ترامپ پیش از انتخابات کنار می‌کشد؟!
قلم‌نیوز:  کاخ سفید و برخی اعضای حزب جمهوریخواه از احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نگران شده اند. برخی از اعضای این حزب حتی احتمال کناره گیری ترامپ از انتخابات را مطرح کرده اند.

شبکه خبری فاکس نیوز، روز دوشنبه طی گزارشی با اشاره به کاهش میزان رضایت از ترامپ در نظرسنجی‌ها، اعلام کرد که برخی از جمهوریخواهان احتمال خروج ترامپ از رقابت‌های انتخاباتی را مطرح کرده اند. یک مبنع جمهوریخواه به فاکس نیوز گفت: «هنوز خیلی زود است، اما اگر نظرسنجی‌ها همچنان بد باقی بمانند، ممکن است سناریویی را ببینید که در آن او [ترامپ]از [انتخابات]کنار بکشد.» یک منبع دیگر گفت: «صحبت‌ها در این خصوص را شنیده ام، اما شک دارم که درست باشد. نظر من این است که او اگر ببیند که راهی برای پیروزی نداشته باشد، کنار خواهد کشید.»

در هفته‌های اخیر، میزان رضایت از ترامپ در نظرسنجی‌های متعدد محلی و ملی در آمریکا به شدت سقوط کرده است به نحوی که فاصله بین ترامپ و جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، به بیش از ۱۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بایدن به خاطر شیوع بیماری کرونا، عملا در زیرزمین منزل خود باقی مانده و فعالیت انتخاباتی قابل توجهی انجام نمی‌دهد. کاهش محبوبیت ترامپ به خاطر دلایل گوناگون بود. آمریکا در چند ماه گذشته درگیر بحران بیماری کرونا بود. بحرانی که علاوه بر گرفتن جان بیش از ۱۲۰ هزار شهروند آمریکایی، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به بیکاری میلیون‌ها آمریکایی منجر شده است. در بحبوحه بحران کرونا، ترامپ با موجی از اعتراضات نژادی مواجه شد. در پی قتل شهروند سیاه پوستی به نام جورج فلوید به دست یک افسر پلیس سفیدپوست در ایالت مینه سوتا، بسیاری از شهر‌های آمریکا صحنه آشوب و اعتراض شد که به خشونت کشیده شد. ترامپ به شدت از معترضان انتقاد کرده و آن‌ها را به برخورد نظامی تهدید کرده است. امری که طبق نظرسنجی‌های معتبر به محبوبیت ترامپ آسیب زد.

ترامپ و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش، تاکنون صحت و اعتبار این نظرسنجی‌ها را زیرسوال برده و گفته اند که این نظرسنجی‌ها نمی‌توانند واقعیت را منعکس کنند. علاوه بر این، از دیدگاه برخی ناظران، تا انتخابات ریاست جمهور آمریکا حدود چهار ماه دیگر باقی مانده است. بنابراین، ترامپ ممکن است در این مدت بتواند وجهه سیاسی خود را بهبود بخشد.

اما با وجود این تحلیل‌های خوشبینانه، برخی از محافل جمهوریخواه و مشاوران سابق ترامپ درباره سرنوشت انتخابات سوم نوامبر ابراز نگرانی می‌کنند. شش تن از نزدیکان ترامپ در گفتگو با نشریه آمریکایی «پالتیکو» اعلام کرده اند که ترامپ نیاز به راهنمایی دارد و عدم تمرکز او بر امور اساسی، شانس پیروزی او را کمتر می‌کند. سام نانبرگ، مشاور سابق ترامپ گفت: «با توجه به مسیر فعلی، رئیس جمهور ترامپ در آستانه یکی از بدترین شکست‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری معاصر و از نظر تاریخی بدترین شکست رئیس جمهور فعلی قرار دارد.» نانبرگ، که هنوز از ترامپ حمایت می‌کند، به نظرسنجی اخیر «سی ان بی سی» و «نیویورک تایمز/سیینا» اشاره کرد که نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ در مقابل بایدن به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است. نانبرگ افزود اگر محبوبیت ترامپ در دو هفته آینده به ۳۵ درصد برسد او در واقع بیش از ۴۰۰ رأی الکترال از دست خواهد داد که در این حالت، ترامپ قویا نیاز دارد که مجددا ارزیابی کند که آیا او می‌خواهد به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات شرکت کند یا نه.

ترامپ متوجه شده که در حال شکست خوردن است و حتی این موضوع را در محافل خصوصی بیان کرده است. پالتیکو این نکته را از قول افراد نزدیک به ترامپ نقل کرد و به نقل از سه منبع آگاه نوشت: «پشت پرده، ترامپ و تیم‌اش اقداماتی برای تصحیح اوضاع انجام می‌دهند. در هفته‌های بعد از گردهمایی تالسا، رئیس جمهور با اکراه تصدیق کرده که او عقب است.» هفته گذشته ترامپ برای نخستین بار بعد از شیوع بیماری کرونا در شهر تالسا در ایالت اوکلاهوما یک تجمع انتخاباتی برگزار کرد. این تجمع به یک رسوایی برای ترامپ تبدیل شد. بسیاری از صندلی‌های سالن، خالی ماندند. افزون بر این، تعدادی از اعضای ستاد به کرونا مبتلا شدند. در نتیجه، ترامپ نتوانست در تجمع تالسا تصویر مثبتی از خود و ستادش ارائه کند.

این تحولات در کنار کاهش چشمگیر مجبوبیت ترامپ، موجب شده که ترامپ علنا از احتمال شکست خوردن در انتخابات سخن بگوید. ترامپ اخیرا در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز گفت: «شاید او رئیس جمهور شما خواهد بود، چون بعضی از مردم من را دوست ندارند.» نگرانی ترامپ از احتمال شکست خوردن در انتخابات باعث خشم او شد. در پی انتشار نتایج نظرسنجی‌ها درباره کاهش محبوبیت ترامپ، بین رئیس جمهور آمریکا و مدیر ستاد انتخاباتی وی، تنش لفظی بوجود آمد. ترامپ در یک تماس تلفنی با اعضای ستادش با براد پارسکیل، مدیر ستاد خود، به تندی صحبت و حتی تهدید کرده که از او شکایت کند.

منبع:  فرارو