چه شد که یامین‌پور با تلویزیون دشمن شد؟
قلم‌نیوز:یامین پور که از سال ۸۱ تاکنون به اشکال مختلفی در صداو سیما مشغول بوده و حتی در قامت یک مدافع تام و تمام رسانه ملی ظاهر شده است این روز‌ها رابطه‌اش با صدا و سیما شکرآب شده است.

۱۵ دی ماه ۹۶ پس از حضور حسن محدثی گیلوایی در یک برنامه تلویزیونی که صدا و سیما را به دروغگویی متهم کرد یامین‌پور از جمله کسانی بود که این انتقاد را برنتافت و در کانال تلگرامی‌اش به این منتقد صدا و سیما حمله کرد و نوشت: اگر دولتی‌ها پای‌شان را از روی خرخره صدا و سیما بردارند، همکاران من بازتر و مردمی‌تر عمل می‌کنند. دولت صدا و سیما را به عنوان روابط عمومی خود تلقی می‌کند نه رسانه ملی.

او حتی آورد که اگر جای مجری آن برنامه زنده تلویزیونی بود میهمان برنامه را به دلیل توهین به هزاران همکار صادق و دلسوزش در رسانه ملی از استودیوی برنامه اخراج می‌کرد.

در آخر هم رسانه ملی را مردمی‌ترین و صادق‌ترین رسانه در جهان نامید. اما خیلی نگذشت که یامین‌پور بنای انتقاد از سازمان را بردارد. او در سال ۹۷ در اظهاراتی انتقادی مدیران بازنشسته صدا و سیما را خطاب قرار داد تا به گفته خودش ممنوع التصویر شود هر چند محسن ناجی مدیر گروه تلویزیونی شبکه افق همان موقع در گفتگو با ایرناپلاس، این خبر را تکذیب کرد تا یامین‌پور در کانال تلگرامی‌اش آن را خبرسازی خبرگزاری دولت علیه خود بخواند.

اوایل سال ۹۹ بود که یامین‌پور در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر با بیان اینکه «ما دشمن نیستیم، فقط باند بازی نمی‌کنیم!» از تعطیلی برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» و لغو برنامه‌اش به مناسبت ماه رمضان خبر داد و تاکید کرد که «یک‌سال و نیم پیش برای مطالبه منع به‌کارگیری بازنشستگان از صداوسیما برنامه‌ام تعطیل و چند ماه ممنوع‌التصویر شدم. چند ماه پیش هم «جهان‌آرا» تعطیل شد. الان هم مطالبه شفافیت برنامه‌ای را که برای ماه مبارک طراحی کرده بودیم، در وضعیت نامعلومی قرار دارد.»

او همزمان انتقادات تندوتیزی را به خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و همچنین روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز که اصلی‌ترین رسانه‌های جریان اصولگرا محسوب می‌شوند، مطرح کرد و به طعنه خطاب به آنان نوشت: «شفافیت برای همسایه است!»

وی همچنین در گفتگو با خبرگزاری فارس به بهانه سریال پایتخت بار دیگر صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد. یامین‌پور در این گفتگو به پایتخت بسنده نکرد و از روند کلی صداوسیما تحت عنوان وادادگی یاد کرد از دستمزد‌های کلان سلبریتی‌ها، از پرداخت پنجاه میلیون به یک مهمان برای گفتن چند جمله سفارشی در شب یلدا و دستمزد شبی هشتاد میلیون رضا گلزار در شبکه سه حرف زد و صدا و سیما را به باج دهی به سلبریتی‌ها متهم کرد حتی وقتی خبرنگار فارس سعی کرد ساکتش کند با صراحت گفت از این دستمزد‌ها مطلع است.

این فعال رسانه‌ای گفت صداوسیما اگر مثل مهجور‌ها و سفیهان عمل می‌کند باید برایش قیم گذاشت و افزود: پیش نویس قانون اداره و نظارت صداوسیما گم شده و سازمان هیچ قانونی در نحوه اداره‌اش ندارد. او همچنین در پرسش و پاسخ با فالور‌های اینستاگرامش این روال انتقادی را ادامه داد و نوشت: شورای نظارت بر صدا و سیما باید بر اساس همین قانونی که نیست نظارت کند. فعلا کسانی مثل حسام الدین آشنا عضو این شورا هستند که خودتان بهتر می‌دانید با فشارهایش چه جریانی را در صدا و سیما تقویت می‌کند.

ماجرا به این جا ختم نشد و یامین‌پور در ۲۵ مردادماه مدعی شد که روابط عمومی صدا و سیما برای تخریب او به برخی کانال‌های تلگرامی پول پرداخت کرده است.

