در گفتگوی قلم‌نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:
بورس تا چه زمانی قرمزپوش خواهد بود؟/ اقتصاددانانی که علیه بازار سرمایه عمل کردند
بورس تا چه زمانی قرمزپوش خواهد بود؟/ اقتصاددانانی که علیه بازار سرمایه عمل کردندقلم‌نیوز: شروع معاملات امروز بازار سهام با ریزش بیش از ۲ درصدی شاخص کل همراه شد، همچنین اکثر سهم‌های بنیادین بازار، امروز قرمزپوش شدند.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هر چند این حد از ریزش را پیش بینی نمی کردند اما همچنان تحلیلشان بر این است که هیجانات بازار بالاخره فروکش خواهد کرد.

فرزین رجب زاده فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با قلم‌نیوز می‌گوید: باید توجه داشت که طی ماه ها گذشته p به e بازار بالا رفته  و حجم نقدینگی در بورس ترسناک شده بود.

وی می افزاید: تبلیغات فراوانی شد و سهام عدالت به میان آمد و صندوق های دارا آمدند و به یکباره در عرض یکی دو ماه شاخص بورس ایران از مرز یک میلیون رد شد و به بالای دو میلیون و صد رسید اما متاسفانه سازمان بورس نتوانست به خوبی این حجم نقدینگی را مدیریت کند.

سیگنالی که نوبخت به بازار داد

رجب زاده تصریح می کند: متاسفانه کشور ما در بدترین شرایط تحریمی قرار دارد. آقای نوبخت خود به بازار سیگنال داد و گفت ما حتی نمی توانیم دربرابر یک قطره نفت غذا و دارو بگیریم.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: وقتی چنین سیگنالی داده می شود ناچار هستیم بگوییم در آستانه ونزوئلایی شدن هستیم و حتی شاید ونزوئلا را نیز پشت سر بگذاریم چون هیچ گونه آثار مثبتی از گشایش در اقتصاد دیده نمی شود

وی یادآور می شود: با این همه در این وضعیت بد تحریمی شرکت ها گزارش های مثبتی داده اند این گزارش ها با قیمت سهام امروز هم خوانی ندارد و با بازار قرمز و افت شاخص هم خوانی ندارد.

رجب زاده خاطرنشان می کند: برای مثال بخشنامه ای صادر شد مبنی بر اینکه هر سه ماه یکبار مجوز افزایش قیمت خودرو داده شود هنوز یک ماه از این بخشنامه نگذشته بود که در اولین ماه خودرو ده تا سی میلیون تومان گران شد در این شرایط آیا قیمت سهام خودرویی ما با قیمت محصولات بازار یکی است؟ خیر! آیا شرکت های پالایشی که دولت مرتبا تخفیفاتی برای آنها می زند با قیمت سهامی که در بازار داد و ستد می شود یکی هستند؟ خیر! مشخص است که یک نوع سیاسی بازی در بازار سرمایه در جریان است و به اصلاح نیاز دارد.
دشمنان بازار سرمایه چه کردند؟

رجب زاده می گوید: به نظر می رسد بازار می تواند آرام آرام برگردد خیلی از سهم ها رشد کرده اند و اصلاح ذات بازار است اما برخی حمایت ها نباید می شکست.

وی معتقد است: اینکه 25 اقتصاددان به رییس جمهور نامه می نویسند و ابراز نگرانی می کنند کار درستی نیست. این ها عملا دشمنی خود را با بازار سرمایه به نمایش می گذارند چرا روی دلار و مسکن و اتومبیل و کاه و زمین و انواع اقلام خوراکی نامه نوشته نشد.

این  کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند: اگر 25 اقتصاددان توانایی این کار را داشتند که بورس را به زمین بزنند حتما این توانایی را دارند که طلا و سکه و زمین و کالای سبد مصرفی خانوار را زمین بزنند.

وی تاکید می کند: مردم ما آگاه و باشعور هستند و می فهمند مردم ما با تبلیغ و حمایت رییس دولت وارد این بازار شده اند من منکر اصلاح در بازارا نیستم ولی منکر این هستم که با سرمایه این عزیزان بازی می‌شود.

