احتمال بازگشت محدودیت‌ها در تهران؛ کتابخانه‌ها تعطیل شد
قلم‌نیوز: محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت گفته است که با روند افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در شهر تهران "پیش‌بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا بازگردد".

فرهادی به مهر گفته است: "در وضعیت تهران هنوز تغییری مشاهده نشده است، اما با این روند رشد بیماری، پیش بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا باز گردد. "

در همین حال فارس گزارش کرده که با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران و "با هدف جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا، ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اعضاء کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از امروز دوشنبه ۱۶ تیر لغایت پنجشنبه ۱۹ تعطیل اعلام شده است. "

دولت مدت‌هاست آمار تفکیکی مبتلایان و جان‌باختگان کووید ۱۹ را براساس تقسیمات استانی منتشر نمی‌کند، اما طی یک هفته گذشته میزان ابتلا و مرگ در ایران سیر صعودی داشته است.

براساس آمارهای روازنه وزارت بهداشت روز گذشته ۲ هزار و ۵۶۰ نفر به میزان مبتلایان کرونا افزوده شد و ۱۶۳ نیز جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد بیشترین میزان مرگ بر اثر کووید ۱۹ از زمان شیوع آن در ایران بوده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام را قرمز و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار معرفی کرد.

با افزایش میزان مبتلایان و جان‌باختگان از این هفته مقررات سختگیرانه‌تری برای استفاده از ماسک توسط دولت وضع شده، که از جمله آنان عدم ارائه خدمات دولتی به مراجعان در صورت نداشتن ماسک می‌باشد.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد که تمامی مسافران باید در فرودگاه‌ها و داخل هواپیما از ماسک استفاده کنند.

شنبه ۱۴ تیر نیز یک عضو کمیته کرونا در ایران نسبت به بروز فاجعه در پاییز و فصل سرد هشدار داده و گفته است برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعی، افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر واکسن بزنند.

او گفته است با انجام آزمایش پادتن، متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مقامات وزارت بهداشت می‌گویند در دور جدید ابتلا به کرونا افراد جوان‌تر بیشتر از سایرین مبتلا شده‌اند.