فرش قرمز برای بازگشت احمدی‌نژاد

قلم‌نیوز:  محمود احمدی‌نژاد که این روزها در مظان آمدن دوباره به عرصه قدرت است، در یک گفت‌وگوی اسکایپی با شبکه یو.اس.ایران گفته است: «درباره انتخابات فکری نکرده و شخصا تمایلی ندارم، اما مثل همه ایرانیان آماده فداکاری هستم».

او در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات پیش‌رو کاندیدا می‌شوید و چه پیامی برای ایران‌دوستان دارید، گفت: «فکر می‌کنم تا انتخابات خیلی وقت داریم و باید به فکر امروز باشیم. امسال در کل دنیا سال تحولات است و باید خودمان را برای آن آماده کرده و مراقب باشیم تا ملت‌ها آسیب نبینند. امروز بیشتر از آنکه مراقب یک منطقه باشیم باید فکر جهان، اصلاح و تغییر آن باشیم. هر تغییر در ضعف جهان و در ضعف جامعه انسانی رخ می‌دهد. من فرد کوچکی از هفت میلیارد جمعیت جهان هستم که دوست دارم جهان آزادی و عزت داشته باشد. درباره انتخابات فکری نکرده و شخصا تمایلی ندارم، اما مثل همه ایرانیان آماده فداکاری هستم».

از سویی دیگر، عباس امیری‌فر که پیش‌تر بسیار به احمدی‌نژاد نزدیک بود، قبلا خبر داده بود که احمدی‌نژاد صددرصد برای ۱۴۰۰ می‌آید و حالا تأکید کرده است: «با شناختی که من دارم او در انتخابات شرکت خواهد کرد. ممکن است که افراد دیگری هم در این انتخابات شرکت کنند، منتها باید شرایط زمان را هم در نظر بگیریم، الان با توجه به این تورم بی‌سابقه و فضای اقتصادی این سال‌ها و... محبوبیت آقای احمدی‌نژاد بالا رفته است، بنابراین به نظر من شرکت می‌کنند».

احمدی‌نژاد برای آمدن سدی محکم به نام شورای نگهبان دارد؛ سال ۹۶ رد صلاحیت شد. باهنر گفته بود: «من حضرت آیت‌الله جنتی را در یکی از جلسات مجمع تشخیص دیدم. بعد از این بود که حضرت آقا سفارش کرده بودند که آمدن احمدی‌نژاد به مصلحت نیست. به آقای جنتی گفتم احمدی‌نژاد کاندیدا می‌شود. گفت واقعا کاندیدا می‌شود؟ خبر داری؟ گفتم به‌هیچ‌وجه. فقط تحلیل دارم. آیت‌الله جنتی خیلی تعجب کرد و گفت اگر نامزد بشود یعنی به دنبال فتنه است...».

حالا برخی مدعی شده‌اند که او رایزنی برای نزدیکی به شورای نگهبان را آغاز کرده است. مرتضی طلایی، چهره نزدیک به قالیباف، این ادعا را مطرح کرد اما بعدا عقب نشست و گفت فقط استنباط شخصی‌اش بوده نه اینکه اطلاعات خاصی داشته باشد! اطلاعات بوده یا استنباط حالا امیری‌فر هم مدعی است که احمدی‌نژاد اگر بتواند به شورا نزدیک شود و تیمی در حد انقلاب و نظام انتخاب کند امیدی است که برگردد: «مشابه این اتفاق در مجلس هم افتاد؛ یعنی تعدادی که الان منتقد آقای احمدی‌نژاد هستند اما مدتی در دولت ایشان بودند، مردم به آنها اقبال نشان دادند و تعدادی انتخاب شدند، این نکته‌ای است که بستگی به عملکرد ایشان دارد؛ یعنی باید مذاکراتی داشته باشد که با مقداری تفاهم در مسائل، می‌تواند خودشان را عرضه کند».

