درباره خواص سبزي‌ها بیشتر بدانید
به رنگ سبز!
مطالعات اخیر نشان داده‌اند مصرف سبزیجات سبز رنگ برای جلوگیری از پولیپ‌های پیش سرطانی که معمولا به سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ منجر می‌شود، مفید است. همچنین شواهد جدید نشان می‌دهد که افزایش مصرف سبزیجات سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آدنوما و سرطان کولورکتال را کاهش دهد. در این مطلب شما را با خواص این گیاهان آشنا مي‌كنیم.

کلم
مزاج كلم گرم و خشك است. كلم ارزش غذايي پاييني دارد و بهتر است با غذاهاي مغذي مثل گوشت مرغ پخته شده مصرف شود. آن دسته از افرادي كه اضطراب دارند، بايد كلم را به صورت پخته مصرف كنند؛ چون كلم پخته می‌تواند باعث ايجاد آرامش در افراد شود. كلم پخته به دليل خاصيت خواب‌آور، گزينه خوبي براي آن دسته از افرادي است كه مشكل بي‌خوابي دارند. علاوه بر اين، مصرف كلم پخته تقويت قوه بينايي را به همراه دارد. آن دسته از افرادي كه به سرفه‌هاي مزمن دچارند، می‌توانند براي برطرف كردن آن از كلم پخته كمك بگيرند. كلم يك گياه ديرهضم است و آن دسته از افرادي كه به مشكلات گوارشي مبتلا هستند، بايد به اين مسئله توجه كافي داشته باشند. خوردن كلم در شب کار درستي نيست، چون می‌تواند در بعضي از افراد باعث ديدن كابوس شود. افرادي كه به سنگ كليه مبتلا هستند می‌توانند از آب كلم پخته كمك بگيرند. آب كلم پخته خاصيت ادرارآور دارد و اين دسته از افراد می‌توانند از اين خاصيت كلم بهره ببرند، فقط بايد به اين نكته توجه كنند در مصرف آن زياده‌روي نكنند. آب كلم خاصيت ضدانگلي دارد، بنابراين چنانچه احتمال ابتلاي كودك به انگل وجود داشته باشد، والدين می‌توانند به فرزند خود آب كلم بدهند، مقدار مناسب آب كلم حدود 20 تا 30 گرم است.

کاهو
مزاج كاهو سرد و تر است. موادغذايي مختلف از ديدگاه طب سنتي می‌توانند روي خون تاثير بگذارند و باعث تغييراتي در آن شوند. كاهو جزو آن دسته از سبزيجاتي است كه تاثير آن بر خون مفيد و مثبت است. با توجه به اين‌كه طبع كاهو سرد است، مصرف آن به افرادي كه مزاج گرم دارند، توصيه مي‌شود. مصرف اين گياه در رفع عطش و تشنگي موثر است به همين دليل با گرم شدن هوا و آمدن فصل تابستان، می‌توان از اين خاصيت كاهو كمك گرفت. آن دسته از افرادي كه دچار بي‌خوابي هستند با مصرف كاهو در شب می‌توانند به مرورزمان اين مشكل خود را برطرف كنند. خوردن كاهو همچنين می‌تواند باعث آرامش و رفع اضطراب شود. كاهو در ايجاد لينت مزاج و رفع يبوست هم تاثير دارد و براي افراد گرم مزاجي كه دچار يبوست مي‌شوند، بسيار مفيد است. همچنين كاهو مدر (ادرارآور) است و افراد بايد به اين نكته توجه كافي داشته باشند. افرادي كه اشتها ندارند می‌توانند كاهو را همراه با سركه بخورند، انجام اين كار باعث افزايش اشتها مي‌شود. مصرف كاهوي پخته افزايش شير خانم‌هاي شيرده را به همراه دارد. البته اين دسته از افراد علاوه بر اين كار، بايد توصيه‌هاي ديگر پزشك طب سنتي را هم انجام بدهند. مصرف طولاني‌مدت و بيش‌ازاندازه كاهو می‌تواند موجب كاهش قواي جنسي و ضعف در قوه بينايي شود، ضمن اين‌كه كاهش حافظه را نيز در پي خواهد داشت. براي جلوگيري از عوارض كاهو می‌توان از نعنا همراه با آن استفاده كرد.

