محسن هاشمی:
مهار کرونا در تهران دو هفته تعطیلی کامل می‌خواهد
قلم‌نیوز:رئیس شورای شهر تهران از تبدیل شدن مشکلات صنفی شهر به مسائل انتخاباتی و سیاسی گلایه کرد.
محسن هاشمی صبح امروز در ابتدای جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا می‌بایست پیروزی تیم پرسپولیس که در جدالی نابرابر با النصر رخ داد را به همه تبریک بگویم.

وی در پاسخ به این سوال که طرفدار قرمز هستید یا آبی، گفت: من قبل از انقلاب دانش‌آموز بودم؛ هوادار تیم قرمز بودم و امیدوارم در فینال بازی‌های جام آسیا بتوانند پیروز شوند و همچنین هفته نیروی انتظامی را نیز به خدمت‌گزاران نظم و امنیت عمومی تبریک می‌گویم که ارتباط تنگاتنگ با مدیریت شهری دارند و باید به رفع کمبود زیر ساخت به خصوص ساخت کلانتری بیشتر کمک کنیم.

وی در مورد روزهای کرونایی پایتخت نیز با بیان اینکه لازم است تعطیلات دو هفته‌ای به طور کامل برای تهران در نظر گرفته شود و می‌تواند زنجیره انتقال را مهار کند، ادامه داد: معمولا تعطیلات یک هفته‌ای برای کرونا، جوابگو نیست چراکه زنجیره انتقال این بیماری دو هفته است و من متوجه نشدم چرا دکتر زالی درخواست یک هفته تعطیلی را داشته است. حالا که درخواست داشتند، امید است دو هفته‌ای کنند تا زنجیره حذف شود.

هاشمی در مورد مشکلات حمل و نقلی پایتخت نیز افزود: مشکل اصلی این است که وقتی  ما اعلام می‌کنیم که مشکل حمل و نقل داریم، گروه‌های سیاسی و روزنامه‌ها و سایت‌ها بیشتر به جهت تخریبی موضوع نگاه می‌کنند تا ارائه راهکار؛ به عنوان مثال صحبت‌های اخیر من را با تیتر «بی‌عرضگی شورای شهر» منتشر کرده بودند یا تیتر زده بودند اختلاف دولت و شهرداری! در حالی که اصلا موضوع این نیست چراکه کشور دچار مشکل نقدینگی است و تورم داریم و دولت هم مشکلات ارزی دارد، این در حالی است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد قطعات ناوگان حمل‌ونقل نیز خارجی هستند و قیمت ارز و تحریم‌ها تاثیرات منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: بهتر است به جای تبدیل کردن معضلات صنفی شهر به رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی، به فکر شهر باشیم.
انتقال پایتخت از تهران شعاری و غیرقابل اجراست

به گزارش مهر، رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در جلسه علنی امروز گفت: انتقال پایتخت از تهران، صرف نظر از شعاری بودن، ایده‌ای غیرقابل اجرا و به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، پاک کردن صورت مساله است.

هاشمی با بیان اینکه فردا دوشنبه در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، اظهار داشت: از ۲۳۵ سال قبل که تهران عملاً به عنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهرهای کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که ۱۱۳ سال قبل، در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی، تهران رسماً به عنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درامد نفتی کشور دانست.

رئیس شورای شهر گفت: بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه‌ای پایدار باشد. اما متأسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را به عنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می‌داند، از آلاینده‌های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

وی افزود: پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی‌گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می‌شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تأمین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟

هاشمی ابراز داشت: آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهرهای ما، نابودی نخواهد بود؟ چگونه دیگر کشورها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می‌توانند به بازافرینی و نوسازی شهرها خود اقدام کنند اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه‌ای دیگر و شهری دیگر برویم؟

وی در ادامه تصریح کرد: در این نگاه، تمدن‌سازی و ساخت میراثی که در کشورهای توسعه یافته جهان در لندن، پاریس، برلین، رم و ده‌ها و صدها کلانشهر کهن جهان که بعضاً عمری بیش از یک هزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟ واقعیت آن است که در دهه‌های اخیر و با سیاست‌های نادرست و بعضاً فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده‌ایم که برخورد مسئولانه با آن حل این مشکلات است نه پاک کردن صورت مساله.

رئیس شورای شهر افزود: نمی‌توان شهری را با ده میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت‌پذیری و اخلاق‌مداری گفت.

وی مشکلات امروزه تهران را ناشی از تصمیمات نادرست و عدم تصمیمات درست در پنج دهه اخیر دانست و گفت: اما می‌توان با اصلاح رویه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی‌نظیر در منطقه و کم‌نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد.