مهاجری: آیت‌الله مصباح در برابر پایداری‌ها سکوت می‌کند
دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه جبهه پایداری رو به افول است؟
قلم‌نیوز: پایداری ها خیلی زودتر از هر گروه سیاسی دیگر دنبال نهایی کردن کاندیدای اصلح خود هستند. آنها اخیرا جلسه ای با آیت الله مصباح داشتند تا رضایت او را برای تأیید سعید جلیلی بگیرند. اما کسب رضایت آیت الله به این سادگی ها نیست. محمد مهاجری تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: آیت الله مصباح ترجیح می دهند سکوت کنند.  

پایداری ها نهایتا در انتخابات ریاست جمهوری فتاح را انتخاب می کنند یا جلیلی را؟

به نظرم آقای فتاح را نمی توان کاندیدای تمام عیار برای پایداریچی ها خواند. او روش سیاسی اش ثبات ندارد و پایداریچی ها فردی را می خواهند که صددرصد خودی باشد. بنابراین اگر بین این دونفر ناگزیر از انتخاب باشند به سراغ آقای جلیلی می شوند.  

آقای مصباح یزدی در سال ۹۲ خیلی سخت راضی شد که از قای سعید جلیلی حمایت کند، به نظر شما این بار هم راضی به حمایت از سعید جلیلی می شود یا گزینه بهتری را در نظر دارد؟

مدتی است کنش سیاسی و بروز رسانه ای از آیت الله مصباح ندیده ایم و شاید بشود این را به معنای این گرفت که ایشان ترجیح می دهند سکوت کنند. دلیلش هم شاید این است که جبهه پایداری از یک تشکل آرمانگرا به نتیجه گرا تغییر شیفت داده. مثلا در همین انتخابات اخیر مجلس با جناح قالیباف وارد معامله و چانه زنی شد و سهمش را مطالبه کرد و گرفت. در حالی که پایداریچی ها قبلا می گفتند کاندیداهای ما اینها هستند و لاغیر. حاضر نبودند در باره شان چانه بزنند. اما الان از آن روش آرمانخواهانه دست برداشته اند. بعید نمی دانم به همین دلیل از آقای مصباح فاصله گرفته باشند.

به نظر شما برای انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان بین قالیباف، فتاح و جلیلی، کدامیک را در نهایت مورد حمایت قرار می دهند؟

کشور دارای اقتضائات خاصی است که بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر می گذارد. بحران شدید اقتصادی و ایجاد نارضایتی در اقشار مختلف ، باعث شده برخی برنامه ریزان و سیاستمداران به این سمتبروند که رئیس جمهور و دولت آینده را به افرادی بسپارند که کاملا کارگزار باشند و ضمنا دارای سابقه کار اجرایی موثر باشند. از طرفی ایده خاص سیاسی هم نباشند. در فرضی که شما گفتید و با توضیحی که من عرض کردم قطعا اصولگرایان سراغ آقای جلیلی تخواهند رفت. چون او اصلا سابقه مدیریت اجرایی حتی در حد فرمانداری یک شهر کوچک را هم نداشته بنابراین عقل سلیم خکم می کند که اصولگرایان سمت او نروند. در مورد آقای فتاح هم با توجه به اتفاقات اخیرف این شائبه وجود دارد که ایشان حاشیه هایش بر متنش سنگینی می کند و انتخاب او در واقع دردسر ساز می شود. گمان نمی کنم اصولگراها در شرایط حاضر دنبال این باشند که سری را که درد نمی کند دستمال ببندند.

حالا با فرض سوال شما اگر قرار باشد اصولگرایان خارج از این سه گزینه گزینه دیگری نداشته باشند ،طبعا سراغ آقای قالیباف خواهند رفت.

به نظر شما جلیلی ۱۴۰۰ با جلیلی ۹۲ چه تفاوتی کرده است؟ 

چرا می گویید جلیلی ۱۳۹۲؟ بگویید جلیلی ۱۳۸۴ چه فرقی با جلیلی امروز یا ۱۴۰۰ دارد؟ به نظرم هیچ.

با توجه به اظهارات اخیر فتاح، او می تواند گوی سبقت را از قالیباف و جلیلی برباید و حتی با پیگیری ادبیات بگم بگم جای احمدی نژاد را پر کند؟

در پاسخ سوال قبلی تان هم عرض کردم آقای فتاح نمی تواند کاندیدای نهایی اصولگراها باشد. من دو یا سه بار ایشان را در جلساتی زیارت کرده ام. بعد از همان جلسات هم ارزیابی ام این بود که ایشان صادق و صمیمی و دوست داشتنی و متواضع است اما عجول و احساسی هم هست. من شخصا ممکن است از سه گزینه ای که مطرح کردید به او رای بدهم اما اصلا این تصور را ندارم که بتواند از پس سمت ریاست جمهوری برآید.

منبع: نامه‌نیوز