محدوديت‌های قانونی کانديدای رياست‌جمهوری
در قوانين فعلي و موجود شرايط کانديداي رياست‌جمهوري تعريف نشده و همين امر به شوي طنزآميزي در زمان انتخابات منجر مي‌شود که بازيگرانش به منظور کانديداتوري بعضا حتي هزينه سفر تا تهران را ندارند يا از ظاهر متعارفي برخوردار نبوده و شکار دوربين و ميکروفن خبرنگاران حاضر در وزارت کشور که به دنبال سوژه‌هاي ناب هستند، مي‌شدند و به اين ترتيب تا مدت‌ها اسباب تفريح فراهم است.

اما اين گستره کانديداها و بازبودن شرايط نام‌نويسي منجر به تغيير جهت نگاه شوراي نگهبان به کانديداهاي مورد نظر نمي‌شد و هميشه تعداد افراد مورد تاييد، تک‌رقمي بود و هيچ‌وقت به 10 نفر نرسيد. شوراي نگهبان به اينکه چه کساني يا چه تعدادي شرکت کرده‌اند، کاري نداشت.

درحقيقت آنقدر مساله نامشخص است که بعضا کانديداهاي دوره‌هاي قبلي رياست‌جمهوري که تاييد صلاحيت شدند يا روساي‌جمهور دو دوره‌اي مثل مرحوم آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و محمود احمدي‌نژاد رد صلاحيت شدند.

درحقيقت اگر روزي سير تاريخي ادوار انتخابات از مقطع نام‌نويسي تا تاييد‌صلاحيت‌ها و اعلام عمومي براي حضور در انتخابات به رشته تحرير درآيد، چندين پايان‌نامه مي‌شود که مي‌تواند به چرايي عدم‌احراز صلاحيت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در عين اينکه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و منصوب رهبري و وکيل و نماينده خبرگان رهبري بود و بالغ بر 10 بار در مقاطع مختلف براي شرکت در انتخابات مجلس، رياست‌جمهوري و خبرگان رهبري تاييد صلاحيت شد، بپردازد! اکنون با تصويب شرايط نامزدهاي رياست‌جمهوري در کميسيون شوراهاي مجلس دامنه محدوديت‌ها گسترش يافت.

تعيين حداقل سن 45 سال بدون توجه به کانديداهاي رياست‌جمهوري در دهه اول بعد از پيروزي انقلاب است که بعضا کمتر از 45 سال بودند. اگر 25 سالگي را سن فارغ‌التحصيلي در نظر بگيريم و 30 سالگي هم سن ورود به مناصب، ماده 71 قانون مديريت خدمات کشوري باز هم با 45 سالگي فاصله دارد. هرچند 45 سالگي سن پختگي است ولي حضرت رسول در 40 سالگي به نبوت رسيد و بسياري از ائمه در سنين خيلي پايين‌تر به امامت رسيدند.

از طرفي بسياري از مراجع و مسئولان کشور بالاتر از 70 سال دارند و نمي‌توان اين سن را پايان فعاليت فکري فردي که قابليت عهده‌داري سکان اجرايي کشور را به عنوان مقام دوم کشور دارد، درنظر گرفت. در بسياري از کشورها رهبران و کانديداهاي رياست‌جمهوري مثل جو بايدن بالاتر از 70 سال يا مثل امانوئل مکرون کمتر از 45 سال دارند...

منبع: ارمان