پایان کرونا را فراموش کنید
زنده‌ماندن میان کرونا و تحریم
 قلم‌نیوز:  بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، از روز دوشنبه تا سه‌شنبه ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. به گفته لاری، سه‌هزارو ۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. او گفت: استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش آمار فوتی‌ها برای همه ما دردناک است و این موضوع نتیجه رفتار و عملکرد همه ما در گذشته بوده است؛ به‌طوری‌که در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان هستیم.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با «شرق»، با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر امروز نتیجه رعایت‌نکردن و سفر‌رفتن مکرر مردم و جدی‌نگرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی است، تأکید کرد: «آن زمانی که می‌گفتیم شمال نروید، سفر نروید، این روزها را می‌دیدیم». او با بیان اینکه هنوز به‌صورت رسمی وارد موج دوم نشده‌ایم، گفت: «هنوز در بعضی استان‌ها حتی وارد پیک موج اول هم نشده‌ایم. استان‌هایی مثل ایلام و کرمانشاه، تازه وارد مرحله دوم شده‌اند».‌ او با بیان اینکه وضع از روزهای اول خطرناک‌تر است، گفت: «حالا آمار مرگ‌ومیر، ابتلا و بستری ما از قبل بدتر است. ما امیدواریم که با جدی‌گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک شرایط بهتر شود». ‌او در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای تعطیلی مجدد کشور گرفته شده است، گفت: «این تصمیمات با کمیته اجرائی کروناست. ما پیشنهاد تعطیلی داده‌ایم و حالا پیشنهادهایمان جدی‌تر از پیش است و امیدواریم که قبولش کنند».

هم‌زمان با افزایش آمار مرگ ناشی از کرونا، وزیر بهداشت خواستار جدی‌گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی شد. وزیر بهداشت با ابراز تأسف از افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور پس از دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول و با بیان اینکه بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، گفت: «متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد. این در حالی است که در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک‌رقمی‌شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده و برای مهار بیماری در کشور امیدهای زیادی در دل ما و همکارانمان بود».‌ وزیر بهداشت ادامه داد: «این عرایضم را حتما عده‌ زیادی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، ما با ویروسی خطرناک کشتی می‌گیریم و البته امتیازات زیادی گرفته‌ایم اما در دقایق آخر ممکن است مقابل ویروس ضربه‌فنی شویم. بارها عرض کردم با این ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنیم و ممکن است در دقایقی ما را کیش‌و‌مات کند.  این عادی‌انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند.

متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و عده‌ای زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد؛ به‌ویژه در استان‌های مرزنشین که سال‌ها غیورانه در مقابل امواج حمله‌های دشمن ایستاده بودند. به همین دلیل هم استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان‌و‌بلوچستان ناگهان گرفتار شدند. متأسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد».‌ وزیر بهداشت افزود: «متأسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم. هیچ‌وقت نمی‌توانم غمی را که در این مدت بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد، فراموش کنم؛ اینکه کودک ۱۰‌ساله‌ای که با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به‌جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاک سپرده شد. نمی‌توانم بار سنگینی که در این مدت همکاران من تحمل کردند، آن هم در لباس‌های سخت و سنگین و در دمای طاقت‌فرسای استان‌های گرمسیری را فراموش کنم و اینکه عده‌ای از همکاران و هم‌وطنان را از دست دادیم، غم‌های سنگینی است بر سینه ما و همکاران‌مان. روزهای سختی بر ما گذشت و امروز ما در استان‌هایی مثل کردستان، خوزستان، بعضا سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه به وضع مطلوب‌تری رسیده‌ایم اما این به معنای آن نیست که بر بیماری فائق آمده‌ایم و بیماری را مهار کرده‌ایم».

کرونا را جدی بگیرید و  ماسک بزنید

وزیر بهداشت تأکید کرد: «بازهم از مردم تقاضا می‌کنم ماسک را به‌عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند و نیز کرونا را جدی بگیرند؛ کرونا یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است. تقاضا می‌کنم از مردم که بیماری کرونا و ماسک را جدی بگیرند. ماسک همراه با رعایت فاصله‌گذاری می‌تواند بالای ۸۰ درصد ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است. البته می‌دانم که فراهم‌کردن ماسک با قیمت بالای هزارو 500 تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست اما ماسک خانگی آموزش داده شده و می‌تواند با نازل‌ترین قیمت یکی از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری باشد. دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود اما اصلا دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند. امیدوارم این حرف‌ها را جدی بگیرند و در آینده نزدیک با همدلی و وفاق و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این مرحله سنگین را پشت‌سر بگذاریم».

گفتنی است روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید‌۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار قربانیان کروناویروس جدید در جهان به ۵۴۰ هزار و ۶۷۷ نفر رسیده و تاکنون ابتلای ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۰۵ نفر به این بیماری نیز تأیید شده است. هم‌چنین بنا بر تازه‌ترین آمارها تاکنون شش میلیون و ۷۳۶ هزار و ۳۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید‌۱۹بهبود یافته‌اند. از میان چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۳۷ مورد ابتلای فعال در سراسر جهان، ۹۹ درصد موارد یعنی چهار میلیون و ۴۰۵ هزار و ۵۵ نفر وضعیت خفیف داشته و تنها ۵۷ هزار و ۹۸۲ مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار دارند. هم‌چنین از هفت میلیون و ۲۷۷ هزار و ۶۸ پرونده مختومه بیماران مبتلا به کرونا شش میلیون و ۷۳۶ هزار و ۳۹۱ نفر معادل ۹۳ درصد از موارد بهبود یافته و ۵۴۰ هزار و ۶۷۷ نفر معادل هفت درصد از موارد جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید‌۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر برزیل و هند به لحاظ تعداد مبتلایان به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند و برزیل و انگلیس نیز پس از آمریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند.

منبه: شرق