فراهانی عنوان کرد:
۶ راهکار ایمنی انبارهای نفت شهران/لزوم تفاهم حناچی و زنگنه در مورد انتقال
قلم‌نیوز: مجید فراهانی در مورد جلسه اخیر اعضای شورای شهر با مسئولان مختلف در خصوص بررسی وضعیت ایمنی انبارهای نفت شهران که به میزبانی شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای بررسی وضعیت ایمنی انبارهای نفت در شهران جلسه‌ای را با حضور ذینفعان مختلف برگزار کردیم تا بتوانیم به جمع‌بندی درباره وضعیت فعلی این انبارها برسیم.

وی با بیان این‌که در این جلسه مسئولان مختلف از جمله شهردار منطقه ۵، اعضای شورایاری، رییس سازمان مدیریت بحران تهران، مدیرعامل آتش نشانی، نماینده شورای عالی معماری و شهرسازی و رییس بحران استان تهران، صحبت‌هایی را در خصوص وضعیت انبارهای نفت شهران مطرح کردند، ادامه داد: همچنین برخی مسئولان سابق وزارت نفت نیز در این جلسه حضور داشتند.

رییس کمیته بودجه شورای شهر که میزبان این جلسه هم‌اندیشی بود، اظهار کرد: در این جلسه مشخص شد شورای عالی معماری دو مصوبه در خصوص لزوم خروج انبارهای نفت از تهران دارد و همچنین در گذشته توافقی میان نوذری وزیر نفت اسبق و شهردار وقت در خصوص خروج انبارهای نفت منعقد می‌شود که این مصوبات می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

وی با بیان این‌که انتقال انبارهای نفت یک راهکار بلند مدت است که تمام مصوبات قانونی در گذشته به این مهم مهر تأیید می‌زند، اضافه کرد: با این حال راهکارهای کوتاه مدت نیز برای افزایش ایمنی آن منطقه اتخاذ شد. یکی از مشکلات فعلی این انبارها تردد تانکرهای حمل سوخت است به گونه‌ای که بنزین، گازوئیل و نفت سفید از پالایشگاه شهرری با استفاده از خطوط لوله‌ای زیرزمین به شهران منتقل شده و بعد از آن سوخت از طریق تانکرها برای تزریق به پمپ بنزین‌های سطح شهر بارگیری می‌شود که مسیر ورودی و خروجی این تانکرها دقیقا از وسط شهران عبور می‌کند و قرار شد یک مسیر در ضلع شرقی انبارهای نفت احداث شود تا تانکرها از آن مسیر تردد کنند و دیگر وارد مسیر شهری نشوند.

فراهانی با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک بازدیدی از انبارهای نفت خواهیم داشت، گفت: همچنین سازمان مدیریت بحران شهر تهران مأموریت یافت که در مورد احتمال نشتی لوله‌های زیرزمینی بررسی‌هایی را انجام دهد و گزارشی را در جلسه بعدی ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: بحث انتقال انبارهای نفت از گذشته مطرح است و به نظر می‌رسد که لازم است یکبار دیگر تفاهم‌نامه‌ای بین شهردار فعلی و وزیر وقت امضاء شود که قرار شد از حناچی بخواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که به لحاظ مالی انتقال انبارهای نفت برای وزارت نفت به صرفه است، اظهار کرد: زمین‌های شهران در بافت شهری قرار دارند و حالا قیمت آن چندین برابر شده است و طبیعی است که وزارت نفت می‌تواند انبارهای نفتش را از این چند هکتار زمین واقع در شهران خارج کرده و از زمین‌های شهران نفع بیشتری ببرد که حتما هزینه‌های انتقال را جبران می‌کند.