تدبیر بزرگان اصولگرا برای خنثی سازی حاشیه‌ها زیر سقف مجلس یازدهم چیست؟
حاشیه‌سازان پارلمان؛ از مهره‌چینی زاکانی تا هیاهوی توئیتری میرسلیم

قلم‌نیوز: دقیقا دوماه است که از حضور ساکنان جدید در ساختمان هرمی بهارستان می‌گذرد؛ دو ماهی که هر روزش با حاشیه‌ جدیدی همراه بود و با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت تا امروز مستاجران جدید خانه ملت چندان به دور از هیاهو نبودند.

البته همه مجلس یازدهمی‌ها هم جدید نیستند و برخی سابقه نمایندگی در سال‌های گذشته را هم داشتند کسانی که زمانی نامشان در میان پرحاشیه‌ها قرار داشتند این روزها رفتار آرام‌تری از خود نشان می‌دهند و شاید هم گوی و میدان را به دست تازه‌کارها و جوانترها سپرده‌اند.

در میان جدیدالورودها گروه دیگری هم هستند که در صحن علنی مجلس قیل و قال زیادی ندارند اما با حساب‌های کاربری‌شان در فضای مجازی حسابی توجهات را به خود جلب کرده‌اند و گاهی اظهارنظرهایشان حسابی جنجال به پا کرده ‌است. حالا بعد از گذشت ۶۲ روز از افتتاح مجلس شاید بد نباشد نگاهی به غوغاسالاری‌ها و نمایندگان پرحاشیه بیاندازیم.

زاکانی، میدان جدید و کارهای عقب مانده

در مجلس نهم با آنکه هم‌قطارانش کم نبودند و تیم مرکزی داشتند اما در آن مقطع مجلس اینقدرها هم یک رنگ و یکدست نشده بود برای همین میدانی مثل امروز برایش باز نبود. اما از ۷ خرداد ۹۹ زاکانی در نقش لیدر و راهنما برای نمایندگان جوان‌تر ظاهر شده است و در ماجرای اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون و سوال از ظریف توانست به خوبی این نقش را ایفا کند.

البته او در لابی‌های پشت پرده هم جدی ظاهر شد و با حرکت مهره‌های خود در شطرنج پارلمان توانست کرسی ریاست مرکز پژوهش‌ها را نیز به دست بیاورد تا از این طریق سطح تاثیرگذاری‌اش را افزایش دهد.

از آمریکا تا سکونشینی در بهارستان

محسن دهنوی از نمایندگان تهران و لیست شورای وحدت، یکی دیگر از افرادی است که نامش در میان ۲۹۰ نماینده فعلی زیاد شنیده می‌شود البته حواشی درباره او قبل از دوران نمایندگی شروع شد. همان زمان که برای ادامه تحصیل راهی «ینگه دنیا» شده بود و دولت آمریکا او را به دلیل فعالیتش در«بسیج» دیپورت کرد. موضوعی که در آمریکا و در داخل کشور واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و حتی «جان کری» از او حمایت کرد و در توئیتی نوشت: «او قرار بود با خدمت در بیمارستانی در آمریکا جان آمریکایی‌های سرطانی را نجات دهد». سید محسن دهنوی حالا از سکونشینان هیات رئیسه است. او در اولین گام رسیدن به خانه ملت سوال از بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت) را کلید زد.

دهنوی علاوه بر آنکه در مجلس جزو دسته پرهیاهوها محسوب می‌شود در فضای مجازی و توئیتر هم حسابی فعال است و در توییت کردن از بورس تا قیمت میلگرد و افزایش قیمت مسکن دستی بر آتش دارد؛

نیک‌بین و استیضاح رئیس جمهور

"آقای نیک‌بین بفرمائید سر جایتان بنشینید" این تذکراتی بود که قالیباف در روز ارائه گزارش محمد جواد ظریف به مجلس آن را از تریبون هیات رئیسه چندین بارمطرح می‌کرد همان روزی که حواشی‌اش تا مدتها سوژه داغ رسانه‌ها بود.

