ایران واکسن کرونای روسیه را وارد می‌کند؟

قلم‌نیوز: ناصر ریاحی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاوت فرایند واکسن کرونا با واکسن‌هایی مانند آنفلوآنزا گفت: در حوزه واکسیناسیون، با دو مدل اصلی مواجه هستیم. یک مدل واکسن زدن به اختیار مردم است مانند واکسن آنفلوآنزا که با هماهنگی انجام‌شده هر سال میزان دوزی که در بازار ایران مورد نیاز است از سوی بخش خصوصی وارد شده و در بازار عرضه می‌شود. نوع دوم واکسن اختیاری نیست و همه مردم باید استفاده کنند. از این رو مدیریت این حوزه مستقیما در اختیار دولت است.

وی ادامه داد: در صورتی که واکسن نهایی برای ویروس کرونا پیدا شود و تاییدیه رسمی بگیرد، دولت باید مذاکرات برای وارد کردن این واکسن و در اختیار مردم قرار گرفتن آن را آغاز کند.

این فعال صنعت دارو درباره میزان اثربخشی واکسن روسیه در برابر ویروس کرونا گفت: روسیه جزو کشورهایی است که در این حوزه رفتار خاص خود را دارد. برای مثال مواد بیولوژیک واکسن خود را برای تست و آزمایش در اختیار مراجع بین‌المللی قرار نمی‌دهد و از این رو هیچ نهادی در خارج از روسیه نمی‌تواند کیفیت و میزان اثرگذاری واکسن این کشور را تضمین کند.

ریاحی افزود: در ایران استفاده از داروهای این‌چنینی قطعا نیاز به تایید کارشناسان وزارت بهداشت و درمان و تایید مراجع بین‌المللی دارد، اما با توجه به اینکه این مراجع چیزی را تایید نکرده‌اند کارشناسان ایرانی نیز توصیه به استفاده از واکسن روسیه نمی‌کنند و از این رو فعلا برنامه‌ای برای وارد کردن واکسن این کشور به ایران وجود ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت داروهایی که در درمان کرونا می‌تواند اثربخش باشد نیز گفت: در وهله اول باید توجه داشت که این ویروس در حال حاضر هیچ داروی قطعی ندارد و تمام داروهای مصرفی تلاش کرده‌اند که در مقابل رشد شدید بیماری مقاومت کنند که در بعضی موارد پاسخگو بوده است. داروهایی مانند رمدسیویر که امروز در درمان‌های آمریکا وارد شده یکی از این داروهاست. البته قیمت داروی آمریکایی بسیار بالاست و از این رو دو شرکت ایران تلاش خود را برای تولید این دارو در داخل کشور آغاز کرده‌اند.