بلافاصله محمدحسین رنجبران، رئیس روابط‌عمومی صداسیما و مجری برنامه دستخط واکنش نشان داد و توییت یامین‌پور را به ناکامی‌اش در ورود به مجلس ربط داد. او نوشت: «جناب یامین‌پور، بعد از گذشت ماه‌ها از جریان‌سازی‌هایی که پیش‌زمینه تلاش ناکام برای فتح مجلس بود، چه اهداف جدیدی شما را ترغیب به تحرکات تازه با توسل به دستاویز‌های رنگ و‌رو‌رفته هفت ماه پیش کرده است؟ همه فعالان عرصه خبر می‌دانند وقتی پایگاه‌های رسانه‌ای رقیب، خبر در لَه شما درج می‌کنند آن‌هم در آستانه یک رخدادِ انتخاباتیِ مهم، قطعا پای دلسوزی و ترحم در میان نیست! (هنوز از آن ایام که جناب‌عالی و دوستانتان #تیتر یک سایت‌هایی، چون «انتخاب» و... شدید، خیلی دور نشده‌ایم) واقعیتی چنین روشن، چه نیاز به خبرسازی روابط‌عمومی #صداوسیما داشته است؟»

وی افزود: «بسیار روشن است که هدف شما از طرح این اتهامِ مضحک علیه روابط‌عمومی صداوسیما، عوض‌کردن جایگاه شاکی و متهم از یک سو و خروج از انزوای خبری از سوی دیگر است. بارِ دیگر جهت تنویر افکار عمومی، در پاسخ به تکرار اتهام‌زنی و جریان‌سازی شما و دوستا‌نتان تأکید می‌کنم: هیچ فشاری برای تعطیلی برنامه‌های #جهان‌آرا و #ثریا وجود نداشته و توقف تولید آن به خواست و اراده دوستانتان بوده است که با برخوردی غیرحرفه‌ای ابلاغ سازمانی را برای تغییر شیوه پخش از زنده به تولیدی برنتافتند.» در نهایت نیز آورد که «حتما #شکایت رسمی در این خصوص، در مراجع ذی‌صلاح طرح و پیگیری می‌شود.»

بعد از این رشته توییت، یامین‌پور توییت محسن مقصودی، دیگر مجری برنامه ثریا را تحت عنوان هشدار بازنشر داد. مقصودی نوشته بود: «هفت ماه پیش و پس از تعطیلی پخش زنده ثریا و جهان‌آرا، جریانی در... با خبرسازی و هزینه‌کردن علیه این دو برنامه و خانواده‌های شهدا مرز‌های بداخلاقی را جابه‌جا کردند. بنا بر دلایلی حقیر تاکنون نسب به پشت صحنه این جریان سکوت کرده‌ام تا روال قانونی شکایت ما به دادگاه و حراست سازمان به نتیجه برسد. هنوز هم قصد ندارم از کسی اسم ببرم! مجرمین خودشان می‌دانند با جعل خبر و پرداخت هزینه به کانال‌های زرد فضای مجازی، چه کار کثیفی علیه این دو برنامه انقلابی کرده‌اند و لذا همان موقع پس از شکایت ما و ارسال احضاریه دادسرا برای عامل خود، به‌سرعت افراد معروفی را واسطه کرده‌اند تا ما از شکایتمان صرف‌نظر کنیم. جالب آنکه حالا به‌جای عذرخواهی مدعی هم شده‌اند. نمی‌خواستم کار به اینجا برسد، اما اگر صبرمان لبریز شود، همه مدارک و شواهد ماجرا را با رعایت مسائل حقوقی منتشر می‌کنم. ازجمله صوت مکالمه درخواست واسطه‌ها را که خیلی ماجرا را شفاف می‌کند! اتفاقا صدای یکی از واسطه‌ها خیلی هم برای مردم مشهور است! امیدوارم حراست سازمان صداو‌سیما (مرکز صیانت) و سایر مراجع ذی‌صلاح قبل از آنکه دیر بشود، با بررسی دقیق ماجرا با افراد خاطی در هر پست و جایگاهی که هستند، سریع‌تر برخورد کنند. بار‌ها گفته‌ام ما تخلف یک فرد یا مدیر را در یک سازمان، به حساب همه آن سازمان و مجموعه نمی‌گذاریم، به شرط آنکه آن سازمان در برخورد با آن نیروی متخلف مماشات نکند و ملاحظه جایگاهش را نکند.»