اما تنها داد و فریادهای محمدجواد نیک‌بین نماینده کاشمر در آن روز نبود که او را در لیست پرحاشیه‌های مجلس یازدهم قرار داد بلکه اظهارات تند و تیزش درباره دولت و شخص حسن روحانی خود حکایت مفصلی بود او حتی مدعی شده بود که " تصمیم دارد روحانی را مانند بنی‌صدر" عزل کند او حتی برای طرح عدم کفایت رئیس جمهور امضا جمع می‌کرد تا اینکه رهبری در ویدئو کنفرانسی که با نمایندگان مجلس یازدهم داشت خطاب به آنها فرمودند: « سال آخر دولتها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند

همین چند جمله کافی بود تا او نیز یک گام به عقب بنشیند و اعلام کند بر اساس فرمایشات رهبری فعلا استیضاح روحانی منتفی شده است.

خضریان و کارآموزی در کنار زاکانی

علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از جدیدالورودهای مجلس یازدهم است که از همان ابتدای کار، قدم به قدم با زاکانی به پیش رفت و تلاش کرد تا در حواشی چیزی کمتر از اعضای این جبهه در مجالس قبلی و فعلی نداشته باشد. تذکرهای پی‌درپی‌اش در هر جلسه علنی به اندازه کافی جلب توجه کرده بود برای همین در تجمع‌های مقابل هیات رئیسه در اعتراض به دولت و کابینه حضور پررنگ داشته باشد.

البته او به جز قیل و قال‌های درون صحن در جبهه مجازی نیز آماده به خدمت است و حضوری پررنگ دارد. روزهایی که تازه ردای نمایندگی به تن کرده بود با شعار شفافیت از رایی که به گلدان انداخته بود رونمایی می‌کرد مانند رای به قالیباف یا رای به رد اعتبارنامه تاجگردون. اما همه توییت‌های او از این دست نبود بلکه نوک پیکان توئیت‌هایش را به جز دولت به سمت اهالی جناح رقیب هم نشانه رفت تا آنها را هم بی‌نصیب نگذارد و نمونه بارز آن توئیتش درباره «سعید حجاریان» تئوریسین اصلاح‌طلب بود.

او مدعی شد که پشت پرده واردات گندم سعید حجاریان است. هرچند این ادعاهای نماینده تهران با واکنش‌های مختلفی از سوی دولت مواجه شد اما او باز هم از تریبون توئیترش اصرار بر داشت که آنچه گفته است حقیقت دارد؛ جنجال‌های این نماینده آنقدر ادامه پیدا کرد که کار به شکایت رسید و وکیل محسن حجاریان (پسر سعید حجاریان) از شکایت موکل خود از علی خضریان، نماینده تهران در مجلس یازدهم به دلیل انتشار مطالب خلاف واقعیت خبر داد.

سکوت سنگین در صحن و هیاهو در توئیتر

در میان مجلس یازدهمی‌ها افرادی هم هستند که درون صحن هیچ صدایی ندارند و بعد از دو ماه حتی یک‌بار هم میکروفون‌شان روشن نشده است اما در فضای مجازی حسابی جنجال آفرین هستند. «سید مصطفی آقا میرسلیم» مصداق بارز این دسته از نمایندگان مجلس است. او که رقیب جدی قالیباف بر سر کرسی ریاست بود توئیت‌های انتقادی‌اش را علیه سرلیست اصولگرایان در انتخابات ۹۸ پیش از آنکه بر روی صندلی نمایندگی‌اش تکیه‌ بزند شروع کرد، آن هم با بیان اینکه قالیباف همچنان سودای ریاست جمهوری به سر دارد و یک سال دیگر مجلس را می‌خواهد ترک کند.

البته اظهارات میرسلیم وقتی جنجالی شد که در توئیترش از رشوه ۶۵ میلیاردی شهردار اسبق تهران در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس دهم پرده برداشت.

او در ماجرای انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز در نامه‌ای رفتارهای هیات رئیسه را توهین‌آمیز خواند و به اعتراض از رفتار آنها از کاندیداتوری برای این کرسی انصراف داد.

تدبیر لیدرها و بزرگان اصولگرا چیست؟

اما رفتارهای برخی نمایندگان جدید و قدیم در صحن مجلس خاصه در روز حضور ظریف در پارلمان کم کم نگرانی هایی در بین بزرگان اصولگرا در خارج از پارلمان و لیدرهای درون پارلمانی ایجاد کرده است، رفتارهایی که بیم آن می رود ادامه یافتنش می تواند آسیبی به مجلسی باشد که قرار است مسیر رسیدن اصولگرایان به پاستور 1400 را نیز هموار کند. آیا بزرگان وارد میدان می شوند و رفتارهای تند و افراطی و حاشیه ساز را در همین ابتدای کار خنثی خواهند کرد؟

منبع: خبرآنلاین