مرور بازار ارز و سکه در اولین روز هفته
کمین بازارساز برای تور دلار
قلم‌نیوز: پس از آنکه نرخ دلار در هفته گذشته به سمت 25 هزار تومان حرکت کرد، سیاستگذار ارزی تلاش خود را کرد تا با تمامی امکانات از ورود نرخ به کانال جدید جلوگیری کند. 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عرضه سنگین از روز سه‌شنبه در بازار حواله و اسکناس آغاز شده است. عبدالناصر همتی وعده داده که با قوت این سیاست ادامه خواهد یافت. در واقع اگرچه اولویت اول بازارساز، مهار نوسان بازار است، اما در این نقطه اولویت تغییر کرده؛ اولویت تنها تعدیل نرخ و ممانعت از ورود به کانال 25 هزار تومان است. 

برخی تحلیلگران تکنیکال نیز هدف دلار را در راند صعودی جدید، در سطح 27 هزار تومان می‌بینند. این بار بازارساز قطعا تمام سعی خود را خواهد کرد تا نرخ از کنترلش خارج نشود. ورود دلار به کانال‌های جدید، علاوه بر اینکه بهای کالاهای وارداتی و واسطه‌ای را افزایش خواهد داد، اثر محکمی بر انتظارات تورمی به جا می‌گذارد. این اثر، بانک مرکزی را از هدفی که پیش از این برای تورم در نظر گرفته بود، بیش از پیش دور خواهد کرد. 

در معاملات پشت خطی، دلار پس از سخنان همتی، در روز پنج‌شنبه تا نزدیک کف 24 هزار تومان نیز حرکت کرد اما توان شکست این کف به سمت پایین را نداشت. در نهایت آخرین قیمت‌هایی که برای دلار ثبت شد در محدوده 24,300 تومان قرار داشت.  

از طرفی در بازار جهانی، شاخص دلار آمریکا که دیروز در دقایقی به بالای 93 واحد رسیده بود نتوانست در آن سطح دوام بیاورد و بار دیگر به زیر این کانال بازگشت. با این حال نسبت به روز پنج‌شنبه شاخص دلار آمریکا، با رشد 0.2 واحدی همراه شد و به 92.97 واحد رسید. در واقع ارزش دلار آمریکا در نرم جهانی، کمی ترمیم هم شد. با این اوصاف، با آخرین نرخ درهم، دلار 24,500 تومانی توجیه دارد.

آنچه که امروز می‌تواند به هدف بانک مرکزی کمک کند، اخبار سیاسی از دیدار وزیران خارجه ایران و سوئیس است. اگر گشایش ارزی از طریق کانال مالی سوئیس، قابل ملاحظه باشد به معنای تجهیز سمت عرضه در بازار ارز داخل است و این سیگنال، معامله‌گران را به سمت فروش متمایل خواهد کرد. 

حمایت احتمالی سکه

اونس طلا در 3 روز پایانی هفته گذشته از 1970 دلار به زیر 1940 دلار رسید. آخرین قیمت اونس در بامداد امروز در محدوده 1933 دلار قرار گرفت. سکه داخلی با این قیمت اونس و نرخ لار در محدوده 24,300 تومان، حباب قابل توجهی ندارد. اتحادیه طلا آخرین قیمت سکه در هفته گذشته را 11 میلیون و 85 هزار تومان ثبت کرده است. در معاملات پشت خطی روز جمعه نیز بهای سکه تفاوت چندانی با قیمت روز پنج‌شنبه نکرد. 

با توجه به بسته بودن بازار جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه و تنظیم سکه با نرخ‌های فعلی ارز و اونس، در نیتجه آنچه که قیمت را در روز اول هفته رقم می‌زند، وضعیت بازار ارز داخلی است. مهمترین حمایت سکه در روز جاری در محدوده 10 میلیون و 970 هزار تومان قرار دارد، انتظار می‌رود با رسیدن سکه به این محدوده خریدها افزایش یابد. از آن سو، 11 میلیون و 270 هزار تومان می‌تواند سقف کوتاه‌مدت سکه لقب گیرد و حجم عرضه در آن ارتفاع رشد کند.

منبع: اقتصادنیوز