اختلاس ۱۵ هزار میلیاردی بانکی در سیرجان
قلم‌نیوز: دادستان عمومی و انقلاب سیرجان گفت: اعضای باند حرفه‌ای سرقت شبکه‌ای پول از سیستم بانکی کشور که به شکلی کاملا پیچیده قصد سرقت ۱۵ هزار میلیارد تومان از چندین حساب کلان عمومی خاص در این شهر را داشتند که توسط ماموران وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند.
 
محسن نیک‌ورز افزود: برخی اعضای این باند که از متخصصان حرفه‌ای آی‌تی بوده و با شبکه بانکی کشور ارتباط کاری داشتند با اقدامات فنی بسیار پیچیده و دقیق و از طریق هک و اختلال در سیستم بانکی قصد جابه‌جایی مبالغ کلان به خارج از کشور را داشتند که در تور اطلاعاتی ماموران اداره اطلاعات سیرجان و کرمان گرفتار شدند.
 
وی ادامه داد: متهمان پرونده اهل مناطق مختلف کشور هستند و قصد سرقت قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان را داشتند که در آخرین مرحله موفق نشدند زیرا  سیستم بانکی کشور به گونه‌ای است که در انتقال مبالغ بالا به شیوه مرحله‌ای انجام می‌شود و در هر مرحله تایید مسئولان بانک ضروری است.
 
وی تصریح کرد: متهمان با اختلال در سیستم بانک مراحل را به صورت غیر مجاز طی کرده بودند اما در آخرین گام که می خواستند پول را از کشور خارج کنند حین عملیات در سیرجان بازداشت شدند.
 
وی ادامه داد: هفت نفر در این رابطه در سیرجان دستگیر و دیگر همدستان آنها در شهرهای خوزستان، تهران، مشهد، کرج وآمل دستگیر شدند و هم‌اکنون ۱۵ نفر در این رابطه در زندان سیرجان بازداشت هستند.

به گفته محسن نیک‌ورز، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، برخی اعضای این باند از متخصصان حرفه‌ای آی‌تی بودند که بعضا در گذشته با شبکه بانکی کشور ارتباط کاری و از این طریق با سیستم‌های بانک موردنظرشان آشنایی کامل داشتند. آنها با اقدامات فنی بسیار پیچیده و دقیق و از طریق هک و اختلال در سیستم بانکی، توانسته بودند نقشه خود را تا مراحل پایانی پیش ببرند اما در آخرین مرحله ناکام ماندند.

سیستم بانکی کشور به‌گونه‌ای است که در زمان انتقال مبالغ بالا، این انتقال به شیوه مرحله‌ای انجام می‌شود و دراجرای هر مرحله، تأیید مسئولان بانک ضروری است. با این حال متهمان با استقرار در سیرجان و نفوذ به شبکه بانکی و ایجاد اختلال در سیستم بانک، توانسته بودند با شناسایی چند حساب، مراحل جابه‌جایی پول و تأیید این مراحل را به‌صورت غیرمجاز طی کنند. اما در آخرین گام که می‌خواستند پول را برداشت کنند، حین عملیات در سیرجان بازداشت شدند.

متهمان از قبل و با شناسایی چند صرافی بزرگ در ترکیه، مقدمات اجرای نقشه‌شان را عملی کرده بودند و قرار بود بعد از خروج 15هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی، این مبالغ از طریق حساب صرافی‌ها به ترکیه منتقل شود که خوشبختانه پیش از آخرین مرحله و انتقال پول به حساب‌های مورد نظر دزدان، نقشه‌شان ناکام ماند.

براساس این گزارش، مأموران اطلاعات که از مدتی قبل و در جریان بررسی‌های اطلاعاتی در جریان فعالیت این باند قرار گرفته بودند، با استقرار در سیرجان و زیرنظر گرفتن عملیات‌های بانکی توانستند در آخرین لحظات عملیات این باند را ردگیری و آن را خنثی کنند.
 
دادستان سیرجان اضافه کرد: پرونده هر ۱۵ متهم این ماجرا به اتهام اخلال در نظام پولی و بانکی کشور در دادگاه انقلاب سیرجان در حال رسیدگی است.