معاون تحقیقات وزارت بهداشت:
شاید بیش از ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفتند/ تست برخی مبتلایان منفی می‌شود
قلم‌نیوز: سازمان بهداشت جهانی در ابتدای شیوع ویروس کرونا برای ثبت بیماران و جان‌باختگان استانداردی اعلام کرد که براساس آن آمار روزانه اعلام می‌شود. اما حتما بسیار شنیده‌اید که رسانه‌ها، کارشناسان مستقل و حتی کادر درمان در همه جای دنیا و نه فقط ایران می‌گویند آمار با آن چیزی که دولت‌ها اعلام می‌کنند بسیار متفاوت است. شاید فقط ایران به عنوان یک استثنا در دنیا باشد که رئیس دولتش ناگهان اعلام کرد جمعیتی ۲۵ میلیونی از کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. اظهارنظری رسمی که همه محاسبات را به هم ریخت. اما حسن روحانی از کجا چنین آماری را که جنجالی شد و البته همه تلاش‌ها برای توضیح دادنش هم فایده نداشت، آورده بود؟

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این باره در «چترخبر» همشهری‌آنلاین گفت: تشخیص این‌که کسی به کوویدـ۱۹ مبتلا شده یا نه چند راه دارد. یک زمانی فردی بلافاصله علامت دارد و آن را با پی‌سی‌آر تشخیص می‌دهیم که دقتش هم ۵۰ درصد است یعنی ۵۰ درصد افرادی که کووید دارند تستشان منفی است. به یاد داشته باشید که ما الان وقتی می‌گوییم تعداد مبتلایان یا جان‌باختگان منظورمان افرادی است که تستشان مثبت است و این تعریفی است که سازمان جهانی بهداشت ارائه داده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: آزمایش‌های دیگری داریم که آزمایش‌های سرولوژی است یعنی آزمایش خون. در این روش، هم افرادی را که به کووید مبتلا شده‌اند آزمایش می‌کنیم هم افرادی را که علائم بیماری را نداشتند تا ببینیم چه کسانی مبتلا شده‌اند. ما روی ۱۰ هزار فرد کاملا سالم در کشور تحقیقی را انجام دادیم و از آن‌ها آزمایش خون گرفتیم و براساس آن تحقیق مثلا بعضی از شهرهایمان مثل رشت یا قم یا بعضی از شهرهای مازندران تعداد افرادی که در حقیقت کووید گرفته بودند بیشتر از ۳۰ درصد بود. یعنی در آن جمعیت ۱۰ هزار نفره بیشتر از ۳۰ درصد افراد به بیماری مبتلا شده بودند. بر این اساس مشخص شد احتمالا تا آن زمان ۲۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها به کووید مبتلا شده‌اند.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به این‌که این آمار برای فروردین و اوایل اردیبهشت ۹۹ بود توضیح داد: قصد داریم این تحقیق را مجددا در شهریور انجام دهیم و براساس نتیجه این تحقیق برآورد خواهیم کرد چند نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که حتی افرادی که بیمار می‌شوند این تست در همه آن‌ها مثبت نیست و بعضی به بیماری دچار می‌شوند و تستشان منفی است بنابراین حتی ممکن است آن عددی که گفتیم بیشتر هم باشد.
در کدام کشورها به جز ایران آزمایش‌ سرولوژی انجام شده است؟

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «به جز ایران، کشورهای دیگر هم این تحقیق را انجام داده‌اند؟» گفت: بله در اکثر کشورهای دنیا این تحقیق انجام شده است. مثلا در دهلی نو این آزمایش را محققان هندی انجام دادند و مشخص شد ۶ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ میلیونی دهلی به کرونا مبتلا شده‌اند؛ یعنی همان ۳۰ درصد. در نیویورک هم این تحقیق انجام شده است و ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد در مناطق مختلف نیویورک این آنتی‌بادی را در بدنشان داشتند. آخرین مطالعه‌ای که دیدم در ایسلند بود. می‌دانید که این کشور از نظر علمی و تحقیقاتی بسیار پیشرفته است. این آزمایش در ایسلند روی ۳۰ هزار نفر انجام و مشخص شد حدود ۳ درصد مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و بنابراین آن کشور در موج‌های بعدی نسبت به کشورهایی که تعداد بیشتری از افراد مبتلا شده‌اند، مثل ما، بیشتر در معرض خطر است.

منبع: همشهری