ابطحی: مردم به تفکر کاندیدا رأی می دهند
کاندیداهایِ روحانی، شانس پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند؟
قلم‌نیوز: اقبال مردم به شخصیت‌های حوزوی در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری مسأله‌ای غیرقابل انکار است. برای مثال در سال ۹۶ دو چهره سیاسی با لباس روحانیت توانستند درصد بسیار بالایی از آرا را به نام خود ثبت کنند.

در فاصله چندماهه تا انتخابات ۱۴۰۰ و با وجود بیم و امیدها در خصوص نوع و میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی، این سوال مطرح است که آیا دوباره روحانیون درصد قابل توجهی از آرای مردمی را به خود جلب می‌کنند؟

مردم از روحانیونِ عالم سیاست دلسرد نشده اند

در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، روحانی اصولگرا و عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرآنلاین و در پاسخ به این پرسش که آیا مردم همانند سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به روحانیون اقبال نشان می‌دهند؟، اظهار داشت: بنده معتقدم در سال‌های اخیر و در ذیل عملکرد «دولت» و «قوه قضائیه» آسیبی به جایگاه روحانیت وارد نشده که بر اساس آن مردم از روحانیون عالم سیاست دلسرد شده باشند.

وی تأکید کرد: حجج اسلام حسن روحانی و ابراهیم رئیسی تا کنون تمام توان خود را به کار بسته‌اند. امروز علاوه بر تلاش‌های صورت گرفته در دستگاه قضا، شاهد هستیم دولت مستقر نیز با وجود مشکلات موجود، به صورت جهادی کارها را به پیش می‌برد، که این عملکرد قابل ستایش است.

فسادهای مالی اکثرا از سوی افراد غیر روحانی صورت گرفته است

این عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز با اشاره به عملکرد روحانیون در طول تاریخ، یادآور شد: بسیاری از سوء استفاده‌ها از قدرت و فسادهای مالی از جانب کسانی صورت گرفته که غیر روحانی بودند. اما در نقطه مقابل روحانیون زندگی سالمی را داشته‌اند که همین رفتار موجب شده که تشیع تا به امروز باقی بماند.

ابراهیمی با رفتارشناسی دستگاه رسانه‌ای دشمن علیه جایگاه روحانیت، بیان داشت: همواره شاهد هستیم که دشمنان تلاش ‌می‌کنند که جایگاه روحانیت را در میان مردم تخریب کنند، اما مردم اسیر این شایعه‌ پراکنی‌ها نمی‌شوند و همچنان به روحانیون اقبال نشان می‌دهند.

وی اظهار داشت: دشمنان در صدر اسلام به حضرت محمد (ص) و اهل بیت (ع) تهمت می‌زدند و امروز نیز هیچ رفتاری از ایشان در قبال علما و روحانیون بعید نیست. واقعیت این است که هر فردی در راه دین بیشتر خدمت‌رسانی کند، از سوی این جریانات بیشتر مورد هجمه و تهمت قرار می‌گیرد.

کج روی ها از سوی روحانی نماها بوده است

ابراهیمی تصریح کرد: دشمنان نسبت به روحانیون خشم دارند و خدمات ایشان به جامعه و دین را بر نمی‌تابند، به همین دلیل نیز این سیاست را پیش می‌برند که روحانیون را در انزوا قرار داده و نگذارند توجه مردم به ایشان جلب شود.

این روحانی اصولگرا بیان داشت: واقعیت امروز این است که جایگاه روحانیت علی‌رغم تلاش دشمنان حفظ شده و شاهد هستیم که عملکرد روحانیون در مسائل مختلفی همچون شیوع بیماری کرونا و حوادث مختلف، این جایگاه را مستحکم نیز کرده است.

ابراهیمی گفت: زیست ساده اجتماعی روحانیون و علما ایشان را در میان مردم محبوب و متمایز کرده است، و اگر فساد و کج روی صورت گرفته؛ همواره از جانب افراد غیر روحانی و برخی روحانی نماها بوده است.

برای مردم رئیس جمهور مکلا یا روحانی تفاوتی ندارد

حجت الاسلام سید محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در خصوص نوع نگاه مردم به کاندیداهای روحانی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: باید بیشتر تلاش سیاسیون معطوف به این مسأله شود که مردم در انتخابات سال آینده حضور پیدا کنند.

وی با یادآوری انتخابات اسفندماه سال ۹۸، بیان داشت: در سال گذشته شاهد بودیم که مردم اقبال زیادی به صندوق‌های رأی نشان ندادند و متاسفانه تلاش زیادی نیز برای افزایش مشارکت مردم صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد برخی این هدف را دنبال می‌کنند که همان شیوه‌ای که یک جریان سیاسی قدرت را در پارلمان به دست گرفت، بر اساس همان روش در ۱۴۰۰ نیز موفق شوند.

وی تأکید کرد: در نگاه مردم کاندیدای روحانی و غیر روحانی تفاوتی زیادی ندارد، بلکه در نزدشان، دیدگاه و برنامه ارائه شده از سوی یک کاندیدا اهمیت بیشتری دارد.

این عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز با یادآوری پیروزی روحانیون در ادوار انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: دلیل موفقیت روحانیون در برخی از ادوار انتخابات، نوع ارائه برنامه و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی ایشان بوده است. برای مثال در سال ۸۴ آقای احمدی نژاد بلافاصله بعد از آقای خاتمی که یک شخصیت حوزوی بود پیروز انتخابات شد و همین مسأله نشان می‌دهد که برای مردم طرز تفکر کاندیداها اهمیت زیادی دارد.

ابطحی در پایان تأکید کرد: حضور جدی مردم در پای صندوق‌های رأی در اولویت است و پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، یک مجموعه روحانیون سیاستمدار در عالم سیاست ظهور و بروز پیدا کرده‌اند که نوع نگاه ایشان تفاوت چندانی با افراد غیر روحانی ندارد. به همین دلیل دیگر نمی‌توان نوع لباس افراد در عالم سیاست و انتخابات را ملاک ارزیابی قرار داد.