پيازچه
پيازچه  جزو خانواده پياز است و زماني که ريشه زيرزميني پيازچه شروع به رشد مي‌کند، آن را از خاک بيرون مي‌آورند و نمي‌گذارند مانند پياز درشت شود. پيازچه خواصي مشابه پياز دارد و مزاج آن گرم و خشك است. آن دسته از افرادي كه با مشكل كمبود اشتها مواجه‌اند، می‌توانند اشتهاي خود را با پيازچه تحريك كنند. آن دسته از افرادي كه به دليل بيماري دچار كاهش اشتها شده‌اند، می‌توانند همراه با غذا پيازچه بخورند تا اشتهاي آن‌ها برانگيخته شود.
پيازچه را می‌توان در رژيم غذايي افراد ديابتي قرار داد، چون پيازچه می‌تواند به كاهش قند خون كمك كند. افرادي كه مزاج آن‌ها گرم است، بايد از خوردن پيازچه پرهيز كنند، چون مصرف زياد پيازچه می‌تواند باعث ايجاد سردرد براي آن‌ها شود.
براي پيشگيري از اين مشكل بايد پيازچه را با مصلح آن مصرف كرد. براي اين منظور می‌توان پيازچه را با آب و نمك شست يا با سركه استفاده كرد. بسياري از افراد به دليل بوي بد پيازچه از خوردن آن پرهيز مي‌كنند اين دسته از افراد می‌توانند براي رفع اين مشكل بعد از مصرف پيازچه از باقلا استفاده كنند.
بوي بد و زننده گوشت را هم می‌توان با پيازچه از بين برد. براي اين منظور كافي است از مقدار كمي پيازچه در غذا استفاده شود. ريختن پيازچه در غذا، آن را لذيذتر مي‌كند. افرادي كه سنگ كليه دارند، با مصرف پيازچه در برنامه غذايي خود، می‌توانند از شر آن خلاص شوند.

کرفس
طبع کرفس گرم و خشک است. کرفس به بدن گرما داده و گرمی بخش جسم است و رطوبت بدن را می‌گیرد. کرفس خاصیت گرمابخشی بسیاری دارد و ادرار آور است. کرفس گزینه‌ای مناسب برای افراد با طبع سرد و‌ تر است. مصلح کرفس سرکه است. افرادی که سرد مزاج هستند می‌توانند به‌راحتی کرفس مصرف کرده و نیازی به همراه کردن ماده دیگر با کرفس به منظور اعتدال طبع آن یا مصلح ندارند؛ مگر این‌که در مصرف کرفس افراط کنند. درصورتی‌که سرد مزاجان کرفس را به میزان زیاد مصرف کنند، دچار نفخ می‌شوند که باید دارو‌هایی را استفاده کنند تا نفخ را رفع کند. افرادی که طبع گرمی دارند نیز می‌توانند همراه با کرفس، سرکه مصرف کنند یا کرفس را به سرکه آغشته کرده تا دچار نفخ نشوند.
مقدار قابل‌توجهی ویتامین A  (بتاکاروتن) در برگ کرفس موجود است درحالی‌که ساقه آن منبع ویتامین‌های B۶،B۲، B۱، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدآمینه‌ها ضروری است. اگر به صورت روزانه آب کرفس مصرف کنید، ولع مصرف شیرینی‌جات در شما از بین می‌رود. درواقع طبع کرفس به گونه‌ای است که مصرف آن بر گرایش به مصرف شیرینی‌جات و هورمون‌ها‌ی اشتها تاثیر گذاشته و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. منیزیم و پتاسیم موجود در کرفس این گیاه را به گیاهی برای سلامت روان تبدیل کرده است. افرادی که به کم خوابی یا بی‌خوابی دچار شده‌اند می‌توانند از کرفس برای رفع بیخوابی و عوارض آن استفاده کنند.

