محصول تازه موسسه اوج هر قسمت جنجال جدیدی خلق می‌کند
ادامه حاشیه‌سازی سریال آقازاده؛ نوبت به محمدعلی نجفی رسید
قلم‌نیوز:هشت قسمت از سریال آقازاده در شبکه خانگی، نمایش داده شده است و در هر قسمت آن حاشیه‌ای تازه خلق شده است. این بار نوبت محمد علی نجفی رسیده تا در این سریال اشاره‌ای مستقیم به ماجرای نجفی و میترا استاد شود. این اتفاق با واکنش حمیدرضا گودرزی وکیل نجفی همراه بوده است.

در سریال آقازاده در معرفی شخصیت امیر بحری به عنوان یک سیاستمدار که می‌خواهد به مقام وزارت برسد و مهدی سلطانی نقش آن را بازی می‌کند از ماجرا‌های محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران و میترا استاد همسر او که توسط نجفی به قتل رسید الگو برداری شده است.

ادامه حاشیه‌سازی سریال آقازاده؛ نوبت به محمدعلی نجفی رسید
در قسمت هشتم این سریال که از روز جمعه منتشر شده همسر احمد بحری پس از یک جرو بحث کوتاه با او کلت کمری بحری را به دست می‌گیرد، (شبیه به کلتی که نجفی از آن در قتل میترا استاد استفاده کرده بود) بحری در واکنش از او می‌خواهد سلاح را کنار بگذارد و می‌گوید "مدت هاست که مجوز ندارد، اتفاقی بیافتد دردسر ساز می‌شود."

در دادگاه محمد علی نجفی او به دلیل حمل و نگهداری بدون مجوز سلاح محاکمه شد. سلاح نجفی نیز مدت‌های بود که مجوز نداشت. این اشاره مستقیم در سریال آقازاده به ماجرای نجفی با واکنش حمیدرضا گودرزی وکیل او روبه‌رو شد.

او در این باره گفت: "اشاره‌ای به قتل خانم استاد و پرونده آقای محمد علی نجفی را تا حالا در این سریال ندیدیم، ولی من از همان روزی که این مسائل در نشریات مطرح شد با ایشان حرف زدم و اجازه حقوقی در این باره گرفتم تا چنانچه در آینده بخش‌هایی از این سریال به شکلی منتشر شود که زندگی و حیثیت خانوادگی آقای نجفی را ملکوک کند حتما مسئله را پیگیری قضایی می‌کنیم."

به این ترتیب شاید وکیل نجفی به خاطر این قسمت سریال از عوامل آن شکایت نکند، اما اگر قرار باشد سریال آقازاده اشاره بیشتری به پرونده نجفی داشته باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد.

آقازاده مجموعه‌ای به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا است. فیلم‌برداری این مجموعه از سال ۱۳۹۸ آغاز گردید و پخش آن از روز جمعه ۶ تیرماه ۱۳۹۹ در شبکۀ نمایش خانگی انجام شد.

حامد عنقا پیشتر با سریال قلب یخی در شبکه خانگی شهرتی برای خود دست و پا کرد. "تنهایی لیلا"، "انقلاب زیبا"، "برسردوراهی" و "پدر" از دیگر سریال‌های اوست. در سه اثر اخیر عنقا با بهرنگ توفیقی همکاری کرده و آقازاده" چهارمین همکاری آنهاست.

سازمان فرهنگی هنری اوج تهیه کننده اصلی این سریال است. سازمانی که تحت حمایت سپاه پاسداران قرار دارد. آثار تولیدی این موسسه عموما به مسائل روز سیاسی کشور نگاه می‌کند. در "آقازاده" نیز به مسئله فساد در میان فرزندان مقامات پرداخته شده است.

حضور ستاره‌های مطرح و با تجربه سینمایی در سریال آقازاده، این سریال را به درامی پرستاره بدل کرده است. امیر آقایی، نیکی کریمی، امین حیایی، امین تارخ، لعیا زنگنه، جمشید هاشم پور، سینا مهراد، ثریا قاسمی، کامبیز دیرباز و مهدی کوشکی بازیگران شناخته شده سریال هستند.

البته ناظران و کاشناسان معتقدند هیچ یک از این بازیگران نتوانسته‌اند در حد انتظار ظاهر شوند و بازی‌ها در این سریال پرهزینه سریال متوسط و ضعیف ارزیابی شده است.

"آقازاده خوب" و "آقازاده بد"

آقازاده داستان زندگی پرحاشیه دو آقازاده به نام نیما (امیر آقایی) و حامد (سینا مهراد) را روایت می‌کند. نیما که با تکیه بر پول و موقعیت سیاسی پدرش به تمام خواسته‌های خود رسیده و جاه‌طلبی‌اش حد و مرزی ندارد با زد و بند‌های غیراخلاقی و دور زدن قوانین به دنبال برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر است. پدر نیما، امیر بحری (مهدی سلطانی) یکی از مسئولینی است که قرار است در آینده نزدیک بر مسند وزارت بنشیند و او نیز مانند پسرش با باند بازی و توطئه قصد دارد تا رقبای خود را از سر راهش کنار بزند. نیما در جریان فیلم آقازاده، با تکیه بر پست آینده پدرش به دنبال آغاز یک پروژه عظیم، پولساز و البته غیرقانونی در زمین‌های شمال کشور است. او همچنین برای رسیدن به جاه طلبی‌هایش از هر ابزاری استفاده می‌کند از جمله اینکه برای پاپوش درست کردن برای سیاستمداران و مدیران تلاش می کنند آنها را با دختران و زنان فریب دهد، به اصطلاح "پرستوهایی" را برای به دام انداختن سیاستمداران استخدام می‌کند.

