رئیس سازمان بازرسی کل کشور:
نام گزارشگران فساد هرگز فاش نخواهد شد
قلم‌نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در آیین رونمایی از سامانه گزارشگران فساد پیشاپیش فرارسیدن ماه محرم را تسلیت و گفت: نهضت و انقلاب ما به برکت الگو گرفتن از راه و جریان حسینی است و ادامه نهضت هم بخاطر توجه و تمسک به اهداف سیدالشهدا بوده است.
 
وی با اشاره به "دوران تحول قوه قضاییه" گفت: از مدت کوتاهی که از مس
ئولیت آیت‌الله رئیسی می‌گذرد اقدامات موثری انجام شده است به گونه‌ای که همه اذعان دارند امیدی در مردم به واسطه اقدامات قوه قضاییه ایجاد شده است و اراده جدی این قوه و سازمان‌های تابعه پیگیری فلسفه وجودی قوه قضاییه یعنی تحقق عدالت است.

درویشیان اظهار کرد: سازمان بازرسی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین کشور را دارد هدفش در دوره جدید، نظارت کارآمد و اثربخش و پیگیری مطالبات به‌حق مردم و منویات مقام معظم رهبری است و اولویتش مسائل کلان کشور است که مردم را رنج می‌دهد و مطالبه عمومی شده است و بخشی از آن‌ها نتیجه سوء مدیرست‌ها است و یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی برای تحقق عدالت پیگیری مسائل اصلی در حوزه معیشتی، مسکن و حمایت از تولید است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: برای تحقق این هدف متعالی یعنی کمک به تحقق عدالت ما به سهم خودمان الزاماتی داریم که یکی از آن‌ها، شناسایی بسترهای فسادزا است که عمده فسادها ناشی از وجود این بسترها چه به واسطه قوانین ناکارآمد یا فرایندهای معیوب و نامتناسب با نیاز امروز است و بروز میابد.

درویشیان با بیان این‌که یکی دیگر از الزامات تحقق عدالت، شفافیت به معنای واقعی کلمه در فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی است گفت: ما آن را دنبال می‌کنیم و یکی از اقداماتی که موجب شفافیت می‌شود، سامانه‌های الکترونیکی است که در آن فعالیت‌های آن سازمان منعکس می‌شود و قابلیت نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی را ایجاد می‌کند و ما مصرانه آن را دنبال می‌کنیم. الزام دیگر تحقق عدالت، مقابله با فساد به شکل جدی است یعنی بعد از شناسایی بسترها، برخورد جدی چه در سازمان بازرسی و چه در دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که فساد را ما صرفا به معنای مصادیق بارز مثل اختلاس و ارتشا و... نمی‌دانیم گفت: بلکه فساد هر فعل و ترک فعلی است که موجب شود به مردم و بیت‌المال ضربه بزند نمونه بارز آن سیل پارسالی است که جاری شد و افرادی را معرفی کردیم که تکالیف خود را انجام ندادند حتی در دستگاه‌های اجرایی اگر کسی نسبت به تکریم ارباب رجوع کوتاهی کند نیز فساد است.

وی با بیان این‌که یکی از رویکردهای سازمان بازرسی برای شناسایی بسترها و مقابله با فساد بهره‌گیری از مردم و تشکل‌های مردمی است گفت: هرجا مردم را در کنار خود داشتیم مثل جنگ تحمیلی و... آن مشکل حل شده است و در بحث مبارزه با فساد و بحث پیشگیری که به گفته مقام معظم رهبری موثرترین مرحله است حتما به حضور مردم نیاز داریم و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه می‌کنند که پیشگیری مقدم بر درمان است، یعنی باید زمینه‌های فساد را از بین برد. مدیران دستگاه‌های اجرایی خود موظف به نظارت و پیشگیری هستند و اگر سوجریانی هم اتفاق افتاد خود پیگیری و به سازمان بازرسی ارجاع دهند.

درویشیان در ارتباط با سامانه گزارشگران فساد گفت: قبل از این سامانه ما سامانه رسیدگی به شکایات مردم را داشتیم اما به لحاظ اهمیت موضوع فساد و بهره‌گیری بیشتر از مردم سامانه جدیدی را ایجاد کردیم تا نشان داده شود موضوع برای ما اهمیت دارد. این سامانه صرفا برای سازمان بازرسی کل کشور  و وظایف و اختیارات این سازمان است نه قوه قضاییه و سامانه جامع قوه قضاییه در حال پیگیری است. فعلا فاز اول سامانه گزارشگران فساد افتتاح می‌شود و روند تکمیلی آن طی خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی‌ کل کشور از گزارشگران فساد درخواست کرد که مسائل مهم را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند ابتدا به آن‌ها رسیدگی کنند و توضیح داد: گزارش بعد از آن‌که ثبت و مستنداتش پیگیری شد اگر فسادی احراز شد به مرجع رسیدگی کننده اطلاع داده می‌شود، نمی‌توان گزارشاتی که منجر به کشف فساد راجع به اشخاص می‌شود را تا زمان حصول نتیجه نهایی، گزارش آن را طبق قانون منتشر کرد.

وی در پایان گفت: در این سامانه دو قابلیت گزارش فساد هم به شکل محرمانه و هم با حفظ هویت فرد وجود دارد اما توصیه ما این است که با اطلاعات خود گزارش را ثبت کنند تا در روند شناسایی فساد از افشاکننده فساد نیز کمک بگیریم، اطمینان می‌دهیم هرگز نام گزارشگران فساد افشا نخواهد شد و اگر مشکلی برای گزارشگران فساد ایجاد شود ما از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از گزارشگران فساد انجام می‌دهیم.