روس ها هم به ساخت واکسن نزدیک شدند
واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد تایید شد
قلم‌نیوز: ماموریت و روش کار واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، فقط تقویت سیستم ایمنی بدن نیست بلکه با شبیه سازی ویروس کرونا، بدن را تربیت می کند تا روش مبارزه با ویروس را بیاموزد.
 
واکسن آکسفورد، نخستین محصول نیست و در آمریکا و چین نیز دستاورد‌های مشابهی حاصل و منتشر شده است.

روش استفاده از فرمول ژنتیکی ویروس کرونا (آر. ان.‌ای RNA) نتایج امیدبخش دیگری هم به دنبال داشته است که اولین بار به وسیله شرکت آمریکایی «مدرنا» ثبت شد. دو شرکت دارویی دیگر هم با استفاده از RNA کرونا مشغول ساخت واکسن هستند.

همین الان که گزارش پیش رو را می‌خوانید ۱۲۴ واکسن کرونا در سرتاسر جهان، مراحل آزمایش و تولید را طی می‌کند که ۱۰ مورد آن‌ها به مرحله آزمایش انسانی رسیده، اما واکسن دانشگاه آکسفورد تاکنون به یک هزار و ۷۷ نفر تزریق شده و نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است؛ به طوری که رسانه‌های انگلیسی می‌گویند دولت انگلیس پیشاپیش صد میلیون دُز از این واکسن را سفارش داده است.

تربیت سیستم ایمنی بدن؛ دفاع رفتارشناسانه

ماموریت و روش کار واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، فقط تقویت سیستم ایمنی بدن نیست بلکه با شبیه سازی ویروس کرونا، بدن را تربیت می‌کند تا روش مبارزه با ویروس را بیاموزد.

تربیت سیستم ایمنی بدن، ماموریت واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد است. این واکسن در واقع، سیستم ایمنی را به مختصاتی از عنصر مهاجم (ویروس) و تاکتیک حمله آن، شرطی می‌کند و رفتارشناسانه‌تر عمل می‌کند.

رزمایش در آزمایشگاه

ممکن است این سازوکار، رزمایش‌های نظامی و تمرین مقابله با دشمن فرضی را به ذهن متبادر کند، اما نتایج آزمایش به طرز امیدوارکننده‌ای نشان داد که تزریق آن باعث تولید پادتن بیشتر و افزایش تعداد نگهبانان ایمنی بدن یعنی گلبول‌های سفید خون با سلول یا لنفوسیت T (تی) که نوعی گلبول سفید است و نقش تعیین کننده‌ای در دستگاه ایمنی بدن با کنترل و هدایت دستگاه ایمنی به ویژه در سازگاری آن با محیط ایفا می‌کند. این سلول‌ها به فعال شدن سایر سلول‌های ایمنی با آزاد شدن سیتوکین سلول‌های T کمک می‌کنند.
 
روس‌ها و چینی‌ها هم به تولید واکسن کرونا نزدیک شدند

«روسلان تالیکوف» معاون اول وزیر دفاع روسیه  گفت: اولین واکسن روسی برای کرونا که توسط متخصصان نظامی و دانشمندان مرکز تحقیقاتی "Gimali” تهیه و تولید شده است آماده استفاده است.

او ادامه داد: کارشناسان نظامی و دانشمندان ما ارزیابی های نهایی از نتایج آزمایش واکسن جدید ضد کرونا را انجام داده اند. همه داوطلبانی که در آزمایش این واکسن شرکت کردند در سلامت کامل هستند و امنیت لازم برای مواجه با ویروس را به دست آوردند و به همین خاطر می توان گفت که نخستین واکسن ضد کرونا در روسیه آماده شده است.

علاوه بر این، دانشمندان چینی در مقاله‌ای در همین مجله نتایج تحقیقات خودشان را در خصوص یک واکسن آزمایشی دیگر منتشر کرده و گفتند که با استفاده از تکنیکی مشابه با تیم دانشمندان آکسفورد دستگاه ایمنی بدن را به پاسخ واداشته‌اند.