجام اصلاحات اقتصادی و بازگرداندن، اموالی که مفسدان اقتصادی از لبنان خارج کرده اند را بپذیرد و انجام دهد، در غیر این صورت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

این کارشناس مسائل لبنان بیان داشت: در حال حاضر حریری با مخالفان بسیار زیادی روبرو است، او که زمانی رهبری جریان ۱۴ مارس را بر عهده داشت، امروز با مخالفت بخش بزرگی از این جریان روبرو است و آن‌ها از حریری جدا شده اند، بنابراین با توجه به وضعی که وجود دارد، به نظر می‌رسد دیاب بیشترین شانس را برای نامزدی و تشکیل کابینه دارد، اما هنوز چیزی قطعی نیست و باید صبر کرد که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
 
فرانسه به دنبال قبضه لبنان است
وی با تاکید بر اینکه کشور‌های غربی و عربی نقش اصلی را در نامزدی دوباره حریری ایفا کردند، اضافه کرد: در این رابطه فرانسه و آمریکا به همراه عربستان به دنبال فشار به حزب الله و متحدانش هستند، حریری در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود حملاتی را متوجه محور مقاومت کرد، او گفت که لبنان دو راه بیشتر ندارد، یا اینکه باید با نخست وزیری او موافقت شود، تا کشور‌های خارجی کمک‌های اقتصادی خود به لبنان را انجام دهند، یا این که لبنان با توجه به مشکلاتی اقتصادی دوباره با بحران روبرو خواهد شد و حتی احتمال بروز رخ دادن جنگ داخلی نیز وجود دارد.

این کارشناس مسئائل خاورمیانه با اشاره به اینکه لبنان امروز با شرایط پیچیده‌ای روبرو است، ادامه داد: این کشور در حال حاضر با دخالت‌های برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه روبرو است و این کشور‌ها ارائه کمک‌های اقتصادی خود را منوط به انجام اصلاحات سیاسی لبنان کرده اند، در این زمینه بعد از انفجار بندر بیروت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شخصا به لبنان سفر کرد و گفت اگر لبنانی‌ها به خواسته‌ای غربی‌ها توجه نکند، بحران‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نعیمی یادآور شد: فرانسه حدود ۲۰ سال بود که صحنه سیاسی لبنان را ترک کرده بود و جای خود را به کشوری مانند عربستان داده بود، اما حال به نظر می‌رسد دوباره مکرون هوس کرده فرانسه را به بازیگر اصلی لبنان تبدیل کند، با تکیه بر نقشی که این کشور به لحاظ تاریخی در این سرزمین عربی ایفا کرده است، این در حالی ست که به نظر می‌رسد شرایط برای فرانسویان هموار نیست، زیرا که امروز محور مقاومت در لبنان قدرت اصلی را در اختیار دارد و مکرون چه بخواهد و چه نخواهد باید با این موضوع کنار بیاید و آن را قبول کند.

وی خاطرنشان ساخت: به هیچ عنوان در لبنان جنگ داخلی رخ نخواهد داد، چرا که مردم این کشور تجریه سال‌ها جنگ را در دهه‌های گذشته داشته اند، که هیچ ثمری برای آن‌ها جزء ویرانی نداشته است، بنابراین گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان باید با یکدیگر کنار بیایند و به طرز مسالمت آمیزی به اداره این کشور بپردازند، زیرا که لبنان به هیچ عنوان فرصت اشتباه کردن ندارد.