جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه ۹۹
رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
 این شاخص در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه حدود ۷۶ صدم درصد افزایش داشته، اما نمی‌توان آن را نشانگر وضعیت کل بازار دانست. چراکه در همین حال شاخص هم‌وزن امروز با کاهش یک دهم درصدی روبرو است و نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک همچنان در مدار نزولی حرکت می‌کنند. عمده افزایش شاخص کل بورس امروز در ابتدای ساعات معاملات بر عهده نماد‌های فولاد، فارس، فملی، کگل، ومعادن، کچاد و وبصادر است.

شاخص بورس مثبت، نماد‌ها منفی
رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز در حالی رقم خورده که از مجموع ۳۰۷ نماد معامله شده در بازار بورس حدود ۲۱۷ نماد با کاهش قیمت روبرو هستند و تنها ۸۹ نماد در محدوده مثبت معامله می‌شوند. از طرف دیگر فرابورس هم وضعیت نسبتا مشابهی دارد. در ابتدای معاملات امروز از مجموع ۲۳۵ نماد فرابورسی حدود ۱۷۱ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و تنها سهامداران ۵۴ نماد روز خوبی را تجربه می‌کنند.  
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
آنطور که نقشه بازار نشان می‌دهد، وضعیت نماد شرکت‌های بزرگ متعادل است و هر چه به سمت راست نقشه و شرکت‌های کوچک با حجم معاملات پایین برویم، قرمزی بازار بیشتر به چشم می‌آید. بانکی‌ها لیدر بازار امروز هستند، اما خودشان وضعیت چندان مناسبی ندارند و صرفا نماد وبصادر توانسته بازدهی مناسبی از خود نشان دهد. شرکت‌های بزرگ فلزی با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند، اما نمی‌توان این موضوع را به کل نماد‌های فلزی تعمیم داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آرام آرام در مسیر صعودی حرکت می‌کنند و محصولات شیمیایی در کنار گروه کانه‌های فلزی سبزترین گروه بازار را تشکیل داده‌اند. در طرف مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارویی‌ها، انبوه‌سازی و زراعت و ... شرایط خوبی ندارند.
 
صف فروش در ۶۰ درصد نمادها
تعداد نماد‌های دارای صف فروش در ابتدای معاملات امروز با وجود رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص کل به ۳۲۹ نماد می‌رسد که تقریبا ۶۰ درصد کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. ارزش کلی صف‌های فروش ابتدای معاملات امروز تقریبا هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و حدود دو هزار میلیارد تومان آن به پنج نماد با بزرگترین صف‌های فروش اختصاص دارد. امروز مثل روز‌های گذشته نماد‌های آریان و وملی هرکدام با صف ۵۰۰ میلیارد تومانی، رکورددار بزرگترین صف فروش ابتدای معاملات هستند. ثشاهد با ۳۴۰ میلیارد تومان، حکشتی با ۲۹۰ میلیارد تومان، وشهر با ۲۷۰ میلیارد تومان، خبهمن با ۲۶۰ میلیارد تومان و وآیند با ۲۱۰ میلیارد تومان دیگر نماد‌ها با صف‌های فروش قابل توجه هستند.  

در طرف مقابل محصولات شیمیایی فهرست باارزش‌ترین صف‌های خرید را در اختیار دارند و در کنارشان فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به چشم می‌خورند. با ارزشترین صف خرید امروز مربوط به نماد زاگرس با صف ۴۹۰ میلیارد تومانی است. آریا، فولاد، شغدیر، شگویا، کاوه، کگل، ومعادن، وبصادر و شپدیس به ترتیب باارزش‌ترین صف‌های خرید امروز را تشکیل می‌دهند. ارزش کل صف‌های خرید در ابتدای معاملات امروز حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

منبع: فرارو