پیش‌بینی آینده قیمت دلار
احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت دلار چقدر جدی است؟
قلم‌نیوز: قیمت دلار برای همه مردم ایران مهم است؛ ملموس‌ترین شاخصی که بالا و پایین شدن آن را رصد می‌کنند. شاخصی که البته خود تابع تورم است، اما با بالا رفتن قیمت آن تاثیرش بر سایر قیمت‌ها ناگزیر است. طی روز‌های گذشته، اما نوسان در قیمت ارز زیاد بود. قیمت دلار تا ۲۵ هزار تومان بالا رفت تا یک رکورد را ثبت کند، اما در عین حال با کاهش حدود ۵ هزار تومانی در کانال ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت. قیمتی که حالا چند روز است در همین محدوده قرار گرفته تا این گمانه قوی شود که ثبات قیمت دلار در کانال ۲۰ هزار تومان باشد.
با این همه برخی فعالان نگرانند تا دوباره با تحرکاتی در بازار نرخ ارز دوباره افزایش پیدا کند.
 
هر چند برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند این قیمت پایدار نیست و احتمال کاهش آن طی هفته‌های آینده همچنان وجود دارد.
نشانه‌هایی که می‌توان بر آن‌ها استناد کرد مربوط به دو خبر مهم از سوی دو سازمان درباره بازگشت ارز صادرکنندگان می‌شود؛ رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد که مشخصات صادرکنندگانی که نسبت به رفع تعهدات ارزی خودشان به صورت کامل اقدام نکرده‌اند، به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام می‌شود. خبر دوم هم این بود که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای روش‌های رفع تعهد ارزی مورد تایید بانک مرکزی را اعلام کرد.

از سوی دیگر مقصر بالا رفتن قیمت ارز همواره دلال‌ها و سفته بازان معرفی شده اند. در حالی که با دستگیری این افراد بازار همچنان مسیر خود را طی می‌کند. به نظر می‌رسد معادلات قیمت ارز فراتر از چند دلال و سفته‌باز باشد. با این همه، اما نشانه‌هایی مبنی بر عزم دولت و بانک مرکزی برای ثبات قیمت و یا حتی پایین آمدن نرخ ارز جدی است.
حال باید دید بانک مرکزی و دولت می‌توانند طی ماه‌های آینده قیمت ارز را در حالتی از ثبات نگه دارند؟

در شرایط تحریم تصمیم استاندارد سخت است

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: آنچه امروز در بازار مشاهده می‌کنیم به خاطر شرایطی است که تحریم‌ها برای ما به وجود آورده است. در شرایط تحریم ما نمی‌توانیم یک تصمیم کلاسیک و استاندارد بگیریم.

وی می‌افزاید: تحریم‌ها در واقع نوعی از جنگ چریکی اقتصادی است که همه جانبه، غیر قابل پیش بینی و ظالمانه است. در سال‌های گذشته این موضوع سببب شده تا تجارت خارجی ما در صادرات و واردات به شدت محدود شود که این امر زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس ارز درباره نحوه مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز می‌گوید: مدیریت این بازار حداقل در دو سال اخیر در حوزه مدیریت تقاضای ارزی مطلوب بوده است و در حوزه تامین منابع ارزی از محل صادرات نیز راهبرد‌های خوبی داشته است. ممکن است در حوزه ارزش گذاری ریالی قیمت ارز و نحوه محاسبه آن با صادرکنندگان اشتباهات محاسباتی نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است اگر به صادرکنندگان بهای بیشتری داده شود و دست آن‌ها در تامین بیشتر ارز باز گذاشته شود امیدواریم که گشایش‌های بیشتری رخ دهد.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد ارزی

عباسی می‌گوید: همچنین در حوزه سیاست خارجی نیز امید داریم تا بن بست شکنی‌هایی صورت گیرد تا اقتصاد از این فشار سنگین خارج شود.
 
وی تصریح می‌کند: به عنوان یک کارشناس مستقل و غیر وابسته می‌گویم که بانک مرکزی تمام تلاش خود را در قالب ماموریت سازمانی برای حفظ ارزش پول ملی انجام می‌دهد.

این کارشناس بازار ارز اظهار می‌کند: در عین حال یکسری متغیر‌های واقعی در اقتصاد وجود دارد که بر موضوع قیمت ارز اثرگذار است. درآمد‌های نفتی ما به شدت کاهش یافته است و درآمد‌های صادراتی غیر نفتی مانند محصولات پتروشیمی و یا صادرات کشاورزی و صنعتی، برخی کمودیتی‌های قابل صدور در منطقه به دلیل محدودیت‌های کرونا و تحریم، کاهش یافته است که بسیاری از پیش بینی‌های بانک مرکزی را برای تحقق درآمد‌های ارزی برهم زد و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد‌های ارزی کشور کاهش یافت.

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار در سه ماه آینده

عباسی همچنین با اشاره به آینده قیمت دلار می‌گوید: طبیعی است به دلیل نرخ تورم طی دو سال گذشته و کاهش درآمد‌های ارزی شاهد تعدیل نرخ ارز در قیمت‌های کنونی باشیم و به نظر می‌رسد امکان مدیریت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی وجود دارد و بانک مرکزی اگر اراده‌ای داشته باشد امکان جهش ارزی در ماه‌های آینده ضعیف است.

این کارشناس بازار ارز خاطرنشان می‌کند: همچنین باید گفت که نشانه‌هایی مبنی بر گشایش‌هایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد. وسیع‌تر شدن ارتباطات منطقه‌ای و عمیق شدن روابط اقتصادی با کشور‌هایی مانند چین و همچنین احتمال تغییرات سیاسی در آمریکا، می‌تواند چرخه تحریم‌ها را به نفع کشور بشکند و فشار‌ها برداشته شود.

عباسی تصریح می‌کند: همه این نشانه‌ها می‌تواند ما را نسبت به قیمت دلار در آینده خوشبین کند که قیمت دلار از قیمت‌های کنونی بالاتر نرود، چه اینکه در سه ماه آینده در صورت تغییرات سیاسی ممکن است با ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار روبرو شویم.

منبع: اقتصاد24