ماجرای دستگیری قاضی منصوری در رومانی
قلم‌نیوز: بر اساس کیفرخواست قرائت‌شده در دادگاه طبری و هم‌دستان، غلامرضا منصوری، قاضی وقت اجرائی لواسان متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از حسن نجفی، متهم ردیف دوم پرونده است که بعد از دستگیری طبری به خارج از کشور متواری شده بود.

بر اساس این کیفرخواست، منصوری متهم ردیف نهم پرونده‌ای است که ابعاد تازه‌ای از فساد در دستگاه قضا را مشخص کرده که با دریافت رشوه‌های میلیاردی و املاک نجومی مفسدان اقتصادی را تبرئه می‌کردند؛ قاضی متواری که با شروع محاکمه طبری نامش بر سر زبان‌ها افتاد و مشخص شد در ۳۰ سال خدمت قضائی خود آن‌چنان‌که خود می‌گفته و مدعی بوده پاک‌دست نبوده است.

این قاضی متواری بعد از جلسه نخست دادگاه مدعی شد به‌زودی برای حضور در دادگاه به ایران بازخواهد گشت. او مدعی شد برای درمان از کشور خارج شده و با اطلاع از اتهاماتش، برای بازگشت به کشور، حتی از راه زمینی اقدام کرده اما شیوع کرونا مانع از این کار شده است.

او مدعی شد سریعا خود را به سفارت ایران معرفی خواهد کرد اما با گذشت چند روز این اتفاق رخ نداد تا مشخص شود ادعای او فقط برای خریدن زمان برای پنهان‌شدن بوده است. از این‌رو دستگاه قضا برای بازداشت و بازگشت او به ایران اقدامات لازم را انجام داد.

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم معرفی رئیس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: یکی، دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آنها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران برمی‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است؛ به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضائی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از روز جمعه این فرد در اختیار پلیس اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلا ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود.

براساس این گزارش، در جلسه دوم رسیدگی به اتهامات طبری و هم‌دستانش نماینده دادستان هرگونه همکاری قاضی منصوری و حتی ادعای خروج برای درمان را نیز رد کرد و گفت: او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد، آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد.

همچنین منصوری مدعی شده بود قبل از ماجرای طبری و بی‌اطلاع از شرایط از کشور خارج شده است که نماینده دادستان گفت: او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت! گمان می‌کردیم ایشان ایران است و به وقتش او را احضار خواهیم کرد. حال بر اساس تأیید سخنگوی قوه قضائیه قاضی متواری دستگیر شده و به‌زودی به کشور بازخواهد گشت و باید دید سایر متهمان متواری این پرونده چه زمانی شناسایی و به کشور بازگردانده خواهند شد.

منبع: شرق