هوک: امیدوار بودم در زوریخ با ظریف دیدار کنم اما ایرانی‌ها نپذیرفتند
قلم‌نیوز: «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی ویدیویی خود در یک اندیشکده آمریکایی فاش کرد که در اواخر سال گذشته میلادی قصد داشته است به‌منظور گفتگو درباره مسائل کنسولی و زندانیان، در زوریخ سوئیس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کند اما با مخالفت طرف ایرانی مواجه شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی که جزو مشاوران ارشد مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ نیز به شمار می‌رود، درباره تلاش‌هایش برای دیدار مستقیم با مقامات ایرانی گفت: «همچنان که روی قضیه ایران کار می‌کنم، به تلاش خود [برای دیدار مستقیم] نیز ادامه می‌دهم. ما دوست داریم دیدار مستقیم داشته باشیم تا درباره مسائل کنسولی گفتگو کنیم. این‌گونه می‌توانیم کارها را با سرعت بیشتری پیش ببریم.»

وی افزود: «در ماه دسامبر [اواسط آذرماه تا اواسط دی‌ماه] امیدوار بودم که بتوانم در زوریخ با وزیر امور خارجه ایران دیدار کنم، اما ایرانی‌ها نپذیرفتند.»

مقامات آمریکایی از جمله شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور بارها خواستار دیدار و گفتگوی مستقیم با مقامات ایرانی شده‌اند، اما مقامات کشورمان بارها این درخواست‌ها را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که گفتگوی مستقیم با آمریکا میسر نخواهد بود و مقامات این کشور صرفاً می‌تواند در صورت لغو کلیه تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت به برجام، در قالب نشست‌های چندجانبه کمیسیون مشترک برجام با مقامات ایرانی دور یک میز بنشینند.

منبع: تسنیم