نیوزیلند: ۱۰۰ روز عاری از کرونا

قلم‌نیوز: نیوزیلند (۹ اوت) اعلام کرد که طی ۱۰۰ روز گذشته هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ثبت نرسیده است، اما هشدار داد که این موضوع نباید باعث شود که افراد رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش کنند، چرا که کشورهایی نظیر ویتنام و استرالیا که زمانی شیوع این ویروس را تحت کنترل خود داشتند در حال حاضر با افزایش شمار مبتلایان مواجه شدند.
مبارزه موفقیت آمیز نیوزیلند با "کووید-۱۹"، این کشور با ۵ میلیون جمعیت را به یکی از امن ترین نقاط جهان در مقابله با ویروس کرونا تبدیل کرده است.
نیوزیلندی ها به زندگی عادی بازگشتند، اما مقامات این کشور همچنان از عدم انجام آزمایش های لازم و عدم برنامه ریزی دولت برای تماس با افراد و رعایت قوانین بهداشتی ابراز نگرانی می کنند.
به گفته دکتر «اشلی بلومفیلد»، مدیرکل سازمان بهداشت این کشور، «دستیابی به رکورد ۱۰۰ روز بدون ثبت مورد ابتلا به ویروس در نیوزیلند، نقطه عطف مهمی است اما به هیچ وجه نباید از این موضوع مغرور شد.»
وی در ادامه گفت: چرا که ما در خارج از کشور به خوبی می بینیم که این ویروس چگونه می تواند به سرعت در مکان هایی که پیشتر تحت کنترل بود دوباره ظهور و گسترش یابد، از این رو باید با آمادگی کامل از احتمال ابتلا مجدد در این کشور جلوگیری کنیم.
نیوزیلند تا کنون یک هزار و ۲۱۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ ثبت کرده است.
ویتنام که پیشتر به مدت سه ماه هیچ مورد ابتلایی ثبت نکرده بود در حال حاضر به شدت در حال مقابله به این ویروس است. استرالیا نیز به دلیل افزایش موارد ابتلا، وارد دوره شش هفته ای قرنطینه شده است؛ موج دوم ابتلا به کرونا در این کشور به دلیل شکستن قرنطینه با شدت آغاز شد.
به همین دلیل در این قبیل کشورها به دلیل رعایت قرنطینه طولانی مدت، آمار ابتلا به شدت کاهش یافته است. مقامات نیوزلند در کنار قرنطینه و رعایت بهداشت، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای را برای تمام مردم در مکان‌های عمومی به خصوص در وسایل حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های پرتردد اجباری کردند.

شواهد زیادی از سراسر دنیا مبنی بر تاثیرپذیری ماسک‌های صورت برای کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز در آخرین توصیه‌های خود استفاده از ماسک را به طور جدی پیشنهاد کرده است.
رصد و ردیابی تماس بین افراد مبتلا با دیگر افراد جامعه نیز در این کشور بسیار موفق بوده است. دولت نیوزیلند برای رصد بیماران مبتلا به کرونا ابزاری را مجهز به بلوتوث ساخته است که به راحتی در اختیار تمام مردم کشور قرار گرفته است.