اهداف آشکار و پنهان تسریع صدور مجوز واکسن کرونا در آمریکا
واکسن کرونا سیاسی شد
قلم‌نیوز: اظهارات استفن هان، رئیس سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی آمریکا در رسانه‌های این کشور بازتاب وسیعی داشته است. این سازمان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت و درمان آمریکا است.
 
استفن هان، اخیرا اعلام کرده بود که در صورت تقاضا شرکت تولید کننده واکسن کرونا برای دریافت مجوز، این سازمان پس از بررسی‌های پزشکی و علمی، احتمال صدور مجوز را منتفی نمی‌داند.

این در حالی است که برای صدور مجوز این روند الزامی است که یک دارو هر سه مرحله پیش‌بینی شده را طی کند. مرحله سوم مربوط به کسب اطمینان از عوارض جانبی و دامنه موثر بودن آن دارو است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌های داروسازی هیچ یک از واکسن‌های تحت آزمایش مقابله با کرونا مرحله سوم را به طور کامل پشت سر نگذاشته است.
روسیه، نخستین کشوری است که بدون طی کردن مرحله سوم رسما برای استفاده و تولید واکسن ضد کرونا مجوز صادر کرده است. چنین امری انتقادهای بسیاری از کارشناسان را در پی داشته است. اکنون احتمال می‌رود که آمریکا نیز سیاست مشابهی در پیش گرفته و برای چنین واکسنی مجوز صادر کند.
 

کرونا و سیاست


دست‌یابی به واکسن موثر در مقابله با شیوع کرونا صرفا یک موضوع اقتصادی نیست؛ موضوعی که می‌تواند میلیاردها دلار پول نصیب شرکت تولیدکننده کند. اما تاثیرات سیاسی چنین موفقیتی را نیز نباید از نظر دور داشت.

با توجه به نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (سوم نوامبر)، امکان عرضه چنین واکسنی می‌تواند بر نتایج انتخابات پیش‌روی این کشور تاثیراتی تعیین کننده بر جای بگذارد.
 
در آمریکا روزانه بیش از ۴۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا تایید می‌شود. شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز شش میلیون نفر گذشته است. نزدیک به ۱۸۳ هزار نفر این کشور جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

تعلل و کاستی در مقابله با همه‌گیری کرونا یکی از محورهای انتقاد به عملکرد دولت دونالد ترامپ به شمار می‌آید. از این رو کسب موفقیت در عرصه مبارزه به شیوع کرونا می‌تواند کمک بزرگی به او در رقابت‌های انتخاباتی باشد.
 

فشار بر مسئولان


عملکرد استفن هان، رئیس سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی در آمریکا انتقادهای زیادی در پی داشته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که او زیر فشار سیاسی مستقیم کاخ سفید عمل می‌کند. این در حالی است که هان بارها مدعی شده تصمیمات او سیاسی نیست.

انتقادهایی که متوجه استفن هان و سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی شده، بدون دلیل و پشتوانه نیز نیست. استفن هان، در ماه مارس خبر از موثر بودن داروی هیدروکسی کلروکین، داروی ضد مالاریا برای درمان بیماری کووید ۱۹ داده بود. ترامپ در آن هنگام بارها از این دارو به عنوان داروی موثر در درمان این بیماری سخن گفته بود.

در ماه ژوئن، سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی آمریکا ناگزیر به لغو مجوز استفاده از هیدروکسی کلروکلین برای درمان بیماری کووید ۱۹ شد. پزشکان نسبت به عوارض جانبی سنگین این دارو و تاثیر محدود آن هشدار داده بودند.

استفن هان، پس از آن نسبت به تاثیر پلاسما در درمان این بیماری به گونه مبالغه‌آمیزی سخن گفته بود. حال آنکه نتایج تحقیقات چنین ادعایی را تایید نکردند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی کارشناسان امور درمانی و دارویی و از جمله از سوی سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر سه دارو در مرحله سوم آزمایش قرار دارند. شرکت آمریکایی داروسازی مدرنا و شرکت آمریکایی فایزر از جمله شرکت‌های داروسازی به شمار می‌آیند که در مرحله نهایی تست واکسن‌های کرونا قرار دارند.

لازم به یادآوری است که شرکت فایزر در همراهی با شرکت آلمانی "بیون‌تک" فعالیت می‌کند. بر اساس برآورد کارشناسان مرحله سوم و نهایی آزمایش یک دارو، مرحله‌ای زمان‌بر است.

به‌رغم این ارزیابی، اکنون اما به نظر می‌رسد که سیاست باعث آن شده تا سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی آمریکا زیر فشار کاخ سفید، پیش از پایان مرحله سوم، برای یکی از این واکسن‌ها مجوز صادر کند.

منبع: دویچه وله