خطیب‌زاده: ترامپ از روابط ایران و آمریکا فهم درستی ندارد
پاسخ خطیب‌زاده به ادعای روزنامه کویتی درباره مذاکرات ایران و آمریکا

قلم‌نیوز:سعید خطیب زاده،  صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات ترامپ مبنی بر رسیدن به توافق با ایران در طی مدت خیلی کوتاهی و همچنین انتشار گزارشی از سوی روزنامه الجریده کویت مبنی بر اینکه مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا در عمان در حال برگزاری است با کنایه گفت: به نظرم آقای ترامپ باید ذهن شان را جمع و جور کند تا بالاخره می‌خواهند نصفه روزه با ایران به نتیجه برسند یا چیز دیگری.

خطیب زاده تاکید کرد: ما معتقدیم آقای ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط ایران و آمریکا ندارد و گویی مشاوران ایشان نیز قرار نیست که این موضوع را بفهمند.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: نه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا بوده است، نه مذاکره ای هست و نه مذاکره‌ای خواهد بود. به نظرمان اینگونه سخنان مصرف داخلی دارد و شاید به درد ترامپ بخورد ولی به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد.

خطیب زاده با تکرار مواضع قبلی ایران در ارتباط با آمریکا گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا ثابت، قاطع و روشن است و ما بدون لکنت این مواضع را بارها گفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: راه روشن است. آمریکا باید خطای بزرگی که انجام داده است را بپذیرد. آن را جبران کند به قوانین بین المللی احترام بگذارد و روندی که در پیش گرفته را علیه ایران که یک روند ضد بشری است جبران کند و خسارت هایی را که به ایران از طریق این جنگ ها و تجاوزها به ملت ایران وارد کرده جبران کند. شاید بعد از این مراحل بتواند در گوشه ای از اتاق برجام جایی را برای خود پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر وزیر خارجه عراق به تهران و اینکه آمریکا در چند روز اخیر اعلام کرده که قصد دارد سفارت خود را در بغداد تعطیل کند و آیا این موضوع ربطی به سفر وزیر خارجه عراق به ایران داشته است یا نه؟ گفت: این سفر در قالب سفرهای عادی است که بین دو کشور در جریان است و بارها اینگونه سفرها انجام شده است که البته شیوع ویروس کرونا باعث شده که این سفرها کمی محدودتر شود ولی رایزنی و گفت‌وگو بین مقامات دو کشور به صورت مرتب وجود دارد.

وی ادامه داد: در چارچوب روابط دو کشور قرار است در آینده نزدیک هیات فنی عراق به ایران سفر کند تا در مورد موضوع اروند رود و لایروبی آن و بحث راه آهن بین مقامات دو کشور رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را به هر شکلی محکوم می کند. متاسفانه ما در چند ماه گذشته شاهد حمله به اماکن دیپلماتیک‌مان بوده ایم و اطلاع دقیق داریم که این حملات و تعرضات با تحریک عوامل خارجی صورت گرفته است.

وی همچنین در ارتباط با مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه های صبح کشور در ارتباط با مواضع آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده سازمان ملل در عراق و واکنش هایی که از سوی برخی مسئولان در عراق و ایران به همراه داشته است گفت: در مورد اتفاق تلخی که اشاره کردید باید بگویم که این موضع هیچ ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت همواره در ایران و عراق حافظ صلح و امنیت بوده است و آیت الله سیستانی نقش بی بدیلی در عراق دارد و ایشان دارای جایگاه رفیعی بین شیعیان در سراسر جهان از جمله ایران و عراق است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای این رکن مهم و اساسی احترام ویژه ای قائل است و طبیعی است که ما تحمل نمی‌کنیم که به جایگاه مرجعیت تخطی صورت بگیرد.

 خطیب‌زاده همچنین با اشاره به درگیری مجدد بین آذربایجان و ارمنستان گفت:  در پی این درگیری ها  وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته با وزیران امور خارجه ارمنستان  و  آذربایجان در مورد تحولات رخ داده رایزنی و گفت‌وگو کرد و ما اعلام آمادگی کردیم که از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به  پایان یافتن این بحران استفاده کنیم .

وی همچنین یادآور شد: امروز در پایان آخرین روز هفته دفاع مقدس آقای ظریف از خانواده شهدای وزارت خارجه طی مراسمی تقدیر می‌کند.