لوبیا سبز
طبع لوبیا سبز سرد است. به‌خاطر وجود مواد معدنی همچون پتاسیم، فسفر، كلسیم، منیزیم، آهن و موادمعدنی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می‎كند.
لوبیا سبز دارای مقدار قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان است و منبع غنی از چربی‌های امگا 3 است. کاروتنوئید و فلاونوئید موجود در لوبیا سبز، دارای مزایای ضدالتهابی هستند. یک فنجان لوبیا سبز (حدود 100 گرم) شامل 31 کالری، هفت گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر، سه گرم قند، دو گرم پروتئین و بدون چربی است. لوبیا سبز منبع غنی ویتامین A ، C و K است. لوبیا سبز همچنین شامل فولات تیامین، ریبوفلاوین، 10 درصد اسیدفولیک و شش درصد آهن است. محتوای فیبر بالای لوبیا سبز نیز می‌تواند بر سیستم گوارش شما اثر مثبت داشته باشد.

فلفل دلمه‌ای سبز
در طب سنتی قدیم فلفل دلمه‌ای دارای طبیعتی گرم و خشک است. برای متعادل شدن طبع فلفل دلمه‌ای، افراد گرم مزاج باید آن را همراه با سردی مصرف کنند. فلفل سبز آنتی‌اکسیدانی قوی است. آن‌ها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A ، B (بخصوص ویتامین B6  و B9و C هستند که قادر به خنثی کردن اثر مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن هستند و سلامت کلی را حفظ می‌کنند.  بیشتر بیماران آسمی می‌توانند به شدت از فلفل سبز استفاده کنند، چون پر از مواد مغذی، یک گروه ویژه از ترکیبات گیاهی (که اساسا مواد شیمیایی طبیعی)هستند و توانایی شل کردن مجاری تنفسی و کاهش نفس نفس زدن را دارند. همچنین موادمغذی سلامت کلی انسان‌ها را بهبود می‌بخشد. وقتی نوبت به محافظت از روده می‌رسد، هیچ چیز بهتر از الیاف رژیمی و فلفل سبز نیست. اگر مصرف فلفل سبز را همراه با رژیم غذایی سالم افزایش دهید، می‌توانید به‌راحتی از روده در برابر اثر مخرب میکروب‌ها و نیز عناصر سمی محافظت کنید. مصرف منظم آب فلفل سبز در مبارزه با همه علائم پیری بسیار مفید است و پوست ما را برای همیشه سالم نگه می‌دارد.

کلم بروکلی
طبع کلم بروکلی گرم و خشک است. بروکلی دارای ماده‌ای به نام سولفورافان است که با استفاده از آن تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. از ابتلا به سرطان بخصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه در انسان جلوگیری می‌کند. بروکلی همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A , C و ویتامین K استکه باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می‌شود.
بروکلی به علت دارا بودن مقادیر بالای ویتامین فیبر و بتاکارون پیش ساز ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان قوی  است که از اثر مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می‌کند و فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازد. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود باید این سبزی را در وعده‌های غذایی خود حتما قرار دهند.
کلسیم موجود در بروکلی به میزان کلسیم موجود در شیر است. در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند یا کمبود کلسیم دارند، بسیار مفید است. با وجود این به‌دلیل وجود ویتامین D در شیر برای بیماران پوکی استخوان شیر منبع کلسیم بهتری است.کلم بروکلی غنی‌ترین منبع آهن در میان گیاهان به‌شمار می‌رود.

آووکادو
بر اساس طب سنتی چین، آووکادو طبیعت سرد دارد. آووکادو ، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن است؛ مثلا دارای املاح آهن و مس است که برای خون‌سازی مفیدند؛ یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏کنند.
این میوه به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‏دارد، بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون ) مناسب است.
آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است، درحالی‌که دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها این‌طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A ، ویتامین‏های گروه B و منبع غنی آنتی‌اکسیدان‏هایی مثل ویتامین E ،C  و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.
آووکادو دارای رنگدانه گیاهی زردی به نام «لوتئین» است. لوتئین یک آنتی‌اکسیدن طبیعی است که به حفظ سلامتی چشم‌ها در پیری کمک می‌کند.