رجب زاده می گوید: امروز سرمایه گذاران و سهامداران ما طبق فرمایش مقام رهبری که فرمودند بهتر از جهش تولید و رونق تولید و بهتر از بازار سرمایه جایی نیست ورود کردند این سهامداران و سرمایه گذاران ما امروز در خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی هستند. آنها می توانستند پول خود را روی طلا و دلار ذخیره کنند و سود کنند ولی در مبارزه با استکبار جهانی در پیشانی خط مقدم ایستادند و سرمایه های خود را روانه بازار سرمایه کردند.

ریسک هایی که بازار سرمایه رد کرد

رجب زاده ادامه می دهد: مساله بعدی این است که بازار سرمایه ایران همیشه خود را در برابر افزایش دلار و تورم ایزوله کرده است.

وی می افزاید: همیشه چند ده برابر سود بیشتر نسبت به تورم نسیب سرمایه گذاران کرده است به نظر می رسد وارد روند صعودی مجدد و شتابان دلار و سکه شده ایم. در مرحله نخست دلار پیشی می گرفت و پشت سر آن بازار سرمایه حرکت می کرد و شاهد حرکت های شتابان و پر قدرت تری نسبت به دلار بودیم و عقب ماندگی خود را نسبت به رشد دلار چند ده برابر جبران می کرد و از تورم جلو می افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: مساله بعدی این است که ما عملاً ریسک سیستماتیک جنگ را رد کرده ایم و خیلی راحتتر و با قدرت بیشتری می توانیم بگوییم بازار حرکت خواهد کرد.
به نظر می رسد مردم با آرامش بیشتری برای سرمایه گذاری اقدام خواهند کرد و گپ و شکافی که بین رشد دلار و رشد بازار ایجاد می شود را پر کند.

تجربه مهر97 تکرار شد؟

رجب زاده تاکید می کند: عملاً دیدیم زمانی در شهریور و مهر 97 بازار وارد کورد اصلاحی شد و در اواخر 97 و ابتدای 98 دگردیسی در شاخص اتفاق افتاد و تمام عقب ماندگی دلار را جبران کرد الان به همان مرحله می رسیم و این پارادوکس مجدداً تکرار خواهد شد و عقب ماندگی ها جبران می شود.

وی می گوید: دیدیم که در شاخص یک میلیون واحد طلا و دلار نتوانستند طاقت بیاورند و خود را به شاخص یک میلیونی رساندند یعنی در برهه ای یکی دو سه ماهه شاخص از دلار جلو افتاد و دلار مجددا از شاخص پیشی گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: این پارادایم اتفاق می افتد چون بازار ما تورم زا است و افسار گسیخته هر روز گرانتر از دیروز خواهد بود.

وی می افزاید: مثال ساده ای می زنم آب معدنی که به هیچگونه مواد اولیه ای نیاز ندارد و واردات نمی خواهد و تکنولوژی خاصی نمی خواهد و همه چیز در ایران وجود دارد و فقط هزینه یک پک را از شما می گیرد در یک باکس شش عددی آب معدنی به طور میانگین در بازار ایران 30 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته ایم.

توصیه به سهامداران در بازار قرمز

رجب زاده تاکید می کند: باید در نظر داشت بازار سرمایه ایران بازاری بلند مدت است و متاسفانه این آثار مخرب و میل به سود بردن در یک ماه به زیان همه تمام خواهد شد. باید در بورس بلند مدت فکر کنیم در این صورت تمام ضررها به دلیل بلند مدت فکر کردن در بازارهای موازی جبران خواهد شد و حتی چندین گام از تورم پیش می افتیم.

وی می گوید: توصیه به سهامداران این است که سهام بنیادی و ارزنده خود را نگهداری کنند و یقین داشته باشند که این هیجانات فروکش خواهد کرد و سهام به ارزش ذاتی خود می رسد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می کند: امروز پالایشی ها تنها امید بازگشت بازار هستند باید بدانیم دامنه نوسان قیمت روی چه قیمتی باز می شود نه خودرو توانست لیدر خوبی برای بازار باشد و نه فملی توانست لیدر خوبی باشد. پالایشی ها ریختند و خود می توانند محرک خوبی برای بازار باشند.

انتهای پیام