یک برگ سند از ادعاهای‌شان ندارند
زنگنه: می‌خواهند با وزارت نفت دشمنی کنند
قلم‌نیوز:بیژن زنگنه امروز (دوشنبه) در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت: میدان آزادگان جنوبی محدوده رزم مردم ما بوده است. سوسنگرد و هویزه و دیگر بخش‌های این منطقه برای ما بسیار خاطره‌انگیز است. وقتی پل شناور را روی جزیره مجنون می‌زدند من وزیر جهاد بودم. تلخی‌ها و شیرینی‌های فراوانی دیدم و شاهد بودم که خون‌های بسیاری برای سربلندی مردم و کشور ریخته شد. در آن سال‌ها هرگز فکر نمی‌کردمف روزی این منطقه مهمترین میدان فعالیت نفتی باشد.

زنگنه افزود: در جای جای این منطقه خون شهدای کشور ریخته شده است و همه دیدیم خداوند، دشمن مردم ایران را خوار و ذلیل کرد. امضای این قراردادها را به همکاران، ملت ایران و مردم‌ منطقه تبریک می‌گویم. نکته این قرارداد این است که با شرکت پتروپارس، نماد فناوری ملی امضا می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه برداشت نفت خام از میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به حدود ۴۰۰ هزار بشکه بوده است گفت: اقدام‌های خوبی در این میدان و دیگر میدان‌های مشترک همانند پارس جنوبی انجام شده است.

به گفته زنگنه در میدان آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه ذخیره نفت است اما آنچه که با تکنولوژی فعلی می‌توانیم برداشت کنیم، کمتر از ۱.۵ میلیارد بشکه است، بدین معنی که ۲۵.۵ میلیارد بشکه که بلااستفاده می‌ماند و این به معنای ضعف تکنولوژی است.

وزیر نفت با بیان اینکه  هر میدانی متناسب با ساختار و مشخصاتی زمین‌شناسی به حداکثری می‌رسد گفت: من نمی‌گویم این رقم به صددرصد می‌رسد.  اما حاصل کار ۵۷ دانشمند این است که می‌شود ده درصد به ظریب بازیافت این میدان اضافه کرد، یعنی ۶ درصد را به ۱۶درصد برسانیم به این معنی که ۲.۷ میلیارد بشکه (هزار میلیار دلار) به ثروت ملت ایران افزوده می‌شود. هیچ کس حق ندارد تصمیم بگیرد که این کار نشود، در غیر این صورت باید پیش مل ایران پاسخگو باشد که چرا جلوگیری می‌کنید از اینکه ما افزایش بازیافت از میدان‌های نفتی داشته باشیم؟ هیچ فردی حق ندارد جلو افزایش بازیافت مخازن را بگیرید. افزایش بازیافت ضروری است و تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نخواهم آمد.

وزیر نفت رقم قرار داد امروز را حدود ۱.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این حجم از قرارداد سبب افزایش اشتغال و استفاده از توان شرکت‌های داخلی را به همراه خواهد داشت.

زنگنه افزود: آزادگان جنوبی را در وضعیت بدی تحویل گرفتیم که وارد جزئیات آن نمی‌شوم، اما در کل خیلی خوب در آن عمل شد؛ این روزها بدون یک برگ سند خیلی حرف‌ها می‌زنند.

وزیر نفت با اشاره به قرارداد میدان نفتی فرزاد گفت: عده‌ای هستند که مخالف قراردادهای آی.پی.سی و قراردادهای بیع متقابل هستند. ما که نمی‌توانیم بگوییم همه موافق ما باشید، اما کشور تصمیمی گرفته و به آن عمل می‌کنیم. این مسأله نیست، اما همان‌ها به من حمله می‌کنند و می‌گویند «چرا قرارداد مشارکت در تولید میدان «فرزاد بی» را لغو کردی؟» .

زنگنه در ادامه توضیح داد: اولاً قرارداد مشارکت در تولید با هندی‌ها وجود نداشت و تفاهم‌نامه‌ای بود که قانونا نمی‌توانستند آن را به قرارداد تبدیل کنند که اگر من قرارداد مشارکت در تولید ببندم هم در همین مجلس پوست من را درسته می‌کنند و کنار می‌گذارند!

وزیر نفت با اظهار تاسف از انتقادات و هجمه هایی که به وزارت نفت می‌شود گفت: به برای قراردادهای آی.پی.سی به من حمله می‌کنند، (چطور) قرارداد مشارکت در تولید ببندم؟ می‌خواهند فقط با وزارت نفت دشمنی کنند، نمی‌دانند قرارداد مشارکت در تولید چیست و می‌گویند چرا نبستی؟ عددهای عجیب و غریبی می‌گویند، می‌گویند «هندی‌ها می‌خواستند ۶ یا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند،زنگنه گفت؛ من نمی‌خواهم!» از من پرسیدند چرا این کار را نکردی؟ گفتم؛ اگر وزیری این کار را بکند، نباید برکنارش کنند، باید او را به دارالمجانین بفرستند. یک ورق کاغذ برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

وزیر نفت با اشاره به انتقادات نسبت به توسعه میدان نفتی آزادگان نیز گفت: می‌گویند «یک شرکتی آمده بود و قرارداد بسته بود که تضمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت از میدان آزادگان بردارد و توسعه میدان را هم با سرمایه خودش انجام دهد، اما زنگنه آمد و قرارداد را لغو کرد و باعث شد این یک میلیون بشکه را برندارند! کجاست؟» این قرارداد کجاست؟ ما که در وزارت نفت هستیم این قرارداد را نمی‌بینیم!

وی توضیح داد: می‌گویند «عراق بارها پیشنهاد داده که آزادگان و مجنون را با هم توسعه بدهیم و این کشور هم تضمین می‌کند که نفت این میدان مشترک را بفروشد.» کجاست این پیشنهاد؟ نوشته شده یا شفاهی است؟ اینکه معاون اسبقی از وزارت نفت جایی حرفی زده است (ملاک نیست). آن معاون را برکنار کرده‌اند از کارش یا بازنشسته شده، یه چیزی گفته است. سند این ادعا کجاست؟

زنگنه با بیان اینکه باید قبول کنیم که برای حرفهای‌مان سند و مدرک داشته باشیم، گفت: سند آن چیزی است که امروز همکاران‌مان دارند روی زمین کار می‌کنند. قرارداد دارند و تولید وجود دارد. این زحماتی که کشیده می‌شود، واقعیت است. من تشکر می‌کنم از همه همکاران و دوستانی که بدون ادعا برای توسعه کشورشان زحمت می‌کشند.

وزیر نفت با تاکید به هیچ کشور خارجی علاقه ویژه‌ای ندارم، تاکید کرد: ما نوکر ملت ایران هستیم، اگر با کشوری مذاکره می‌کنم به خاطر عزت و منافع ملت ایران است، وگرنه من نوکر و خدمتگزار ملت ایران هستم. من در این خاک به دنیا آمدم و امیدوارم در همین خاک با عزت دفن شوم.

این مسئول در پایان با بیان اینکه تنها سربلندی ملت ایران برایم مهم است تاکید کرد: آنچه که برایم مهم است، فقط و فقط سربلندی ملت ایران است و اینکه در این شرایط سخت بتوانیم کاری کنیم که به مردم کمتر فشار بیاورد، چه در زمینه صادرات نفت و فرآورده‌های و چه برای توسعه میدان‌های نفتی.

منبع: ایران‌پترونت