راهکارهای کنترل بازار مسکن

قلم‌نیوز: محمودزاده (معاون وزیر راه و شهرسازی)، صدیف بدری (نماینده مجلس)، قدیری (کارشناس بازار مسکن) و عقبایی (نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک) به بررسی نابسامانی بازار اجاره و خرید مسکن پرداختند.

محمودزاده با اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد خانوارهای شهری در کشور مستاجر هستند گفت: بر اساس طرح جامع مسکن سالی ۷۰۰ هزار واحدمسکونی در حوزه شهری و ۲۱۰ هزار واحد در حوزه روستایی نیاز است.

او با اشاره به افزایش قیمت اجاره بها افزود: افزایش اجاره بها وابسته به بازارهای دیگر است بازارمسکن بازاری منفرد نیست بلکه تاثیرپذیر از بازارهای دیگر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود ۵۰۰ هکتار زمین دولتی شناسایی شده است لذا برای انتقال مالکیت به سازمان ثبت معرفی شده است. اخیراً اولویت تحویل مسکن به کارمندان واجد شرایط داده شده است و با یکی دو وزارتخانه به نتیجه رسیدیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده شهری داریم که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار آن مستاجر هستند گفت: در اردبیل، یزد، ، مازندران و گلستان پایین‌ترین میزان اجاره نشینی را داریم. تامین مسکن باعث می‌شود تا معیشت مردم تسهیل شود.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۰، ۱۷ درصد تسهیلات بانکی صرف گروه مسکن شد و در سال ۹۷ این رقم به ۷ درصد رسید ادامه داد: بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اجاره داری حرفه‌ای را در کشور طراحی کرده‌ایم افزود: آیین نامه اصلاح شده و الان برای تصویب در اختیار هیات دولت قرار دارد. با دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی توافق کردیم تا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

او عنوان کرد: شرکت‌های اجاره داری حرفه‌ای کنار بازار سنتی خواهند بود. در وزارت راه و شهرسازی چند اقدام فوری در بحث کنترل اجاره‌بها داریم. دولت با شرایط سخت اقتصادی روبه‌رو است.

این مقام مسئول گفت: ظرف دو سه روز آینده پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بتوانیم بحث تسهیلات ارزان قیمت را داشته باشیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه مالکینی که واحدهای خالی خود را تا پایان شهریور ارائه کنند از شمول مالیات بر خانه‌های خالی خارج می‌شوند گفت: سازمان امور مالیاتی همکاری بسیار نزدیکی دارد. همچنین پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی را ارائه کرده‌ایم تا بازدارنده باشد.

او افزود: بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن شهری خالی از سکنه و دو میلیون خانه دوم داریم. اگر بتوانیم بخشی از اینها را وارد چرخه مصرف کنیم اتفاق بزرگی را در کوتاه مدت می‌توان شاهد بود.

پیشنهاد اصلاحیه قانون پیش فروش

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با همکاری خوبی که وزارت جهاد کشاورزی داشت در شرف تحویل ۲۵۰ هزار هکتار زمین هستیم ادامه داد: پیشنهاد اصلاحیه قانون پیش فروش را داریم، این قانون ایراد دارد و قابلیت اجرا ندارد.

او افزود: با تعاملی که با سازمان بورس داشتیم در سال جاری صندوق‌های زمین و مسکن با اصلاح آیین‌نامه دولت مصوب شد تا حدود ۲۰ صندوق در وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شود.

دولت برنامه مناسبی در حوزه مسکن ندارد

صدیف بدری نماینده مجلس نیز با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه و خارج از عرف مسکن و اجاره‌بها در کنار بی‌توجهی دولت در عمل به وظایف قانونی را شاهد هستیم گفت: اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی بر این امر صراحت دارد که باید مسئله تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار کشور مورد توجه قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد: دولت مکلف است برنامه مناسبی در خصوص مسئله مسکن داشته باشد این در حالی است که نه تنها برنامه‌ای ندارد بلکه حتی با تصمیمات و بحث‌های انحرافی از سوی دولت در خصوص حوزه مسکن رو به رو هستیم.

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل اجاره‌بها را حل نمی‌کند

این نماینده مجلس گفت: اگر مالیات بر خانه‌های خالی هم عملیاتی شود باز هم مشکل اجاره‌بها برطرف نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه ۲ میلیون و۸۰۰ هزار خانه خالی در کشور داریم گفت: بیشتر خانه‌های خالی در مناطق بالای شهر است لذا با وضع مالیات بر خانه‌های خالی مشکل اقشار متوسط و فقیر حل نمی‌شود، باید مبنای کنترلی برای اجاره داشته باشیم.

صدیف بدری با اشاره به اینکه در بحث اجاره دولت باید به سمت دادن تسهیلات کم بهره به مستاجرین پیش برود ادامه داد: بر اساس قانون اساسی حق افزایش حتی یک ریال برای لایحه دولت را نداریم مگر این که منابع آن دیده شده باشد. دولت در طول ۵ سال گذشته برنامه‌ای برای مسکن نداشته است. آیا طرح جامع مسکن به روز رسانی شده است؟

اجاره‌بها بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است

قدیری کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد اجاره‌ بها افزایش یافته است افزود: بخش زیادی از نقدینگی یک سال اخیر متوجه مسکن شده است، این موضوع را آمارهای رسمی می‌گوید و باید آمارها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

او افزود: سهم رشد نقدینگی در سه سال اخیر در خصوص مسکن بی‌سابقه بوده است، در طول پنج سال اخیر با کمبود عرضه مسکن روبه‌رو بودیم.

میزان رشد اجاره‌بها به تورم نرسیده است

عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه وضعیت رشد اجاره بها به حد تورم حاکم بر کشور نرسیده است گفت: مبلغ معاملاتی که در سطح اجاره بها در کشور انجام شده زیر خط تورم است.

او افزود: نیازمند عزم ملی برای کمک به مردم به خصوص دهک‌های ضعیف جامعه هستیم و هنوز جابه‌جایی مستاجرین شروع نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران