دانشگاه آکسفورد آزمایش واکسن کرونا را از سر می‌گیرد

قلم‌نیوز: استروزنکا روز سه شنبه گفت آزمایش ها با این واکسن معلق شده و درحال تحقیق درباره این موضوع است که آیا عوارض مشاهده شده در یک بیمار به واکسن مرتبط است یا نه.

اما دانشگاه آکسفورد روز شنبه اعلام کرد واکسن اکنون ایمن تلقی می شود و آزمایش ها ادامه خواهد یافت.

مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا از این خبر استقبال کرد و گفت: "این وقفه نشان می دهد که ما همیشه ایمنی را در اولویت قرار می دهیم. ما از کار پژوهشگران برای تحویل واکسنی موثر در اولین فرصت و به ایمن ترین شکل حمایت می کنیم."

دانشگاه آکسفورد گفت "انتظار می رفت" که در مطالعه ای در این ابعاد "برخی شرکت کنندگان ناخوش شوند".

این دانشگاه افزود که مطالعات اکنون در پی توصیه های یک کمیته مستقل بررسی ایمنی و سازمان مقررات محصولات پزشکی و مراقبت های بهداشتی از سر گرفته می شود.

این دانشگاه جزییات عوارضی که در یک داوطلب ظاهر شده بود را به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات فاش نکرد، اما نیویورک تایمز گزارش داد که یک داوطلب در بریتانیا به "میلیت عرضی" که یک سندروم تورمی است که بر نخاع اثر می گذارد و می تواند ناشی از عفونت ویروسی باشد دچار شد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید تقریبا ۱۸۰ واکسن بالقوه در اطراف جهان تحت آزمایش است اما هنوز هیچ کدام آنها مرحله آزمایش کلینیکی را کامل نکرده اند. بنابه گزارش ها حدود ۳۰ واکسن در مراحل پیشرفته آزمایش هستند.

انتظار زیادی وجود داشته که محصول استروزنکا - که فازهای اول و دوم آزمایش را با موفقیت کامل کرده - یکی از اولین واکسن هایی باشد که وارد بازار می شود.

مرحله سوم آزمایش این واکسن در هفته های اخیر با شرکت حدود ۳۰ هزار داوطلب در آمریکا، بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی شروع شد. آزمایش های مرحله سوم معمولا شامل هزاران نفر است و چندین سال طول می کشد.

سر پاتریک والانس مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت اتفاقی که در آزمایش های دانشگاه آکسفورد روی داده عجیب نیست.

همزمان آمار رسمی که روز شنبه منتشر شد نشان می دهد که ۳۴۹۷ نفر دیگر در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این دومین روز متوالی است که آمار موارد روزانه از سه هزار فراتر می رود.

به این ترتیب کل موارد تایید شده در این همه گیری در بریتانیا به ۳۶۵ هزار و ۱۷۴ نفر می رسد. آمار درگذشتگان در این کشور ۴۱ هزار و ۶۲۳ نفر است.

منبع: بی بی سی