پاسخ معاون وزیر بهداشت
چرا تهران در پیک سیاه کرونا قرنطینه نمی‌شود؟
قلم‌نیوز:دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت و گو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با اشاره به رکورد جان‌باختگان روز گذشته ویروس کرونا در ایران گفت: متاسفانه تعداد کشته‌ها نشانه تعداد بستری‌ها و تعداد مبتلایان است و این تعداد بستری و ابتلا به میزان تماس اجتماعی مردم با هم بستگی دارد. علاوه بر این، دو عامل دیگر سیاست دولت در قرنطینه سازی با توجه به معیشت مردم و دیگری رفتار مردم در کنترل این ویروس موثر است.

معاون وزیر بهداشت گفت: متاسفانه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از 81 درصد در روزهای اخیر به 42 درصد رسیده است. متاسفانه ما در مدتی که با شیوع این ویروس مقابله می‌کنیم، رفتارهای دوگانه‌ای از سمت مردم مشاهده می‌کنیم. با تعطیلی مدارس، مشاغل و ادارات، برخوردهای اجتماعی مانند سفر و پاساژگردی افزایش پیدا می‌کند و رفت و آمدهای خانوادگی اوج می‌گیرد. باید این نکته را مدنظر داشت که کرونا ایدئولوژی ندارد و به طور انتخابی عمل نمی‌کند. هر تجمعی بالاتر از دو نفر حتی به ضرورت، نرخ انتقال را افزایش می‌دهد.

به گفته او در حال حاضر الگوی بیماری نسبت به موج اول و دوم تغییر کرده و انتقال ویروس بیشتر درون خانوادگی است: از مردم خواهش می‌کنیم از برگزاری هرگونه میهمانی و یا مراسم‌ها به خصوص پس از اتمام ماه صفر خودداری کنند و با پیشگیری، زنجیره انتقال این ویروس را کاهش دهند. 

معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره قرنطینه شهر تهران که این‌روزها بالاترین هجوم کرونا در ۸ ماه گذشته را سپری می‌کند، گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم ولی واقعیت این است که معیشت مردم با این تعطیلات به خطر می‌افتد. از سوی دیگر، تجریه به ما نشان داده که تعطیلات روند حرکت و جریان اجتماعی مردم را هم افزایش می‌دهد.

واکسن آنفلوانزا برای همه افراد ضروری نیست

دکتر حریرچی در ادامه درباره میزان تولید واکسن آنفلوانزا گفت: خبر خوب و مهم درخصوص واکسن آنفلوانزا این است که در نیمکره جنوبی که زمستان تمام شده، کشورهای واقع در این بخش از کره زمین مانند برزیل، استرالیا و آرژانتین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، میزان ابتلا به آنفلوانزا را تا 95 درصد کاهش داده‌اند. با رعایت بهداشت دست‌ها، کاهش تماس اجتماعی و استفاده از ماسک که به نوعی انتقال تنفسی را کاهش می‌دهد، می‌توان به کاهش شدت شیوع این ویروس کمک کرد. نکته بعدی این است که مردم نباید نگران تزریق واکسن باشند. میزان تولید کل واکسن آنفلوانزا در سال گذشته برای جمعیت 7میلیارد و 800 میلیونی، 250 میلیون عدد بوده است که این عدد امسال با توجه به شیوع کرونا، به 800 میلیون عدد رسیده است.

به گفته حریرچی تزریق واکسن برای همه افراد با توجه به میزان تولید کل ضروری نیست: همانطور که پیش از این هم عنوان شده، اولویت گروه‌های پرخطر هستند. این گروه شامل کادر درمان، خانم‌های باردار و بیماران صعب العلاج هستند. بیماران صعب العلاج هم شامل بیماران سرطانی، بیماران پیوند کلیه و بیماران با نارسایی تنفسی هستند که تزریق واکسن برای این افراد به صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود. 

حریرچی همچنین گفت: واکسن آنفلوانزا هنوز در داروخانه‌ها قابل توزیع نیست و به محض دریافت این واکسن، با ارائه کدملی برای اولویت‌های دوم از جمله افراد مسن و کودکان پنج ماه تا شش سال با قیمت دولتی قابل دریافت است. 

ملاقات بیمار کرونا ممنوع!

معاون کل وزارت بهداشت در پایان ضمن اعلام ممنوعیت ملاقات بیماران کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار کرد: توصیه ما به عموم مردم کاهش تماس اجتماعی است. پس هرگونه ملاقات با بیماران کرونایی هم برای همراهان، هم کادر درمان و هم بیماران کرونا خطرناک است. از طرف دیگر حضور در بیمارستان نیز به خودی خود برای همه خطرناک است.