امیری‌فر گفته که اگر رئیسی کاندیدا شود چون مخالفتی با آقای احمدی‌نژاد ندارد یا حداقل آن را علنی نمی‌کند، اگر بگوید من احمدی‌نژاد را در سمت معاون اولی خود انتخاب می‌کنم، اگر این نظر را بدهد به نظر من با رأی بالایی انتخاب خواهد شد، البته باید رقیب ایشان را هم درنظر بگیریم. درنهایت به نظر من احمدی‌نژاد الان رأی خوبی در میان مردم دارد؛ یعنی چون بیشتر در میان مردم است، اگر اشکالات خود را رفع کند و مقداری با صراحت بیشتر نسبت به نظام و ولایت فقیه و رهبری نظر قاطعی دهد، خیلی‌ها پشت ایشان قرار می‌گیرند و به او کمک می‌کنند. به نظر من این طرح می‌تواند موفق شود».

امیری‌فر مدعی است که شواهدی مبنی‌بر تغییر رویکرد احمدی‌نژاد و تغییر ترکیب تیمش وجود دارد. این به آن معنی است که او حلقه پیشین را که از سوی اصولگرایان به جریان انحرافی معروف شده بودند و چهره‌های اصلی‌اش را که این روزها در زندان‌اند، کنار می‌زند. به نظر می‌رسد که بی‌اعتمادی اصلاح طلبان به احمدی‌نژاد کاملا درست بوده است. او اهل بازی است و برایش قدرت از همه‌چیز مهم‌تر است؛ تاجایی‌که حتی حاضر است یارانش و جریانی که مدعی رهبری آن بود، یعنی به همان بهاری پشت پا بزند!

امیری‌فر گفته است: «نشانه‌هایی وجود دارد که آقای احمدی‌نژاد تیم سابقش را در دفترش عوض کرده و افراد داناتری را آورده است و دیگر اسمی از آقای بقایی و مشایی نیست؛ یعنی اصلا دیگر در دفتر رفت‌وآمدی ندارند و یعنی تغییراتی ایجاد شده است. با روحیاتی که من از آقای احمدی‌نژاد می‌شناسم تغییر مواضع می‌دهد؛ یعنی این‌گونه نیست که حتما روی موضع خودش باشد و الان هم با گذشت هشت سال با تجربه‌ای که به دست آورده است این روحیه را دارد که بخواهد در گذشته خود تجدید نظر کند و اشتباهات خود را در گذشته تکرار نکند».

او گفته که اگر این کار را بکند طبیعی است که اقبال ایشان زیاد است، «اقبال در این حد است که اگر شخصی هم مورد تأیید شورای نگهبان قرار بگیرد؛ مثلا شخصیتی مانند آقای رئیسی اگر احمدی‌نژاد را به عنوان معاون اول و نفر دوم خود انتخاب کند، در رأی‌گیری این فرد خیلی تأثیر دارد یعنی محبوبیت احمدی‌نژاد می‌تواند آرا را به خود جذب کند؛ همه اینها بستگی به خود ایشان دارد

امیری‌فر که تا پیش از این به‌شدت منتقد احمدی‌نژاد بود در این مصاحبه فرش قرمز را برای رئیس سابقش پهن کرده است: «انتقاداتی به آقای احمدی‌نژاد داریم اما مزایای خوبی هم دارد، اینکه خود او یک رسانه است و مردم‌دوست است و برخلاف تمام این اختلاس‌ها و دزدی‌هایی که شاهد آن هستیم ایشان ساده‌زیست است و همان خانه‌ای را دارد که قبلا داشته و چیزی به آن اضافه نکرده است و طرح‌هایی مثل یارانه، مسکن مهر و... داشتند».

اصولگرایانی که پیش‌تر یکی‌یکی از احمدی‌نژاد اعلام برائت کرده بودند، این روزها در حال رنگ عوض‌کردن‌اند. احتمالا برای ۱۴۰۰ گزینه رأی‌آور ندارند و بعد از مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس، برای‌شان «میزان رأی ملت است» بسیار مهم شده است.

پیش‌تر هم شمس‌الدین حسینی، وزیر سابق احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس در تمجید از رئیس سابق دولتش گفته بود که به او افتخار می‌کند: «به آقای احمدی‌نژاد که یک چهره خدومی بودند افتخار می‌کنیم و ارتباط عاطفی ما برقرار است... در اوج حملاتی که به آقای احمدی‌نژاد می‌شد در آبان سال ۹۲، آمدم و مبانی اقدامات کارمان را در برنامه پایش توضیح دادم».

منبع:شرق