ادعای تازه نیویورک‌تایمز در مورد عامل انفجار نطنز/ پمپئو خبر داشت؟

قلم‌نیوز: ۱۰ روز پس از انفجار در تاسیسات غنی‌سازی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد عامل این رویداد ادامه دارد. نهادهای رسمی ایران از توضیح در مورد عامل رویداد سر باز زده‌اند و آن را به آینده موکول کرده‌اند، اما رسانه‌های وابسته به رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین و رسانه‌های امریکایی اصرار دارند که این رویداد را یک حمله خارجی به تاسیسات هسته‌ای برای توقف تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل جدید در ایران توصیف کنند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا می‌کند که شواهدی وجود دارد که رویداد در تاسیسات نطنز یک حمله برنامه‌ریزی شده توسط رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین است که امریکا هم از آن باخبر بود. به نوشته این روزنامه رابطه نزدیک یوسی کوهن، رییس موساد و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و بی‌میلی پمپئو برای اظهارنظر در مورد حادثه نطنز شاهد این است که پمپئو از چیزی خبر دارد. همزمان، روزنامه واشنگتن‌پست هم به نقل از یک بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌نویسد که آسیب‌های وارده به تاسیسات نطنز، آسیب‌هایی جدی بوده و دست‌کم برنامه تولید سانتریفیوژهای مدرن ایران را به مدت ۲ سال به تاخیر می‌اندازد. اما در برابر مقام‌های ایرانی، در برابر این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مسیر سکوت را برگزیده‌اند.

سکوتی که از یک‌سو ابهام در مورد حادثه نطنز را افزایش داده و ازسوی دیگر طمع مقام‌های خارجی متخاصم با جمهوری اسلامی ایران را برای تقبل مسوولیت حادثه نطنز افزایش داده است. از همان روزی که حادثه در تاسیسات غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن در نطنز علنی شد، مقام‌های رژیم اشغالگر تلاش کردند با سیاست ابهام، رسانه‌ها را در مورد عامل این حادثه مردد کنند. وزیر خارجه و جنگ رژیم اشغالگر از تایید یا تکذیب نقش رژیم‌شان در این حادثه خودداری کردند و رسانه‌های امریکایی به نقل از «مقام‌های امنیتی» ناشناخته با ملیت «خاورمیانه» نقل کردند که کار، کار رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین است. در واکنش به این فضاسازی‌ها یک پایگاه خبری منتسب به نهادهای امنیتی در ایران نوشت که «[این] عملیات رسانه‌ای ... «به تدریج در حال نزدیک شدن به مراحلی است که می‌تواند مخاطرات جدی برای این رژیم به ‌دنبال داشته باشد.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سیدعباس موسوی هم از «عواقب سخت» در صورت اثبات نقش یک دولت خارجی در انفجار نطنز گفته است.

چه شواهدی وجود دارد؟

ادبیات گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده در رسانه‌های غربی، نشان می‌دهد که هنوز مدرک مشخص و دقیقی برای انتساب حادثه نطنز به یک طرف خارجی ندارند. نیویورک تایمز معتقد است که چون حادثه در نطنز «نتیجه یک عملیات پیچیده‌تر از استاکس‌نت» است، پس باید دست همان رژیم پشت آن باشد که استاکس‌نت را مدیریت کرد. با این حال بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، تل‌آویو به‌رغم تمام شواهدی که نقش این رژیم در مدیریت حمله سایبری با ویروس استاکس‌نت را نشان می‌دهد، حاضر به پذیرش مسوولیت آن نشده است.

نیویورک تایمز یک هفته قبل، با استناد به اظهارات مقام‌های ناشناخته امنیتی، مدعی استفاده از یک بمب در این حادثه شده ‌بود، اما این‌بار ارزیابی خود را کاملا تغییر داده و تلویحا مدعی انجام یک عملیات برنامه‌ریزی شده سایبری با هماهنگی دولت امریکا می‌شود. این ارزیابی‌های بدون بنیان از لحظه اول انتشار خبر انفجار در تاسیسات هسته‌ای ایران آغاز شد، ابتدا یک بیانیه از گروهی فاقد هرگونه سابقه، آن را یک عملیات خرابکارانه داخلی معرفی کرد، بعدتر رسانه‌ها مدعی حملات هوایی، پهپادی، بمب‌گذاری و حالا حمله سایبری شده‌اند.