نیما در این مسیر گرفتار آقازده‌ی دیگری می‌شود، "حامد" جوانی به اصطلاح ارزشی است که به عنوان یک نیروی امنیتی به دنبال مقابله با فساد اقتصادی است، پدر او حاج رضا (امین تارخ) از دوستان قدیمی امیر بحری است. حامد به نیما مشکوک شده و پس از بررسی‌هایی متوجه فساد گسترده در هلدینگ تحت مدیریت نیما می‌شود. در همین راستا او را بازداشت می‌کند، اما نیما با استفاده روابط پدرش به سرعت از زندان آزاد می‌گردد، اما تقابل این دو به جا‌های باریک کشیده می‌شود. سریال "آقازاده" به نوعی به دنبال به تصویر کشیدن دو گانه "آقازاده خوب" و "آقازاده بد" است. از همین منظر انتقادات زیادی به این سریال صورت گرفته است.

حواشی دیگر سریال

یکی از حاشیه‌های مهم این سریال اشارات مستقیم آن به زود و بند‌ها میان برخی هنرمندان و نیما بحری "آقازاده منفی" قصه است. سریال می‌خواهد بگوید برخی فعالیت‌های هنری با هدف پولشویی صورت می‌گیرد. همچنین در این فعالیت‌ها فساد‌ها گسترده وجود دارد از جمله جعل تابلو‌ها نقاشی و عرضه آن‌ها در حراج‌های بزرگ.

در "آقازاده" برخی گالری داران و کارشناسان آثار هنری نیز متهم به فساد شده‌اند. در قسمت اول سریال «آقازاده»، در حراجی با عنوان «حراج خاورمیانه»، یک نقاشی جعلی از سهراب سپهری به قیمت بالا فروخته می‌شود که کنایه‌ای به حراج تهران است.

کد‌هایی که کاراکتر استاد ارژنگ (مسعود فروتن) در پشت پرده ماجرا می‌دهد، به شکل واضحی به خانواده گلستان اشاره دارد: «به ارث رسیده»، «تو پستوی خونه پیدا شده» و…. به علاوه این که تابلوی به نمایش درآمده، عینا همان است که لیلی گلستان در نهمین حراج تهران فروخت!

این مسئله با واکنش لیلی گلستان همراه بود. او در این باره گفت: «من فکر می‌کنم این یک جریان برنامه‌ریزی شده است و به نظرم با هدف خاصی انجام گرفته؛ نمی‌دانم هدفشان چیست، اما می‌دانم حتما نیتی دارند؛ نیتی که خیر نیست شر است. این کار‌ها برای چیست؟ مردم دارند به کرونا مبتلا می‌شوند و روزی ۲۰۰ نفر جانشان را از دست می‌دهند و می‌بینیم اوضاع مملکت و گرانی بیداد می‌کند، آن‌وقت می‌آییم و چنین فیلمی می‌سازیم.»

او افزود: «من باز هم برای هزارمین بار از این گوش می‌شنوم و از گوش دیگر در می‌کنم و، چون اهمیت نمی‌دهم به این چیزها. اما من از بالا به این اتفاقات نگاه می‌کنم. آدم‌هایی که از این کار‌ها می‌کنند، بدانند همه‌اش نقش بر آب است.»

لیلی گلستان تاکید کرد: «وقتی کسی دیده شود، پشت سرش حرف هست، همیشه همین بوده، قبل از انقلاب و حالا. از این بابت ناراحت نیستم. بگویند مافیای گالری گلستان! اصلا نمی‌فهمم یعنی چه و برایم مهم نیست. آیا حمایت کردن از جوانان اسمش مافیا است؟»

یکی دیگر از حاشیه‌های سریال در نقش "حاج حسن" (جمشید هاشم پور) نمود پیدا کرده است، حاج حسن پشت پرده کل شبکه فساد است، در واقع پدر خوانده است. او نیما را از زندان آزاد کرد و حامد را تحت فشار گذاشت. برخی می‌گویند این کاراکتر شباهت‌هایی به اکبر طبری از مدیران پیشین قوه قضائیه دارد که اخیرا دادگاه فساد او برگزار شد.

حواشی دیگری هم در این بین مطرح است برخی حجم فساد نیما را با ساشا سبحانی که فرزند یکی از دیپلمات‌های پیشیین بوده مقایسه می‌کنند. حتی برخی نحوه گریم امیر آقایی در نقش آقازادهِ بد را با چهره سید حسن خمینی مقایسه و حامد آقازاده خوب را شبیه به محمود احمدی نژاد دانسته‌اند.

به هر صورت سریال آقازاده که تاکنون فقط هشت قسمت آن منتشر شده کلی حاشیه ساخته است، این سریال ۲۴ قسمتی است و احتمالا باید منتظر حواشی تازه‌ای پیرامون آن باشیم.

منبع: فرارو