انتهای توییتش را هم با هشتگ #رسانه_ملی به پایان برده بود. ماجرا البته فقط همین نبود. یامین‌پور در توییت دیگری خبر از حذف آرشیو برنامه‌‌ جهان آرا در اینترنت داده بود که خودش زمانی مجری آن بود؛ «آقای علی‌عسکری دقیقا با چه چیزی دشمنی دارد؟! این چندصد قسمت به اذعان خود صداوسیما پربیننده‌ترین گفتگو‌های سیاسی- فرهنگی چند سال اخیر بوده‌اند. حذف آن‌ها حتی از آرشیو تلوبیون برای جلوگیری از دانلود و دیده‌شدن مجدد به چه دلیل اتفاق افتاده است؟»

او توییت امیرحسین ثابتی، از مجریان این برنامه را بازنشر کرده بود که در آن به این اشاره شده بود که: «بعد از گزارش روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه بر اساس آمار تلوبیون، #جهان_آرا پربیننده‌ترین برنامه سیاسی صداوسیما بوده، تمام آرشیو ۳۰۰‌قسمتی این برنامه که مهم‌ترین مجموعه گفتگو‌های سیاسی چند سال اخیر رسانه ملی بود، از سایت تلوبیون حذف شد.»

هر چند یامین‌پور مدتی بعد حرفش را پس گرفت و نوشت: یکی از معاونان سازمان صداوسیما تماس گرفت و گفت در حذف آرشیو #جهان_آرا از تلوبیون هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است. قول داد آرشیو بار دیگر بارگذاری خواهد شد. انصاف حکم می‌کرد به احترام پاسخ‌گو بودنشان، توضیحا‌تشان را منتشر کنم.

در مقابل رویه یامین‌پور بر افشاگری در توئیتر، اما صداوسیما چنانچه رنجبران هشدار داده بود به جای توییتر راه دادگاه را در پیش گرفت و از یامین‌پور شکایت کرد.

آنچه موجب شد تا بار دیگر یامین‌پور دست به توئیت شود و انتقاداتی جدی به صداوسیما وارد کند که «ماجرا‌های اخیر نشان داد نظام زبان حرف زدن ندارد. زبان نظام که صداوسیماست، لکنت دارد. جز چند گزارش خبری، هیچ برنامه تحلیلی جانداری وجود ندارد که بر تحلیل مردم کوچه و بازار و شبکه‌های اجتماعی تاثیر بگذارد. علی‌عسکری بی‌کفایت‌ترین رییس تاریخ تلویزیون در حساس‌ترین مقطع تاریخ کشور است. امثال من که باید در دفاع از نظام فریاد بزنم، با شکایت صداوسیما امروز باید به دادسرا بروم! پربیننده‌ترین برنامه سیاسی تلویزیون را تعطیل کردند و وقیحانه از من شکایت کرده‌اند. نهی از منکر ما را با شکایت خفه می‌کنند تا بی‌کفایتی‌شان افشا نشود.»

او در آخرین واکنش‎هایش به شکایت صدا و سیما بار دیگر توئیت کرد: امروز از یکی از مدیران ارشد صدا و سیما پرسیدم تا به حال حتی از یکی از سلبریتی‌های معلوم الحالی که جیب‌شان را از سازمان پرپول کردند و بعد هر چه دلشان خواست به صدا وسیما و نظام گفتند، شکایت کردید؟ جوابش سکوت بود. البته تهدید کرد می‌توانیم به خاطر تعبیر "بی‌کفایت" باز هم از تو شکایت کنیم.»

یامین‌پور هنگامی که با تصمیم سازمان صدا و سیما مبنی بر عدم پخش زنده برنامه جهان آرا مواجه شد از تعطیلی برنامه جهان آرا و فشار دولت بر صدا و سیما سخن گفت او که زمستان ۹۸ را در سودای نمایندگی مجلس سر کرده بود پس از بازماندن از بهارستان، جام جم را نشانه گرفت، مکانی که سال‌ها تریبون رایگانی در اختیارش قرار داده بود، جهان آرا فرصتی بود که او به صورت زنده و چنانچه خودش مدعی شده با نظارت نهاد‌های امنیتی مهمانان دلخواهش را دعوت کند و به راحتی هر آنچه دل تنگشان می‌خواهند بگویند، فرصتی که تاکنون کمتر کسی بدان دسترسی داشته است. با گرفتن پخش زنده یا به تعبیر یامین‌پور تعطیلی برنامه جهان‌آرا این فرصت از او گرفته شده است، حتی سازمان با شکایت از او نشان داده دیگر تاب حرف‌های او را ندارد.
 
سر زدن به کانال تلگرامی‌اش و مرور پیام‌هایی که او به نقل از بینندگان برنامه‌اش گذاشته نشان می‌دهد یامین‌پور سعی می‌کرد نشان دهد جهان‌آرای خودش زبان الکن رسانه ملی را جبران می‌کند یا بار کم کاری رسانه ملی را به دوش می‌کشد. او گمان می‌کرد او و برنامه‌اش تافته جدا بافته هستند، اما شکایت از او آن هم توسط صدا و سیما خواب آرام او را بر آشفته کرده است. و به نظر می‌رسد دوستان دیروز به جان هم افتاده‌اند.

منبع: فرارو