بیمارستان مغز و اعصاب «پروفسور سمیعی» تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید متخصصان از بیمارستان مغز و اعصاب «پروفسور سمیعی» را از برنامه‌های جانبی پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های مغز و اعصاب در ایران دانست و گفت: با نصب تجهیزات این بیمارستان امیدواریم تا پایان امسال این بیمارستان به بهره‌برداری برسد؛ ضمن آن که هشت مرکز تابعه این بیمارستان نیز راه‌اندازی می‌شود.

 دکتر علیرضا دلیری در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب در ایران افزود: فدراسیون بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب هر ساله در یکی از کشورهای عضو، کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب در رشته‌های مرتبط را برگزار می‌کند که پنجمین دوره این سمپوزیوم نیز بنا به درخواست پروفسور سمیعی در ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مجمع 2014 این سمپوزیوم مقرر شد پنجمین سمپوزیوم در سال 2016 در تهران برگزار شود.

دکتر دلیری این سمپوزیوم را یکی از مهمترین گردهمایی‌های تخصصی در حوزه مغز و اعصاب توصیف کرد و ادامه داد: در این سمپوزیوم مهمانانی از 180 کشور دنیا ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 720 متخصص مغز و اعصاب و رشته‌های مرتبط با آن در این سمپوزیوم حضور خود را قطعی کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزاری این سمپوزیوم را فرصتی برای ایران جهت عرضه توانمندی‌های متخصصان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم 600 مقاله علمی و پوستر توسط متخصصان داخلی و خارجی ارائه می‌شود.

*راه‌اندازی بیمارستان مغز و اعصاب تا پایان امسال

دکتر دلیری بازدید متخصصان از بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی را از جمله برنامه‌های پنجمین سمپوزیوم مغز و اعصاب ایران ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر ساختمان این بیمارستان احداث شده است؛ ولی تجهیزات آن نصب نشده که امیدواریم تا پایان سال 95 با همت مسؤولان با نصب تجهیزات آن این بیمارستان راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر بزرگترین بیمارستان مغز و اعصاب در دنیا در آلمان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بیمارستان مغز و اعصاب ایران سه برابر بیمارستان هانوفر آلمان خواهد بود و با نصب تجهیزات آن از آن بهره‌برداری می‌شود؛ ضمن آن که متخصصان بزرگ دنیا نیز تقاضای همکاری با این بیمارستان را ارائه کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به حمایت‌های این معاونت از راه‌اندازی این بیمارستان توضیح داد: برای این منظور با همکاری معاونت علمی تعدادی از متخصصان داخلی برای کار در این بیمارستان بورسیه شده‌اند تا این افراد دوره‌های آموزشی را در آلمان بگذرانند.

وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این بیمارستان بحث توریست درمانی را در کشور توسعه دهند.

وی همچنین ایجاد مراکز تابعه را از دیگر برنامه‌های حمایتی معاونت علمی از این بیمارستان نام برد و گفت: به منظور ارائه خدمات بیشتر بیمارستان مغز و اعصاب ایران در 8 نقطه ایران مراکز تابعه ذیل این بیمارستان راه‌اندازی می‌شود که همزمان با برگزاری پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب در ایران اولین مرکز آن در کرمان راه‌اندازی می‌شود.

دلیری راه‌اندازی دومین مرکز را در شیراز دانست و خاطرنشان کرد: این مراکز تابعه ارتباط بیماران را با مرکز تهران برقرار می‌کنند تا در صورتی که امکان ارائه خدمات به بیماران در مراکز تابعه وجود نداشت، این افراد به تهران ارجاع داده شوند.

دلیری همچنین اضافه کرد: در این مراکز تابعه از وضعیت بورسیه‌ها نیز استفاده می‌شود و افراد بورسیه شده در مراکز استانی مشغول به فعالیت می‌شوند.

*زمان برگزاری سمپوزیوم مغز و اعصاب

دبیر اجرایی پنجمین سمپوزیوم جراحان مغز و اعصاب در ایران زمان برگزاری این سمپوزیوم را 29 فروردین ماه ذکر کرد و گفت: افتتاحیه این سمپوزیوم بعدازظهر روز یکشنبه، 29 فروردین در برج میلاد با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: این سمپوزیوم تا روز سوم اردیبهشت ماه در هتل اسپیناس ادامه خواهد داشت.

*برگزاری بزرگترین رویداد علمی در کشور

دکتر دلیری با تاکید بر این که سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب در ایران بزرگترین رویداد علمی کشور است، ادامه داد: در این سمپوزیوم متخصصانی از جراحان مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و سر و گردن، بیهوشی، علوم اعصاب، آسیب شناسی، روانشناسی و روانپزشکی، رادیولوژی، شنوایی شناسی، ارتوپدی، پرتودرمانی و تومورشناسی، چشم‌پزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی، پزشکی هسته‌ای، جراحی ترمیمی، هماتولوژی و فیزیوتراپی و توانبخشی حضور خواهند داشت.

به گفته وی، این سمپوزیوم به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری وزارت بهداشت، انجمن جراحان مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

 فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب در سال 1955 تاسیس شده است. این سازمان یک سازمان حرفه‌ای – علمی و غیر دولتی و متشکل از 130 انجمن شامل پنج جامعه قاره‌ای، 119 انجمن جراحی مغز و اعصاب ملی و 6 انجمن وابسته است که حدود 30 هزار جراح مغز و اعصاب دنیا در آن عضو هستند.

این فدراسیون خواهان ترویج پیشرفت جهانی در زمینه مراقبت جراحی مغز و اعصاب است.