اعلام تاریخ تولید و عرضه اولین واکسن کرونا
قلم‌نیوز: تاس نوشت: رینات مقصودوف مدیر کل موسسه تحقیقات علمی وکتور روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که این مرکز تحقیقاتی قصد دارد تولید واکسن ساخت خود علیه عفونت ویروس کرونا را از ماه نوامبر (11 آبان الی 11 آذر ماه) آغاز کند.

وی گفت: «ما امیدوار هستیم که در ماه نوامبر سال جاری دیگر بتوانیم تولید واکسن کرونا را آغاز کنیم. بدین ترتیب، با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز سال آینده (میلادی) می توان از وارد شدن به مرحله واکسیناسیون حداقل افراد گروه در معرض خطر و سپس انتقال به مرحله بعدی، یعنی واکسیناسیون گسترده در کشور، صحبت کرد.»

تاتیانا گالیکووا معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته در نشست مسئولین با  رئیس جمهور ولادیمیر پوتین درباره وضعیت بهداشتی و اپیدمیک در این کشور، گفته بود که ثبت دولتی واکسن تهیه شده توسط موسسه "وکتور" علیه ویروس کرونا برای ماه سپتامبر (شهریور-مهر) پیش بینی شده و نخستین تولید صنعتی آن در ماه اکتبر خواهد بود.

پیش از این "میخائیل موراشکو" وزیر بهداشت روسیه با اشاره به اینکه مرحله آزمایشات بالینی واکسن کرونا که در مرکز تحقیقات ملی "گامالی" (زیر نظر وزارت دفاع) تولید شده، به اتمام رسیده و اکنون اسناد لازم برای تشریفات مربوط به ثبت آن در حال آماده سازی است، اعلام کرد که آغاز واکسیناسیون گسترده علیه عفونت ویروس کرونا در این کشور برای ماه اکتبر (10 مهر الی 10 آبان ماه) در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، واکسیناسیون ابتدا برای افرادی که بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند: کارمندان مراکز درمانی-پزشکی و معلمان، انجام خواهد شد. موراشکو یادآور شد که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای شهروندان روسیه رایگان خواهد بود.

منبع: تسنیم