معاون ستاد کرونای تهران:
وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است

قلم‌نیوز: کنترل شیوع کرونا در تهران به عنوان پاتخت کشور و گلوگاه و گرانیگاه بسیاری از فعالیت های اجتماعی و سیاسی و یکی از کلانشهرهای اقتصادی بسیار مهم است، با وجود اجباری شدن ماسک و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی، نگرانی ها برای پایتخت رو به افزایش است.

اختصاص۳۰ درصد تخت های بیمارستانی تهران به بیماران کرونایی

نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران با بیان اینکه تقریبا ۳۰ تا ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران به کرونا اختصاص پیدا کرده اند، گفت: تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و نیمه دولتی در شرایط کنونی درگیر کرونا هستند، حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی مانند بیمارستان ایثار فقط بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند.

او ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا بیمارستان‌های خصوصی بیشتری پای کار بیایند و تخت‌های بیشتری به بیماران کرونایی در بخش خصوصی تخصیص پیدا کند.

بستری بیماران کرونایی در نیمی از تخت‌های مراقبت ویژه تهران

معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران گفت: در تهران نیمی از تخت‌های آی سی یو بزرگسالان به بیماران کرونایی اختصاص یافته اند، دو سوم بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و یک سوم در بخش‌های ویژه بستری هستند.

توکلی با بیان اینکه شرایط مناسب نیست و و در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است، گفت: چرا که تعداد موارد ابتلا و بستری بالاست، حجم اعظم بیماران کرونایی به بخش‌های سرپایی مراجعه می‌کنند و بیماران بد حال که تنگی نفس پیدا کرده اند و دچار کمبود اکسیژن شده اند، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

بیمارستان‌های کرونایی و غیر کرونایی جدا شده اند؟

معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران تصریح کرد: باید توجه داشت که نمی‌توان نظام درمان را تعطیل کرد و تمام تخت‌های بیمارستانی را به کرونا تخصیص داد چرا که ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی هم اهمیت داد.

او درباره جدایی بیمارستان‌های کرونایی و غیر کرونایی اظهار کرد: در عمل بیمارستان‌های غیر کرونایی و کرونایی جدا شده‌اند، به عنوان مثال ما در علوم پزشکی ایران از ۱۸ بیمارستان تحت پوششی که داریم ۴ بیمارستان را به کرونا اختصاص داده ایم، اما تفکیک کامل غیر قابل امکان است و تنها بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تک تخصصی پذیرش نمی‌شوند.

توکلی بیان کرد: در بیمارستان‌های تخصصی در صورتی که بیمار نیازمند خدمات تخصصی بستری شده باشد و ابتلای او به کرونا ثابت شود، بیمار در بخش ایزوله خدمات تخصصی دریافت می‌کند به عنوان مثال خانم باردار مبتلا به کرونا نیازمند خدمات تخصصی باشد در بیمارستان اکبرآبادی در بخش ایزوله بستری می‌شود.

اختصاص یک سوم تخت‌های بیمارستانی علوم پزشکی ایران به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره آمار تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونایی در علوم پزشکی ایران اظهار کرد: ما در علوم پزشکی ایران ۳ هزار و ۳۰۰ تخت داریم که یک سوم تخت‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و بیمارستان فیروزگر، شهدای یافت آباد، حضرت رسول و فیروزآبادی بیماران کرونایی پذیرش می‌کنند.

توکلی ادامه داد: همچنین سه بیمارستان شبکه‌ای علوم پزشکی ایران شامل فاطمه زهرا رباط کریم، امام سجاد شهریار و امام حسین بهارستان و بیمارستان خصوصی نیکان ۲ یا ایثار، بیمارستان ساسان و بیمارستان‌های فیاض بخش، میلاد و ۱۲ بهمن شهر قدس زیر نظر تامین اجتماعی به بیمار کرونایی خدمت ارائه می‌کنند و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح هم بیماران تحت پوشش خود را پذیرش می‌کنند.

بستری بیماران کرونایی بدحال‌تر و جوان‌تر در بیمارستان‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: روند بستری در ۲ هفته اخیر افزایشی بوده است و عمده بیماران نسبت به پیک اول کرونا بدحال‌تر هستند و یکی از چالش‌های بیمارستان‌ها تامین اکسیژن است و هماهنگی‌های لازم برای تامین اکسیژن صورت گرفته است.

معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران تصریح کرد: ما موارد بستری در سنین بالاتر را در پیک اول شاهد بودیم، اما به دلیل اینکه آلودگی نسبت به پیک اول به ویژه در تهران به شدت بیشتر از پیک اول کروناست، شاهد بستری بیماران کرونایی در سنین جوانی هم هستیم.

او ادامه داد: موارد بستری در کودکان هم به دلیل افزایش آلودگی در جامعه افزایش پیدا کرده است و مردم باید بدانند بین کودکان و بزرگسالان در ابتلا فرقی وجود ندارد و کودکان هم مانند بزرگسالان در معرض خط ابتلا قرار دارند و باید همه نکات بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر روند بستری‌ها افزایش پیدا کند در آینده دچار چالش خواهیم شد و برای تامین تخت بیمارستانی باید بیمارستان‌هایی که در مرحله بهره برداری هستند به مدار اضافه کنیم.

ابتلای یک هزار نفر به کرونا در علوم پزشکی ایران

توکلی درباره ابتلای کادر درمان علوم پزشکی ایران به کرونا گفت: یک هزار نفر پرسنل علوم پزشکی ایرانی به کرونا مبتلا شده اند و این بدان معناست که ۱۰ درصد کادر درمان درگیر شده اند و اگر مردم رعایت نکنند کادر درمان دچار چالش می‌شوند و از طرفی خروج کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا می‌تواند برای بیمارستان‌ها چالش ایجاد کند و مردم باید بدانند که کرونا درمان اختصاصی ندارند.

او ادامه داد: دستورالعملی برای ساماندهی استعلاجی کادر درمان کرونایی به بیمارستان‌ها ابلاغ کرده ایم و کسانی که مبتلا به کرونا باشند با تایید متخصص عفونی بیمارستان به استعلاجی می‌روند و باید توجه داشت که نیروی انسانی باید تامین شود البته اخیرا مجوز جذب سه هزار نیر صادر شده است، اما بودجه بیمارستان‌ها برای پرداخت حقوق استخدامی‌های جدید باید در نظر گرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان