ماجرای مقایسه ایران و آلمان توسط روحانی چیست؟
قلم‌نیوز:حسن روحانی گفته است: امروز آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می‌دهد اقتصادشان منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شده است. ببینید یک کشور پیشرفته که نه تحریم است و نه مشکلی دارد در این شرایط چنین وضعیتی دارد. اقتصاد ما شرایط بهتری از این رقم خواهد داشت و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد.

مقصود روحانی از این حرف چه بود؟

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در در واکنش به سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری در مورد مقایسه رشد منفی اقتصادی ایران و آلمان، اظهار داشت: سخنان وی از این جنبه نبوده که وضعیت اقتصادی ایران از آلمان بهتر است، زیرا که این دو اقتصاد با هم به هیچ عنوان قابل مقایسه با یکدیگر نیستند، چراکه آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد برتر دنیا است، اما اقتصاد ایران این روز‌ها حال خوش ندارد، بنابراین مقایسه این دو محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: سخن روحانی از این جنبه قابل ارزیابی است که تحریم‌ها و فشار سنگین بر اقتصادی ایران طی دو سال اخیر آنقدر تاثیر داشته که حال با آمدن کرونا نیز این رشد منفی ادامه داشته، اما منفی آنطور زیاد نشده، اما کرونا با اقتصاد آلمان کاری کرده که رشد اقتصادی این کشور منفی ۵ درصد باشد، آری، اگر بخواهیم از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، قطعا می‌توانیم بگوییم وضع ایران از آلمان بهتر است.

پازوکی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها نرخ رشد اقتصادی جهانی تاپایان سال ۲۰۲۰، منفی ۴.۲ درصد خواهد بود، گفت: این در حالیست که تمامی اقتصادی بزرگ جهانی به غیر از چین نیز رشد منفی را تجربه خواهند کرد، اما قضیه اقتصاد ایران قدری متفاوت است، طی سه سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانه‌ای که علیه کشورمان وضع شد، اقتصاد ایران بسیار شرایط بغرنجی را پشت سر می‌گذارد، بنابراین این وضعیتی که اقتصاد ایران پیدا کرده، تنها بخشی از آن به دلیل شرایطی است که کرونا آن را به وجود آورده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر انتظارات تورمی در اقتصاد ایران بسیار بالا است، بیان داشت: این موضوع نیز به خاطر آن است که هیچگونه امیدی نسبت به بهبود وضعیت آینده وجود ندارد، در حال حاضر وضعیتی که در بازار‌های ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن وجود دارد، مردم را بسیار سرخورده کرده و تا زمانیکه این وضعیت ادامه داشته باشد، نباید امیدی به بهبود داشت، در حال حاضر نیز نمی‌توان چشم انداز مثبتی برای تغییر وتحول را مشاهده کرد.
 
تا زمانی که ارتباط ما با دنیا عادی نشود، وضع همین است

وی اضافه کرد: زمانیکه کارشناسان مدام تاکید می‌کردند که عدم پیوستن به FATF اثرات بسیار بد و خطرناکی را به دنبال دارد، بسیاری در داخل فریاد بر آوردند که این کار یعنی، در اختیار قرار دادن اطلاعات کشور به دشمن، در حالیکه اکثریت کشور‌های جهانی به این معاهده بین المللی پیوسته اند، امروز هیچ یک از بانک‌های خارجی با ایران کار نمی‌کنند، حتی بانک‌های چینی که به عنوان شریک تجاری استراتژیک ایران نیز به حساب می‌آیند، حاضر به مبادله و داد و ستد با ایران نیستند، زیرا که چین خود یکی از اعضای فعال و اصلی FATF قلمداد می‌شود.

پازوکی با اشاره به اینکه حتی اگر امروز نوبلیست‌های اقتصاد نیز به ایران بیایند، با این زمینه و وضعیت نمی‌توانند کاری برای ما انجام دهند، یادآور شد: زمانیکه بستر فراهم نباشد و شما ابزار‌های لازم را در اختیار نداشته باشید، نمی‌توانید معجزه کنید، بنابراین تا این رویکردی که حاکم است و ارتباط با دنیا را به زیان کشور می‌داند، نمی‌توان توقع پیشرفت و رشد اقتصادی داشت، زیرا که توسعه نیاز به ارتباطات بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی دارد، که در حال حاضر چنین امکانی در ایران فراهم نیست.

این استاد اقتصاد دانگشاه علامه طباطبایی اذعان داشت: در پایان سال‌های ۹۴ و ۹۲ که دولت‌ها به کار خود خاتمه دادند، مشاهده می‌کنیم زمانی که روابط به نسبت خوبی با جهان داشتیم، اوضاع اقتصادی نیز آرام بود، اما در سال ۹۲ که حسن روحانی دولت را در اختیار گرفت، نرخ بیکاری و تورم چه افزایش پیدا کرده بوده و از آن طرف نیز نقدینگی چقدر با رشد مواجه شده بود، اما در سال ۹۴ که برجام منعقد شد و گشایش‌های بین المللی رخ داد، وضعیت اقتصادی نیز سر و سامانی گرفت، به طوریکه تورم تک نرخی شد و اشتغال نیز فزونی یافت.

وی خاظرنشان ساخت: اما به محض اینکه در سال ۹۶ آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها نیز دوباره برگشت، وضعیت اقتصادی رو به افول نهاد و شاخص‌ها و متغیر‌های اقتصادی نیز دوباره نزولی شدند، بنابراین همانطور که عرض کردم، برای بهبود شرایطی اقتصادی باید در رویکرد‌های فعلی که وجود دارد، تجدید نظر شود، تا بتوان امیدی به بهبود داشت.

منبع: فرارو