طمع «منفعت بدون هزینه»

در مورد حادثه اخیر در نطنز مقام‌های ایرانی در حال سنجش میزان جرات و طمع قدرتنمایی مقام‌های رژیم مذکور هستند. به نظر می‌رسد تهران نسبت به طمع رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین برای آنچه ازسوی یک منبع «منفعت بدون‌هزینه» توصیف شده است، نقشه کشیده‌اند. مقام‌های تل‌آویو نزدیک به دو سال است مدعی می‌شوند به صورت پیوسته در خاک سوریه و عراق به منافع ایران حمله کرده‌اند، اما وقتی پای برعهده گرفتن مسوولیت اقدامات نظامی می‌رسد، آنها ترجیح می‌دهند که سیاست ابهام در پیش گیرند. حالا سکوت تهران، فرصتی برای مقام‌های تل‌آویو ایجاد کرده که رسما قبول کنند آیا آن‌قدر توانایی دارند که علنا مسوولیت یک عملیات ضدایرانی را برعهده بگیرند؟ پیداست که با گذشت ۱۰ روز از اتفاق مذکور هنوز جرات و اعتماد به نفس کافی در میان اشغالگران فلسطین ایجاد نشده است تا عملیات بدون مدعی ۱۲ تیر در تاسیسات هسته‌ای ایران را برعهده بگیرند. اما شاید ارزیابی تل‌آویو این باشد که حتی اگر هیچ مدعی برای این «حمله» وجود نداشته‌ باشد، باز هم پذیرفتن مسوولیت آن چنان هزینه سنگینی دارد که حاضر به پذیرش آن نیستند.

پمپئو خبر داشت؟

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «وزیر خارجه امریکا، مایک پمپئو که از هر فرصتی برای محکوم کردن حکومت ایران استفاده می‌کند، چهارشنبه هفته گذشته دست‌کم دو بار از توضیح در مورد این رویداد خودداری کرد. بر کسی پوشیده نیست که وزیر امور خارجه امریکا، مایک پمپئو که ابتدا در مقام رییس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) خدمت می‌کرد رابطه گرم و صمیمانه‌ای با یوسی کوهن، رییس موساد، سرویس جاسوسی خارجی[رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین] ایجاد کرده است. این دو مقام به صورت مستمر با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و بعید است که پمپئو از تصمیمات کوهن بی‌خبر باشد، به‌ویژه اگر اتفاق نطنز یک عملیات [توسط رژیم اشغالگر] باشد. درست در روزهایی که انفجار نطنز روی داد، دوره ریاست یوسی کوهن توسط نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، برای ۶ ماه دیگر تمدید شد.

این تمدید دوره نشانه‌ای از یک اقدام پیش رو بود. کوهن یک کهنه‌کار در عملیات ضدایرانی است. او ۱۰ سال پیش مسوول یک‌سری حملات سایبری پیچیده به ایران بود که با عنوان بازی‌های المپیک از آن یاد می‌شود و باعث از کار افتادن بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز شد.

او همچنین هنگام عملیات [ادعایی] که به سرقت اسناد هسته‌ای [ادعایی] ایران منتهی شد، رییس موساد بود.» آگاهی امریکا از عملیات ادعایی توسط تل‌آویو، موضوعی است که از سوی رسانه‌های ایرانی هم به آن پرداخته ‌شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی نورنیوز که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران تلقی می‌شود در یادداشتی بدون نام نویسنده تاکید می‌کند: «واضح است که رژیم صهیونیستی بدون اجازه ایالات‌متحده امریکا نسبت به تعدی به حوزه حساسی چون مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حتی فکر هم نمی‌تواند بکند چه رسد به اقدام.» این یادداشت هشدار می‌دهد که اگر قرار باشد مقام‌های رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین مسوولیت این اقدام را بپذیرند، آنگاه «مخاطرات این تغییر رویکرد و عبور از خطوط قرمز متوجه واشنگتن نیز خواهد شد

منبع: اعتماد